Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Hvor lenge helpumpe ? Hjelp noen... Hei Hei, jeg helpumper meg da sønnen min nekter å ta puppen. I allefall er han nå 5 mnd, det jeg lurer på er hvor lenge dere synes det er forsvarlig å drive å pumpe. For å være helt ærlig så er det innmari mye jobb og tar mye tid. Til sommeren skal vi på ferie til syden feks. Det blir jo helt utrolig hardt å drive på å pumpe seg etterhvert. Man er sååå bundet til pumpen, og kan ikke dra langt eller lenge uten. Man kan jo alltid ta den med, men det er veldig vanskelig mange steder. Kun om man skal på hjemmebesøk til noen det går egentlig. Kan jo ikke dra på en båttur i syden med pumpe feks. Nå er ikke sydenturen avhengig for om jeg velger å slutte eller ikke, håper ingen her tror det. Er bare eksempler på hvor vanskelig det kan være. Jeg sa da jeg startet å pumpe at jeg skulle holde på i 6 mnd, så ta det derfra. Nå er jeg snart der, og er så usikker. Føler meg ussel om jeg slutter å gi han mm fordi det er lettere for meg. Jeg pumper 6 ganger daglig ca. Noen ganger mer, andre dager bare 5. Kommer an på hva jeg gjør og hvor jeg er. Lurer bare på hvor lenge det er viktigst for barn å få mm, skjønner at deso lengre desto bedre, men i vår situasjon tror jeg det blir svært vanskelig utover 12 mnd. Skal jo begynne på jobb også etterhvert. Huff sliter veldig med dette, hvordan trapper man ned på pumping / amming ? Føler virkelig at jeg gjør noe grusomt bare ved å tenke tanken å slutte altså ! Føler meg så bundet til dette med å skaffe han mm, er så viktig for meg, ellers hadde jeg jo aldri orket å drive å pumpe og styre som jeg gjør. Nei huff det er ikke lett å dra bort heller, man må jo frakte med seg masse mm, passe på riktig temp. osv. osv. Så varme det opp når lillegutt blir sulten. Det er MASSE arbeid til den som måtte tro annet. Klart jeg synes det er verdt det, men føler jeg trenger noen råd angående hvor lenge jeg skal holde på, for akkurat nå føler jeg at dersom jeg bare tenker tanken er en dårlig mor. Hjelp eller rådfør meg noen
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Når alt det over er sagt, så er det ikke bare bare å drive å pumpe seg hos andre folk heller, man må ta frem flaskene, pumpestykkene, sette seg et sted med kontakt, sitte der med puppene bare i 30 min (15 min på hvert bryst). Det er virkelig vanvittig mye arbeid. Det føles utrolig bra når jeg kan gi Adrian maten min, men jeg har nå begynt å tenke litt fremover og lurer på hvor lenge jeg skal holde på som dette. Og om jeg i det hele tatt klarer å slutte, sliter veldig med samvittigheten min i bakhodet....den roper NEI DU MÅ FORTSETTE, mens fornuften sier at det etterhvert blir vanskelig...huff
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 leste en annen tråd angående dårlig samvittighet om man ikke gir mm, huff følte meg veldig truffet ja ! Jeg må legge til at jeg har prøvd alt man kan prøve, skjold, hjelpebryst, ammehjelp, ammeteknikere på ullevål, ja alt som er ! Jeg og Adrian får det ikke til sammen, sånn er det bare
Tupsi Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 jeg hadde gått over til MME hadde jeg vært deg.Dem har fått i seg den viktigste næringen av deg nå
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, for meg er det også av en eller annen grunn veldig viktig at han får melk av meg. Men det høres innmari slitsomt ut å pumpe seg så ofte som du gjør! Kan jo ikke holde på med det i all evighet... Men hvis du virkelig har tenkt det så er det uansett ikke så lenge til han skal begynne med fast føde, 6 mnd. Tassen min ble ikke spesielt interessert i melk når vi gikk over på fast føde. Ved sju mnd ville han ikke ha på dagtid lenger, og nå etter nesten ni mnd har han valgt å kutte ut kveld og morgen også. Men jeg har pumpa meg såpass mye at han får en skvett hver dag i 2-3 mnd til iblanda grøt. Vel, ikke så mye råd kanskje, men jeg skjønner godt hva du mener. Og som noen nevner her så er det et veldig godt alternativ å gå over til MME. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #7 Skrevet 14. desember 2006 Takk dere Jeg har jo frøset ned melk for flere mnd fremover. I allefall til 3 mnd ! Så sånnsett burde det gått greit ! har ca for 3 mnd bare frøset ned, så sånnsett er det greit. Jeg kan jo bestemme meg for å helpumpe så lenge han "helammer" (kun får mm) og heller gå over på den nedfryste melken når han ikke lengre bare inntar melk.
