Gå til innhold

Ang mamma/pappapermisjon


♡♂Joakim-05.08.07 HØYGRAVID♂♡

Anbefalte innlegg

... Stemmer det at dersom jeg går i permisjon i et år så får ikke pappa'n 2 måneder?? Jeg hadde så lyst til å gå et år med 80 % og ikke 100 i 10 mnd, men samboeren min ble litt lei seg for han vil gjerne ha 2 mnd.. Huff...

 

Kan noen svare??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei. Tiden man får fødselspenger er ti måneder med full lønn eller 12 måneder (egentlig 53 uker) med 80 prosent lønn. De seks første ukene er forbeholdt mor, fem av ukene er forbeholdt far. Resten er til fordeling mellom partene. Med mindre det foreligger helt spesielle omstendigheter, kan ikke mor få overført fars fem uker. Det betyr at du maksimalt kan få 48 ukers betalt permisjon.

 

Nå er det selvsagt mulig både for deg og samboeren din å ta ulønnet permisjon i tillegg til den betalte permisjonen. Men det blir et spørsmål om økonomi og arbeidsgiver. Jeg synes samboeren din bør få minst to måneder av det ene året med betalt fødselspermisjon. Gjerne mye mer! Du aner ikke hvor mye du vil ha igjen for at han er hjemme og blir kjent med barnet og de rutiner/plikter/ansvar som følger med det å passe hus og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...