Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Jeg irriterer meg i grunnen over den. Er liksom så lett å innføre sånne ting på gravide damer, mens det ikke er noe krav om at f.eks overvektige menn skal innom samme kontroll. For min del kom jeg aldri ned i normal vekt etter sist fødsel og hadde derfor BMI over 27. Legen sier jeg bør ta den testen, men jeg kan ikke se noen grunn til det. Har målt fastende blodsukker til 4.8, har ingen ødemer, normalt symfysemål og har født to ganger før uten komplikasjoner. Føler meg ærlig talt satt i bås med denne nye rutinen med at vi "feitinger" skal ta glukosebelastningtest. Den dagen de derimot innfører det for alle feitinger, mannfolk inkludert, kan jeg vurdere det. Er jeg sær, synes dere? Eller er noen enige med meg?
clarise Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 jeg er enig med deg. synes vi store damer settes voldsomt i bås. hvis man ikke har ett eneste tegn på at noe er galt, og ikke har noen i fam. med diabetes, så ser jeg ingen grunn til og ta den testen. jeg har takket nei, og jordmor sa seg enig i at det ikke er noen grunn til at jeg skal ta den testen. de jeg kjenner som er gravide og frodige, har hele veien fått ekstra oppmerksomhet rettet mot kosthold og trening fra lege og jordmor, mens de slanke har ikke opplevd slike samtaler. skjønner jo at det ikke er positivt og være veldig overvektig, men synes ikke man skal fokusere for mye på dette under graviditeten. tar bort noen av gleden ved å være gravid. og frodig eller ikke, det er ett lite mirakel vi bærer på, og alle vil vi nok gjøre det vi kan for at den lille skal ha det bra.
humørsvingningen Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Jeg fikk tatt glukosebelastningstest, og påvist svangerskapsdiabetes. Hadde ingen symptomer og ingen i familien har diabetes eller noe. Det er nok ikke for å være slem at vi store får tilbud om denne testen, men heller fordi vi er mer utsatt for diabetes. Jeg er glad jeg tok testen, for nå får jeg skikkelig oppfølging, så jeg slipper at babyen blir over 5 kg, og jeg får se at alt er bra med ham jevnlig. Synes det er veldig betryggende. Mange som går rundt med svangerskaps diabetes uten å vite om det, og dermed får kjempestore babyer.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Sist tenkte jeg akkurat som deg, og tok ikke glukosebelastning. Nå synes jeg forresten det er GALT av helsepersonell å gå ut fra BMI - for det er et ELENDIG mål for overvekt. Og leger og jordmødre bør ha såpass under topplokket at de vet at de eneste faktorene det tas hensyn til er vekt i forhold til høyde - og det gir ikke et representabelt uttrykk for din overvekt. - med mindre du sammenligner med degselv, og vet at din BMI er som den skal på 27. Jeg skal be om å få ta en glukosebelastning denne gangen. Ikke på grunnlag av høy BMI, men fordi jeg føler at jeg er i risikosonen for svangerskapsdiabetes, og er redd jeg viser tegn på diabetes2. Glukosebelastningen er ikke for å straffe oss, og imotsetning til tykke menn, skal vi tross alt bære frem et barn.
janus-guttemamma Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 nå er det jo ikke bare overvektige som bød ta denne testen da. Man har valgt ut grupper som er i høyrisiko grupper for å få svangerskapsdiabetes. Overvektige, asiater, de med mye diabetes type 2 i familien, de med sukker i urinen, de som har hatt det tidligere, osv. Det er sjelden man har symptomer på sv. diab, og det er jo risikomomenter for både mor og barn når man har sv. dia og man bør derfor følges spesielt opp og man bør gjøre spesielle undersøkelser av babyen når den er født (de kan fort få for lavt blodsukker når de skal begynne å regulere selv) Så det er jo et tilbud (aldri vært tvunget... men anbefalt) som er ment til hjelp og forebyggimg av et potensielt alvorlig problem som man enkelt kan behandle og forebygge. Ikke er det så mye i det. drikke sukkervann og ta noen blodprøver....
