Gå til innhold

Hvor lenge helpumpe ? Hjelp noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Hei, jeg helpumper meg da sønnen min nekter å ta puppen. I allefall er han nå 5 mnd, det jeg lurer på er hvor lenge dere synes det er forsvarlig å drive å pumpe. For å være helt ærlig så er det innmari mye jobb og tar mye tid. Til sommeren skal vi på ferie til syden feks. Det blir jo helt utrolig hardt å drive på å pumpe seg etterhvert. Man er sååå bundet til pumpen, og kan ikke dra langt eller lenge uten. Man kan jo alltid ta den med, men det er veldig vanskelig mange steder. Kun om man skal på hjemmebesøk til noen det går egentlig. Kan jo ikke dra på en båttur i syden med pumpe feks. Nå er ikke sydenturen avhengig for om jeg velger å slutte eller ikke, håper ingen her tror det. Er bare eksempler på hvor vanskelig det kan være. Jeg sa da jeg startet å pumpe at jeg skulle holde på i 6 mnd, så ta det derfra. Nå er jeg snart der, og er så usikker. Føler meg ussel om jeg slutter å gi han mm fordi det er lettere for meg. Jeg pumper 6 ganger daglig ca. Noen ganger mer, andre dager bare 5. Kommer an på hva jeg gjør og hvor jeg er. Lurer bare på hvor lenge det er viktigst for barn å få mm, skjønner at deso lengre desto bedre, men i vår situasjon tror jeg det blir svært vanskelig utover 12 mnd. Skal jo begynne på jobb også etterhvert. Huff sliter veldig med dette, hvordan trapper man ned på pumping / amming ? Føler virkelig at jeg gjør noe grusomt bare ved å tenke tanken å slutte altså ! Føler meg så bundet til dette med å skaffe han mm, er så viktig for meg, ellers hadde jeg jo aldri orket å drive å pumpe og styre som jeg gjør. Nei huff det er ikke lett å dra bort heller, man må jo frakte med seg masse mm, passe på riktig temp. osv. osv. Så varme det opp når lillegutt blir sulten. Det er MASSE arbeid til den som måtte tro annet. Klart jeg synes det er verdt det, men føler jeg trenger noen råd angående hvor lenge jeg skal holde på, for akkurat nå føler jeg at dersom jeg bare tenker tanken er en dårlig mor. Hjelp eller rådfør meg noen :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når alt det over er sagt, så er det ikke bare bare å drive å pumpe seg hos andre folk heller, man må ta frem flaskene, pumpestykkene, sette seg et sted med kontakt, sitte der med puppene bare i 30 min (15 min på hvert bryst). Det er virkelig vanvittig mye arbeid. Det føles utrolig bra når jeg kan gi Adrian maten min, men jeg har nå begynt å tenke litt fremover og lurer på hvor lenge jeg skal holde på som dette. Og om jeg i det hele tatt klarer å slutte, sliter veldig med samvittigheten min i bakhodet....den roper NEI DU MÅ FORTSETTE, mens fornuften sier at det etterhvert blir vanskelig...huff :(

Skrevet

må bare si woow! så bra at du har klart å pumpe deg så lenge. er skikkelig imponert:) amming har gått fint for meg, heldigvis:)

hvis du ikke får noe skikkelig svar her ville jeg gått inn på:

www.ammehjelpen.no. kopier det du har skrevet her, så legger du det inn på den mailsaken de har! så sender du. jeg har hatt endel spørsmål som jeg har fått svar på gjennom ammehjelpen. fantastisk de gangene jeg har snakket med de. fått svar innen 1 døgn også! og tlf nr jeg evt kan ringe:)

Skrevet

Blir det for slitsomt kan du jo begynne med en kombinasjon mm+mme. Selv om barnet ikke bare får mm så får det jo fortsatt en god del av godstoffene som fins bare i morsmelka.."Sørget" litt selv da jeg måtte begynne med tillegg, men går det ikke så går det ikke. Tror stress var en faktor i at min produksjon tydeligvis ikke var helt topp, og bare det at vesla begynte å gå opp tror jeg bedret produksjonen min. Er jo ikke den samme situasjonen for deg, men tror at man må veie litt opp mot andre hensyn, så ikke stress rundt amming tar over helt liksom..Nå får jenta mi omtrent 1/6 mme, resten mm, men hun tar jo puppen da, så jeg prøver å pompe et par ganger i døgnet bare..Tror forresten at det er lurt på passe på å pompe brystet tomt når man først gjør det..

Lykke til:)

Skrevet

1) Wow! Bra jobba så langt! Hold på så lenge du gidder...det du gjør nå er ekstremt bra! Har du foresten forsøkt å få barnet til å ta brystet i det siste?

2) Hvorfor har du ikke dobbelpumpe? Da blir du jo ferdig på minst halvparten av tiden. Medela Mini Electric Plus er veldig bærbar, relativt billig, går tilogmed på batterier (bruk duracell, eller batterieliminator). Medela Pump-in-style kan kobles til sigarett-tenneren i bilen...

3) Trapper du ned så bare kutt et måltid av gangen, eller tiden du pumper, med noen dager i mellom. Enkelt og greit ta ut mindre. 100ml eller så per steg.

4) Min lille ble vant til romtemperert mm, det er mer praktisk.

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke fatte at du har klart dette! Det er jo helt utrolig!!!=) Jeg måtte pumpe og gi gutten min de første 6 ukene, fordi jeg var så sår at jeg hadde helt angst for ammingen. Men så begynte jeg å amme, og det gikk kjempe fint! Men etter 6 uker var jeg forsiktig sagt MØKK lei! Kan ikke fatte at du har klart å holde ut! Etterhvert som han begynner å få fast føde, så vil de gjerne ha mindre melk. Tror min fikk ca. morgen og kveld (pupp) når han var 6-7 mnd.. Du kan jo gi mme midt på dagen f.eks da? Det er jo helt umennesklig å holde på slik du gjør nå! Du må være kjempe sliten! Kan føye til at jeg nå har fått nr. 2 og må pumpe meg denne gangen også pga altfor mye melk. Nr.1 får melka, og da ca 5 dl for dag, slik at han slepper kumelk. Pumper KUN morgen og kveld, og ellers når det er for mye spreng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...