Gå til innhold

hvorfor får vi kramper, mangler vi noe???

Anbefalte innlegg

Skrevet

våknet i natt med legg kramper, sykt vondt, jeg som trodde jeg var heldig denne gangen, og trodde ikke jeg skulle få det. skal rett å kjøpe magnesium. men hvorfor får vi dette tro???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være pga kalsium og magnesium mangel, men årsaken hos deg er nok at du er gravid. Da hjelper det ikke enn hvor mye magnesium og kalsium du putter i deg. Det som hjelper er å strekke ut muskelen med en gang du kjenner at krampen er på vei. Bruk den ene foten din til å dytte tærne på den andre foten innover (slik at de peker mot magen.) Tror årsaken til at gravide får dette er ukjent.

Skrevet

åååå så det hjelper ikke med magnesium, må høre skrive ett nytt innlegg, har nemlig hørt det har hjulpet, auuu det er jo så vondt..

Skrevet

Står litt om det i "What to expect when you're expecting", så jeg kan gi litt fri oversettelse av det som står der, og kanskje viktigst, tipsene for å forebygge.

Det stemmer at man ikke helt vet hva det kommer av, men men tror det kommer av at blodet samler seg i bena (som det jo typisk gjør når man er gravid). De foreslår å bruke støttestrømpe på dagtid, i tillegg til å variere i perioder i løpet av dagen med fysisk aktivitet og hvile med bena høyt. Videre er det viktig å drikke nok vann.

Dersom du får krampe kan du rette ut beinet og flekse ankelen og tærne oppover (mot nesa altså) for å redusere smerten. Dersom du gjør dette flere ganger på hver fot før du legger deg kan det også hjelpe. Andre tips er å stå på et kaldt gulv. Dersom det ikke lindrer smerten kan du prøve å massere beinet eller legge på varme. Dersom det ikke hjelper anbefaler de å ikke gjøre det, og dersom smerten vedvarer anbefaler de å ta kontakt med legen fordi det er en bitte-bitte-bitteliten sjanse for at det er en blodpropp på gang.

De anbefaler også at man strekker leggmusklene før sengetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...