Lothiriel Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Jeg tok glukosebelastningen med førstemann, på grunnlag av vekt og at min far har diabetes 2. Jeg tar meg overhodet ikke nær av at noen sier jeg bør ta den testen, men er kjempe glad for at de tilbyr den. Det er jo bare for mitt og barnets beste. Denne gangen skal jeg ta den 3 ganger, men det er fordi jeg er med på et forskingsprosjekt. Har tatt en gang alt, og alle mål er kjempe fine, men jeg tar med "glede" ( det smaker jo pyton) de 2 andre testene!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Kan man ha svangerskapsdiabetes uten å ha sukker i urinen? Jeg har ett svangerskap bak meg, der det omtrent virket som om både leger og jordmødre var overrasket over at jeg ikke fikk verken svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk eller svangerskapsforgiftning. Tok glukosebelastning en gang, bare fordi jeg har bmi over 27, og den var fin. Jeg vurderer å ikke ta den denne gangen, fordi jeg syntes det var veldig ubehagelig å ha i meg så mye sukker på en gang, ble utrolig kvalm av det. Har heller ikke denne gangen sukker i urinen eller høyt blodsukker (de sjekker ofte), så nå lurer jeg på om man kan ha svangerskapsdiabetes uten at dette vises på noen av disse testene?
Gjest Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 Syns ikke det er noe moro jeg heller, men prøver å tenke at det er til det beste for knøttet. Syns absolutt det er viktig. Vet godt at jeg er stor, jeg kan liksom ikke late som noe annet, hehe.
Cam_gutt_4_6 Skrevet 15. desember 2006 #9 Skrevet 15. desember 2006 Hmm, har ikke fått noe forslag om det, hverken fra lege eller jordmor. Har en BMI på drøye 29, og er antakeligvis i risikogruppen. Tok det i forrige svangerskap (samme vekt omtrent), fordi jeg ba om det selv, men denne gangen har jeg vært litt slappere. Kanskje jeg burde få sjekket dette igjen?? Det er ganske stor fokus på de feite mannfolka også for tiden. I mor og barn undersøkelsen måtte mannen min blandt annet oppgi hvor mye han har lagt på seg siden han var 18 år. Tror ikke de har så mye data på menn enda, men at man ser raskt resultatene pga store babyer på store gravide..
Fleebie Skrevet 15. desember 2006 #10 Skrevet 15. desember 2006 Jeg måtte ta det også, på grunn av BMI (29), kanskje alder (36), og at søstera mi hadde svangerskapdiabetes. Bestått testen, men det var nesten det verste jeg har opplevd så langt i hele svangerskapet. Å måtte gå uten mat (lite problematisk) og VANN (kjempeproblem!!!) på 12 timer gjorde at jeg nesten svimte av da de tok den første blodprøven. Jeg var så kjempetørst at det nesten var en lettelse å drikke det ekle sukkervannet! Ville ikke vært overrasket om selv testen fremkaller problemer i svangerskapet... Bra at vi får tilbudet om å ta glukosebelastningstesten, men jeg er helt enig at vi som er "fluffy" av og til får en litt nedlatende behandling, som om vi vet ingenting om god kosthold.
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #11 Skrevet 18. desember 2006 Hei! Jeg var innom her og kikket og dette må jeg bare svare på... Jeg har to venninner som er ganske tynne... (rundt 55kg) og begge fikk svangerskapsdiabetes... de gikk og var lenge dårlige, for jordmor og lege hadde utelukket at de kunne få noe slikt siden svangerskapsdiabetes var "forbeholdt" de overvektige.... Så jeg tror nok at de bør begynne å se mer generellt på dette og ikke bare plassere folk i båser på hvilken risikogruppe de hører til utifra størrelse ...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2006 #12 Skrevet 28. desember 2006 Jeg har vært hos legen min idag, snakket faktisk endel om glukosebelastning - fordi jeg lurte på om det var noe jeg trengte. Det er jo liksom ikke til å stikke under en stol at jeg er ganske overvektig. Men vet du hva h*n sa? H*n mente at det var tull å innføre noe slikt som at alle over en viss BMI skal måtte ta glukosebelastning - og at dersom fastende blodsukker så bra ut, var det ingen vits i det hele tatt. Så vi skal måle fastende blodsukker noen ganger gjennom svangerskapet - og dersom det var uh... over/under? 4.2 skulle vi ikke gjøre noen glukosebelastning. Videre sa h*n at det, med de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen, ikke er tilstrekkelig medisinsk begrunnet at vi skal måtte drikke dette sukkerklisset når alt annet virker normalt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå