Gå til innhold

termindato:-)

*Troika*

Anbefalte innlegg

Hei,

Var på min første legetimge i dg, og fikk justert termin datoen fra 17. august til 14. Deet blir nok ikke den siste gangen den blir endret regner jeg med:-)

Jeg har tenkt over å kanskje ta en morkakeprøve, er det noen her som har gjort dette og kan fortelle litt mer. Har i forrige svangerskap tatt fostervannsprøve, og det ble oppdaget alvorlig kromosomfeil.

Jeg er 5 uker på vei og har lest at den tas rundt 10-11 uker, stemmer dette?

Fortsetter under...

hei og gratulerer med spiren!

Jeg har tatt morkakeprøven to ganger. Første gangen tok vi først duotest, som ikke hadde de beste prognoser for fosteret, og ble derfor anbefalt morkakepr. Vi var da i uke 15 omtrent. Barnet hadde dessverre trisomi 21, og svangerskapet ble terminert (det verste jeg har opplevd...).

Nå i dette svangerskapet, tok vi morkakepr igjen, fordi vi har opplevd noe av det verste foreldre kan oppleve, og ville sikre oss mot å oppleve det igjen. Denne gangen gikk det forøvrig bra, og vi venter en kromosomfrisk jente.

Jeg ble forklart at fostervannspr- er det kvinner får tilbud om ved fylte 38 år ved termin. Denne testen er det faktisk færre og færre som tar, da de fleste velger duotesten isteden (ingen abortfare, bl.a.). Denne tilbys i 15-16 uke. Morkakeprøven derimot, er både mer ressurskrevende og dyrere å få tatt, så den tilbys bare i 3 tilfeller:

- mors alder over 44 ved termin

- kromosomsyke i nærmeste familie

- har opplevd et svangerskap med et kromosomsykt barn tidligere-

Vi falt under den siste kategorien mao. Det er kun dr. Haugen på Riksen som utfører denne i Oslo for tiden (han er den beste i landet også, visstnok!). Den kan tas etter 10 uke, men før 12 uke, visstnok. Vi var i uke 11.

Jeg synes prøven var både vond og ekkel begge gangene, men det beror kanskje aller mest på at jeg var så fryktelig redd. Redsel sitter jo ofte mellom ørene!

Uansett, ønsker deg lykke til med beslutningen, og svangerskapet videre!!!

Tusen takk for utfyllende svar!

Dere, som oss terminerte svangerskapet, så jeg vet hva du snakker om. Det er det mest traumatiske jeg noensinne har opplevd. Vi kom til 21 uke. Men dog da for en desto mer gledelig og herlig nyhet å få , at dere venter en frisk jente! Kan tenke meg at det var som 1000 kg med stein ble løftet fra skuldrene når dere fikk beskjeden..:-)Nå kan du virkelig nyte svangerskapet!

Jeg kommer ikke til å få ro før prøven er tatt og resultatet foreligger. Vi hører også da til sistnevnte kategori, og ønsker at svaret helst skal komme før 12 uke, hvor lang tid tok det for deg?

Symes fostervannsprøven var vond, og tenker at da morkakeprøven er nogenlunde det samme.

Hvordan var det etterpå, kjente du kun litt murringer?

Hei.

Jeg har også tatt morkakeprøve. Jeg var til forundersøkelse i uke 8. Hensikten var å finne ut hvordan morkakaen satt for å avgjøre om prøven skulle taes vaginalt eller gjennom magen. I tillegg ble det fastsatt når jeg skulle ta prøven. Jeg tok den i uke 1, gjennom magen. jeg fikk lokalbedøvelse. Etter halvannen uke fikk jeg svar på hurtigtesten som viste at det ikke var en av de vanlige trisomiene. Da det hadde gått knapt 3 uker fikk vi endelig svar om at vi venter en liten kromosonfrisk gutt. Vi er nå 20 uker på vei.

Vi fikk ei lita jente i april i år. Hun ble tatt med keisersnitt i uke 27+3 fordi hun hadde sluttet å vokse. Hun klarte seg fint til tross for at hun var bare 600 gram. Etter ni dager ble det mistanke om Downs. Så vi fikk ei ekstremprematur jente med Downs. Sist gang tok vi duotest - som vi ikke fikk svar på før vi hadde purret Ullevål et par ganger. Da var vi 20 uker på vei. Den viste da en risiko på 1,6% for å få et barn med Downs.

Jenta vår er verdens nydeligste unge. Hun har så langt hatt et slitsomt liv, mesteparten av det på sykehus. Til tross for det utvikler hun seg bra. Nå er vi nettopp kommet hjem, etter over 5 uker på sykehus.

Dette er altså årsaken til at vi fikk ta morkakeprøve. Jeg synes selve prøven gikk veldig bra. Rett etterpå ble jeg uvel. Da fikk jeg legge meg nedpå på en seng inne på et av undersøkelserommene på Riksen. Fikk god hjelp av en av jordmødrene der. I etterkant har jeg ikke hatt noen blødninger eller ubehag. Jeg tok det med ro den første uka. Legen sa at de ikke hadde vitenskaplig belegg for å påstå at jeg burde det, men de anbefalte det likevel.

Abortrisikoen er, som du sikkert har fått informasjon om, litt større med morkakeprøve enn med fostervannsprøve, men vi var villig til å ta den risken denne gangen. For oss var det viktig å få svar så raskt som mulig. Og heldigvis er vi fornøyd med svaret!

Ta kontakt med sykehuset så raskt som mulig. Og lykke til!!!

Tusen takk teatime for at du fortalte dine opplevelser. Man elsker jo de barna man får uansett, men kan tenke at det er både slitsomt og til tider vanskelig. Herlig at dere fikk et fint resultat på morkakeprøven! Det gjorde meg glad. Håper du får et fint svangerskap:-)

Jeg tror jeg er villig til å ta sjansen mht større abort risiko, ønsker ikke å komem i samme posisjon som sist å måtte føde et dødt barn. Har ikke vært på gen. veil. ennå, har lest det som er på nettet, men ingenting kommer opp imot erfaringer, så tusen takk igjen for svar.

Lykke til videre:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...