Gå til innhold

Når søke fødselsstipend og permisjon?

Tufsa:)

Anbefalte innlegg

Heihei:)

Jeg lurer på hvordan man går frem når man skal søke om fødselsstipend. Jeg har termin ca 28.juni, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med søknaden. Noen som har erfaring? Jeg har lest på lånekassen sine sider, men synes det var så utydelig. Man kan ikke søke før etter barnet er født? Men har det noe å si i forhold til at barnet blir født så sent i semesteret? Og når må man si fra til skolen ang. permisjon?

Takker for svar:)

Fortsetter under...

Så fremt du har mer igjen av studiene dine, så skal du vel bare sende inn søknaden etter at barnet er født. Du får stipend for sommeren også.

Jeg har ikke søkt om permisjon enda, men må vel gjøre det snart.. har termin 18.februar! regner med at det holder å gjøre det et par måneder før!

Hei!

Sånn jeg har forstått det i forhold til Lånekassen, er det meningen at man skal søke om lån og stipend på vanlig måte, og si ifra når man venter barn. Deretter må man sende inn en egen blankett etter at barnet er født, og så gjør de om det du evt har fått som lån til stipend + at du får stipend etter det så lenge du har krav på det. (Tilsammen 42 uker) Dersom "deler av stønadsperioden faller i ferien", slik som hos deg, får du stipend da også.

Permisjon må du avtale med skolen din, det har ingenting å si for avtalen med Lånekassen. (Men du må være under utdanning eller ha permisjon fra utdanning for å ha rett til fødselsstipend.) Jeg har termin i februar, og sendte søknad om permisjon i september, men jeg tror jeg var litt tidlig ute. Du kan jo sjekke om skolen din har en frist?

I søknaden skriver du bare når du ønsker å ha permisjon, og når du ønsker å komme tilbake til studiet. Du må legge ved en bekreftelse på terminen, og det greieste da, er kanskje å bruke den lappen du får når du er på ultralyd, for da slipper du å bruke en kopi av helsekortet (det står jo flere personlige opplysninger der...).

Anbefaler forøvrig å sende en mail til Lånekassen, de er visst flinke til å svare på spørsmål pr mail.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...