Gå til innhold

Fostervannet gikk for tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid med tvillinger som ligger i hver sin pose, men fostervannet på den ene gikk i uke 21. Det produseres fostervann så den har litt fostervann hele tiden, men vil lekke vann frem til fødselen. Er kommet i uke 24 nå og fikk første lungemodningssprøyten idag. Håper på at det går bra og ønsker å ihvertfall komme til uke 30.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon, som har gode råd for tiden fremover og generelt om premature barn og fødsel. Dette er første gang jeg er gravid og lurer på ganske mye, så jeg setter pris på alle råd og svar.

Skrevet

Nå kjente jeg det suget i magen jeg fikk når mitt fostervann gikk for tidlig. Men det var ikke så tidlig som med deg (uke 34) og heller ikke med tvillinger. Vannet gikk mandagen i sekstiden på kvelden og gutten vår ble født kl 12 neste dag. Men det kom totalt uforbredt på oss og som et lite sjokk. Ikke hadde vi gjort noe klart eller vært klare mentalt. Heldigvis gikk det hele ganske bra. Fødselen gikk bra og vi var i 10 dager på sykehuset etterpå (poden var 2723gr).

Jeg vil bare ønske deg masse masse lykke til. Får du tilbud om samtale med noen på sykehuset etter fødselen så takk ja til det. Det kan være greit å få hjelp til å sortere alle de følelsene som raser rundt i kroppen. Husk å pleie deg selv også. Hvil ut og ikke glem å spise.

Skrevet

Jeg vil bare ønske deg lykke til,jeg. Fikk selv i uke 35,så jeg har ikke vært helt i din situasjon..

Morkakesvikt og sv.skapsforgiftning..

men LYKKE LYKKE til.

Fortell oss hvordan det går med deg videre:)

'Go'klem til deg.

Skrevet

Det er en her inne som har nick moderen dette skjedde med(iallefall noe lignenede) Ikke med tvillinger da.

Vil uansett ønske dere masse masse lykke til!!

Skrevet

Kjenner at jeg føler veldig med deg og haaper det gaar bra med deg og dine. Jeg fødte mine tvillinger i uke 27+1 pga vannavgang. Vaaknet paa morgenen i ni-tiden og kjente at jeg var bløt. Det hele var en skikkelig grusom opplevelse. Ringte min samboer som akkurat hadde dratt paa utdrikningslag, han kom hjem og vi kjørte til bærum sykehus med en gang. Ble undersøkt og kjørt til riksesn. Maalet var og holde igjen i saa mange uker som mulig, men jeg fikk rier paa natten og det hele endte med keisersnitt dagen etter kl.10. Faar haape at du kommer saa langt som mulig. Det er stor forskjell paa fostrene i uke 24 og 28, saa knip igjen!! Mine var 820 gram og 880 gram, 33 cm og 35 cm lang. Det gikk kjempebra med mine og de er naa 8 mnd (5 mnd korrigert), og veier 7 kg og er 65 cm lang. Lubne og gode!!

Ønsker deg masse lykke til, haaper du er paa et bra sykehus og at de tar godt vare paa deg!! Bare spør meg om raad!!

Skrevet

Beklager dette ble mye tull, hvis du går inn på barnimagen.com og søker på Karl(sønnen til moderen), skal du få opp moderens historie.

Skrevet

Kjære deg!

Jeg fikk skikkelig sug i magen nå jeg også, da jeg har opplevd det samme.

Da jeg gikk gravid med tvillinger (også hver sin pose) i uke 27, ble jeg selvfølgelig innlagt, og måtte ligge helt stille. Fikk modningssprøyter samme dag jeg ble lagt inn, og legene mente jeg kom til å føde innen de tre neste dagene. I tre nesten tre uker lå jeg og "knep igjen", da begynte riene og de ville ikke utsette mer. (Hadde flere omganger med riestoppende medisiner).

Jeg har et råd til deg; Ligg helt stille!!! Jeg vet det er kjedelig, med jeg kan love deg at du vinner tid på det. Barna dine er ennå veldig små, og hver eneste dag ekstra som de får inni magen din er viktig.

Jeg husker at jeg en gang i blant gikk på toalettet i stedet for å gjøre fra meg i bekkenet, og bare på den lille aktiviteten merket jeg at det lakk litt ekstra. Jeg fikk hyppige ul, og på slutten var det så lite fostervann at de hadde måttet sette igang fødselen, heldigvis startet den av seg selv.

Hvordan går det med deg nå?

Jeg kjenner deg ikke, men tenker mye på deg- og mange følelser "blusser" opp...

Hvis du lurer på noe, eller bare vil "prate" litt kan du gjerne maile meg: [email protected]

klem fra meg

Skrevet

hei igjen.

Det er så kjekt å høre fra dere andre som har vært i en lignende situasjon, spesielt når dere skriver at det har gått bra.

Er inne til kontroll på sykehuset i stavanger hver uke og sist var på fredag. Begge to vokser fint, men den ene gutten er en del mindre enn den andre (den fostervannet har gått på). Dette har han vært helt fra begynnelsen av, men de fleste sier at det er vanlig for tvillinger... Vi får se, det legen sier nå er at vi ikke ønsker en fødsel eller infeksjon på dette stadiet og han tror at jeg kan klare å nå uke 30, hvis ikke det så ihvertfall uke 27.

Er litt urolig for den minste nå, i og med at de sier det ikke er 100% sikkert for ham i og med at han har ligget uten fostervann så lenge og er liten.

Merker også at det begynner å bli mer tungt, blir fortere sliten og vond i ryggen men det er vel også noe som er vanlig når man går gravid:) Merker at det kommer mer fostervann en tidligere også, men det skulle visst også være vanlig... Prøver å tenke positivt og har en god følelse innerst inne.

Hvordan er det med amming når man får premature barn. Er det extra viktig å gi dem morsmelk? Hvordan fungerer det når dem ligger i kuvøse og vil man fortsette å produsere melk?

Skrevet

Hei på deg,

godt å høre at du ikke har født ennå....Men er du ikke innlagt? Jeg le nemlig innlagt med en gang vannet begynte å lekke- for å unngå infeksjon, og for å utsette fødselen.

Når det gjelder morsmelk- det er det aller beste du kan gi dine barn, spesielt premature. Morsmelk forebygger diverse tildels alvorlige infeksjoner hos premature barn, og din melk er unik og laget akkurat for dine barn. Så hvis du kan- amming er det beste, og fullt mulig- og ekstra viktig- med premature.

Jeg begynte å pumpe meg to døgn etter fødselen, og barna fikk min melk på sonde fra første stund. Etterhvert begynte jeg med ammetrening, og da mini var 35 uker (fem uker gammel) fullammet jeg.

Lykke til, jeg følger med i spenning :)

Skrevet

Staa paa med pumpingen! Viktig aa pumpe seg hver 3.time paa dagtid og hver 4.time paa natta. Jeg gjorde dette i 3 mnd, slitsomt med verdt det!! Føles saa godt naa, for da vi kom hjem saa hadde jeg 10 liter med morsmelk nedfrosset. Denne brukte vi paa kveldene naar de var ekstra sultne, da er det vanskelig aa ha nok melk. Jeg la mine til puppen i uke 33 og fullammet fra uke 34 paa jenta og uke 35 paa gutte. Vet det er mange som gir opp fordi det er slitsomt med pumping, spesiellt paa natta. Gjør det du orker! Hvis ikke du faar det til, saa har de mormelkbank (andre mødre har gitt bort). Du faar spørsmaal om du vil benytte denne fremfor mme. LYKKE TIL! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...