så var vi 4 Skrevet 14. desember 2006 #8 Skrevet 14. desember 2006 Jeg helpumper meg og synes helt ærlig ikke det er god nok grunn å slutte med mm fordi det er enklest for mor. Skjønner akkurat hva du snakker om, og det er kjempe mye arbeid med denne pumpinga, men det er ikke så veldig mye enklere med mme for den skal også tilberedes. Pumper meg 6 ganger i døgnet (noen ganger mer hvis jeg skal bort) og de minuttene det tar å pumpe meg tar jeg meg tid til. Du burde ikke føle deg som en dårlig mor fordi du vurderer å slutte, det er jo helt opp til deg.
Brillemamma Skrevet 14. desember 2006 #9 Skrevet 14. desember 2006 Jeg gav opp pumpingen etter 2 uker... Jeg fikk ikke tid til å sitte å pumpe meg hele dagen. Gutten min har kolikk, og må bysses og bæres på konstant. Så det å pumpe seg gikk rett og slett ikke for min del. Fikk aldri spist, aldri slappet av. For når jeg ikke bar på han., så måtte jeg pumpe meg. Så jeg synest det er helt greit å slutte å pumpe seg, du har vært utrolig flink i 5 mnd da!!! Er imponert over deg!!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #10 Skrevet 14. desember 2006 Takk for det ! Adrian hadde kolikk i 1,5 mnd han og, så vet alt om det, det er grusomt ! Han hylte hver kveld og hadde det ikke vært for at faren stilte opp hadde jeg ikke kunnet pumpe meg. Til deg over som sier det kun er for min egen del så må du huske at man ofrer en god del fra før av når man pumper seg. Så og si noe slikt synes jeg faktisk er litt dårlig gjort. Jeg har stått på som bare det, jeg STÅR PÅ som bare det !
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Så flink du har vært!!! Det hadde aldri jeg giddet! Jeg fullammer og har vært gjennom en del problemer i begynnelsen for å få til det med ammingen men nå har det gått seg til. Jeg synes det er så vondt å pumpe meg, har aldri fått det til og som du sier høres det slitsomt ut. Tror babyen din forblir frisk og rask om du slutter nå, synes heller du skal være skikkelig stolt av deg selv som har holdt ut så lenge!
så var vi 4 Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Du skriver selv du eventuelt gjør det (slutter) for din egen del, "for det er enklere" eller hva det nå var du skreiv, husker ikke ordrett. Du må nesten regne med reaksjon på det da også.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 synd at folk som deg alltid skal komme inn i en tråd å lage ubehageligheter, det siste hi trenger nå er dritn din ! Synd du er kjempeflink jeg ! Ideen du har om å amme til han er 6 mnd og så ta det derfra er kjempefin. Du gjør en strålende jobb !
