Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Hei! Har ei skjønn jente på 20 mnd. Ho er blid og omgjengelig, det går fint i barnehage osv. Merker at ho har en STERK vilje og er ganske egenrådig (det er mammaen også, da). Har ingen store 'problemer', men merker nå at ho prøver ut grenser veldig med meg. Dvs. sier faren 'nei' eller ber hun sette seg ned på stolen e.l, gjør hun det stort sett uten å mukke, men med meg er det en annen sak... Kanskje jeg ikke har vært like konsekvent som pappen, da, og har kjørt en littt mykere stil. Spørsmålet mitt er egentlig bare: Hva/hvor mye oppdragelse gir dere barna ved 20 mnd.? Eksempler?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Min gutt er 21mnd og vi har faste regler hjemme. Gutten min må rydde alle lekene før han legger seg (med hjelp da) Han må sitte ved bordet under middagen - ikke løpe til og fra. Han får ikke lov til å slå. Ellers er det flere ting som går på sikkerhet. Som f.eks. må holde mamma i hånden når vi er på gåtur, ikke leke med komfyren, ikke klatre i bokhyllen osv. Min gutt må inn på rommer sitt når han er "slem". Må tilføye at rommet hans er åpent mot stuen og at vi aldri går fra ham. Han trenger litt tid for seg selv bare:)
Gjest Skrevet 16. desember 2006 #3 Skrevet 16. desember 2006 Vi begynte med "full" oppdragelse ved 20 mnd. Nå er han 22 og det er tydelig at alt han var ute etter var hvor grensene går. Slåing f.eks. er totalt uakseptabelt. Da bærer det inn på rommet på direkten med beksjeden. "Det er ikke lov å slå. Det skal du tenke over". Vi lukker døra, men denne kan han åpne når han selv vil, som oftest har han da et utbrudd. Raser fra seg, kommer ut og roper på oss. Vi sier da at han kan komme ned hvis han ikke slår. Ved bordet får han gå og komme som han vil, men han får ikke lov til å ta mat eller drikke med seg fra bordet. Der får han advarsel hvis han glemmer seg, eller rettere sagt, vi minner ham på at det er ikke lov å ta med seg noe fra bordet. Vi roper eller kjefter aldri på ham, selv ikke når det koker innvendig. Denne metoden fungerer fantastisk på ham. Han har blitt så grei, og vi sleit som bare det for noen måneder siden. Det var bare et stort lys som gikk opp for oss. HAN VIL HA KLARERE GRENSER (jeg var så redd for at han ikke skulle forstå hvorfor det var slik og sånn, men jammen forstår de ja!).
*3barns mamma* Skrevet 16. desember 2006 #4 Skrevet 16. desember 2006 veldig fine innlegg her. jeg er også for grenser på barna nå alt og har mye av de samme tingene som er nevnt her oppe. vil bare si en ting om det med at barnet skal gå inn på rommet. det kan være lurt å finne en annen plass og ha timeout så ikke barnet forbinder rommet med noe dumt... bare et lite tips men hver enkelt bestemmer selv. kan være på en stol i gangen,evnt bare i stuen..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 enig med simobruker ang å unngå å bruke barnerommet til timeout
Guttemamma x 3 Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Vi bruker ikke skammekrok. Hvis han gjør noe han ikke har lov til så fjerner vi ham fra situasjonen og snakker om det. Her er litt faginfo om bruk av skammekrok: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1144797.ece http://www.barnehageforum.no/medlem/artikler/timeout/index.asp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå