Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan svangerskapsforgiftning vises på blodprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det med min første. Du må ha høyt blodtrykk, vann i kroppen og eggehvite i urinen.

Tror ikke en blodprøve kan påviise dette nei.

Skrevet

Joda, når det har gått så langt at man har fått svangerskapsforgiftning(preklampsi) så vil det vises på en blodprøve. Det fortalte hvertfall min jordmor til meg idag.

Jeg skal nemlig til kontroll for nettopp dette på Ullevål i morgen, for jordmoren mistenker at jeg har begynnende svangerskapsforgiftning. Jeg har ikke alle symptomene, men det behøver man heller ikke å ha. Jeg har forhøyet blodtrykk, protein i urinen, synsforstyrrelser, hodepine men bare bittelitt vann i kroppen. Jeg vet ikke om de skal ta blodprøve av meg i morgen, men de skal i allefall ta ctg og sparketest + ultralyd for å måle blodgjennomstrømningen i morkaka/navlestrengen.

Skrevet

I går hadde jeg blodtrykk på 165/110, ødme på 2 og eggehvite (protein) 2+3, men legen sa det ikke ble noe påvist på blodprøven de tok av meg. Så han mener jeg ikke har svangerskapsforgiftning. Har ikke hodepine, kun svimmel. Har kynnere, men ikke vondt øverst i magen på den måten de vil at man skal ha. Men har aldri hørt om at man kan påvise svangerskapsforgiftning gjennom blodprøver. Rare greier dette...

Skrevet

Takk kokosbolle, da kan de påvise det på blodprøver. Da har jeg nok ikke fått svangerskapsforgiftning alikevel. Det er bra.

Skrevet

Det er rart at legen din ikke sa noe om dette, for min jordmor tok det hele veldig på alvor, og mitt blodtrykk er ikke engang så høyt som ditt (130/90) men det er ganske forhøyet i forhold til vanlig (100/60). I tillegg er jeg så vannvittig kvalm og uvel (generell sykdomsfølelse) og dette likte hun ikke.

Dessuten spurte jeg også om denne smerten øverst i magen man liksom skal ha, for jeg har ikke vondt der. Til dette svarte hun at da har gjerne svangerskapsforgiftningen kommet såpass langt at det er skikkelig alvor, den vondten øverst kommer gjerne ganske sent altså.

Som jeg forstod det måtte man ha utviklet preklampsi (er visst forskjellige stadier av svangerskapsforgiftning, tror jeg), for at det skulle vises på blodprøve.

Skrevet

Var ikke fastlegen min jeg var hos, men det var på sykehuset. Skal tilbake dit på mandag for å ta en ny prøve da, men jeg er opptimistisk. Får også en ul for å se om barnet har lagt seg med hode ned, noe det ikke hadde i går. Hvis ikke blir det kanskje seteleiefødsel på meg. De skal vurdere å snu den, men de mener den mest sansynelig vil snu seg tilbake når det er så nærme termin. Har termin samtidig som deg.

Skrevet

Det er godt de passer ordentlig på oss! Lykke til på mandag, så får vi håpe at babyen er flink og lar seg snu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...