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 Hei du, hi her ! Jeg må si deg imot på at det ikke er mye enklere med mme. Faktisk så er det det, du må jo huske at jeg bruker 30 min til pumping, så må jeg koke vann, varme melken som står i kjøleskapet eller tine nedfrøset melk, så kan man gi det. Rundt alt dette kommer vasking av flasker i tillegg. Alt dette må man gjøre med mme, bare ikke pumpe (som faktisk tar mest av tiden). Jeg tror det går kjappere enn å pumpe seg. Sier ikke at jeg vil slutte fordi det er "enklest for mor", men fordi det faktisk også tar fra oss en del ting. Man kan ikke være med på alt, man må alltid tenke på pumpen. Nå vet jeg ikke hvordan det er for deg, men jeg blir spreng etter bare 3 timer, virkelig stappa med melk. Må fryse ned 2-3 poser hver dag, da jeg har så mye. Kanskje jeg burde trappet ned litt, så jeg ikke trenger å pumpe så ofte, men samtidig er jeg redd for å miste produksjonen om jeg trapper ned. Godt å høre at jeg ikke er alene der ute da Jeg skjønner hva du sier når du sier det ikke er god nok grunn, mange ganger tenker jeg det også nemlig, men samtidig så føler jeg at når jeg har klart det i snart 6 mnd, er det jo ikke bare verst heller. Det er dobbelt så mye arbeid som å amme, man gjør jo faktisk på en måte dobbelt opp. Samtidig så ser jeg mange som ikke orker i det hele tatt og går rett over på mme. En jeg kjenner begrunnet at hun ikke pumper med at det er for dyrt for pumpe. Da føler jeg at det er mer grunn til å bli skeptisk. Som du sier då er det opp til enhver hva man gjør. Jeg føler meg bare trukket i to ender og ville derfor forhøre meg litt om hva andre synes. Sånn sett er det ok at du sa det du sa altså. Hvor lenge har du holdt på da ? Hilsen en av dine *pumpesøstre*
sprellemor Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 Jeg må si jeg er imponert. Jeg drev og pumpet en stund, fordi jeg ikke var hjemme med datteren vår. Og det ble trappet ned helt av seg selv, dvs ikke bevisst fra min side, men kanskje ubevisst. Hvis barnet ditt er 6 mnder, og du har frosset ned for tre mnder allerede, ville jeg begynt å trappe ned. Som en over her sier, når du begynner med fast føde vil det bli mindre og mindre bruk for den frossede melken. Hører med til historien at jeg ble veldig sliten av både å amme og pumpe, og egentlig ikke trivdes noe særlig med det. Datteren vår fikk bare mm til hun var 4 1/2 mnd. Da hadde vi også begynt med grøt og så fikk hun mme for det var ikke nok mm å få ut (da fikk hun altså noen måltider mm, og noen mme). Til slutt var det tomt, ca 5-6 mnder. Nå får hun bare mme og tre grøtmåtider om dagen. Hun er 7 1/2 mnd. Du spurte om hvordan man trapper ned, og jeg klarte ikke å se om noen har svart på det: Du pumper 6 ganger i døgnet? Begynn med å droppe en gang. Utvid tiden mellom hver gang, så det ikke blir sånn kjempelenge mellom to. Sprengen gir seg etterhvert. Og så trapper du ned litt og litt. Du kan også velge å bare pumpe mindre hver gang. Hvis du ikke tømmer helt, vil det produseres mindre. Og til slutt er det tomt. Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet. Bare tenk på at det er hele generasjoner som har vokst opp med mme. Min tante fortalte at henes mor hadde blitt anbefalt å ikke amme, for det fikk man stygge pupper av. Tankekors?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #16 Skrevet 14. desember 2006 Synes du er RÅFLINK jeg ! Stå på ! Drit i hva andre sier...
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Hei Jeg er i akkurat samme situasjon selv, helpumper jeg også. Har sett for meg at jeg skal gjøre det til han blir 6mnd også kan vi jo endelig begynne å innføre litt annen mat! Vil prøve så godt jeg kan å gi han mm til han er rundt 1 år, kanskje lenger også hvis det går! Det er mye arbeid, men hittil har det gått greit... Nå er jeg halveis til 6mnd og jeg gleeeeder meg til vi har kommet dit!!! Jeg tar en dag av gangen og prøver å ikke stesse... Jeg synes du gjør en kjempe jobb og uansett om du velger å slutte nå eller om 1,2,3,4 mnd så må du huske på at du har gitt ungen din en god start og at du har jobbet hardt for det! Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du slutter... Lykke til! DU ER FLINK!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #18 Skrevet 15. desember 2006 Tusen takk Du også ! Jeg skal holde på til han er 6 mnd, det er bestemt. Det er utover det jeg lurer på da, jeg har satt meg den magiske grensen ved 6 mnd, alt etter det har jeg bestemt meg for at er en bonus. Tipper jeg kanskje holder på til han er 8 mnd. Da trenger han ikke så mye mm som før og har jo fast føde. Takk for støtten dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå