Gå til innhold

Noen som har noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal begynne med stor seng til vår gutt som snart blir 2 år.

Ser for meg et kav uten like med å lokke ham i seng. Kan tenke meg han vil stå opp flere ganger. Skal ikke ta sorgene på forskudd da, men spør allikevel:

Hvordan gjør dere det? Noen som har noen bra tips å komme med?

Hvilke rutiner har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det bare er en ting som funker når de er så små (kasn ikke gjøre avtaler med dem)

1. Du sier ingenting, men bærer han tilbake og legger han.

2. Du sier ingenting, men bærer han tilbake og legger han

..

..

147 Du sier ingenting, smiler anstrengt og bærer han tilbake i sengen.

Lykke til! Husk at han ikke skal oppnå noe ved å gå ut av sengen.

Skrevet

H.I her....

Helt enig med deg der:)

Men hva med rutiner før vi legger ham? Leser dere bøker? Synger? Ligger litt i sengen dere voksne også?

Eller er det beste å si god natt og that`s it!?

Skrevet

en sang eller to. Kveldsmat, dusj, krangling om at hun må ut av dusjen, tannpuss, studere ansiktet på fluortabeletten, bære i seng, synge plinsesangen (lykkeliten), krangle om å synge flere sanger (fola blakken), miste voff voff ut av sengen, tørst og så: Rett i seng!!

Skrevet

Vi la vår 2-åring i stor seng for første gang igår. Gikk ganske greit, gråt og ville ut av senga, men roet seg og sovnet etter en liten stund. Han kom inn til oss en gang på natta, men da fulgte vi han inn i senga hans igjen og han sov til morgenen.

Skrevet

Snakk masse om den fine nye senga, få han til å glede seg til å legge seg der. Det gjorde vi og da hadde hun samsovet med oss frem til det så var en enda større omvending. Gjorde samme rutinene som vanlig. Ut på badet og pusse tennene og vaske seg. På med pysj, inn og si natta til pappa/mamma. Så gikk vi inn til senga, i begynnelse var det litt rart for henne, så selv om gladeli hoppet opp og la seg i den fiiiine senga så var det litt farlig å sovne der. Etter litt slossing (pappan tok den biten) så forstod hun at det var der vi skulle sovne. Leste en Tassen bok og så skulle vi slokke lyset. Ble enda en kamp der for jeg fik ikke lov til å legge bort boka, hun visste jo hva som skjedde da. Så når vi fikk lukket lyset så sang vi noen sanger. Satt der en stund i begynnelsen, til slutt sloknet hun. Kampen ble mindre og mindre for hver dag ettersom hun visste hva som skulle skje. Tok bare noen dager. Og etter min erfaring går det fint an å snakke fornuft med en toåring, de forstår jo hva vi sier, så det går inn etterhvert.

Nå har hun ikke tid til boka mer en gang, så trøtt når vi skal sove at det er bare å synge trollmor noe så slokner hun...

Skrevet

Det har vært et vanvittig problem med legging i det siste. Han har nok arvet min stahet, og vel så det. Han kommer ut av rommet sitt hundre ganger hver kveld, og spesialpedagog som jeg er, kunne jeg jo ikke la ham vinne. Så vi snudde situasjonen rundt, - det tok én kveld!

Slik gjorde vi det, da han kom ut hver kveld.

Fra å ha beina ut av senga før jeg var ute av døra, begynte vi med en "lek". Han får kyss på kinnet, og jeg sier: "Nå må du vente, jeg kommer snart tilbake", og går ut. Går inn igjen etter fem sekunder, og så ut igjen, og inn igjen etter ti sekunder, osv. Dette var jo kjempegøy, syns guttungen. Og så kan jeg la det gå noen minutter mellom hver gang. Jeg var inne hos ham kanskje 20 ganger den første kvelden, før han sovna. Neste kveld var jeg ut og inn 3 ganger!!!

Det er så mye hyggeligere å gå inn og finne en smilende gutt, som jo får ros og suss og smil før mamma går, enn å bære et hylende barn i seng samtidig som man må konsentrere seg om ikke å eksplodere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...