Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Jeg har flere ganger luftet min frustrasjon om min sønn på snart 2 år som sover lite om natten. Jeg har fått flere svar om at vi kanskje bør kutte dagsøvnene. Vi kuttet dagsøvnen fra 2 timer ned til 1 time. Men dette har ikke fungert. Han sover fortsatt lite. (Har prøvd i 1mnd.) Så nå tenker vi på å kutte dagsøvnen helt. Men..... Vi klarer jo ikke holde han våken. Vi snakker med han, men han sovner jo der han står. Prøver å leke, men han faller jo i søvn uansett, gjerne litt utpå dagen. Betyr dette at han ikke er klar for å ta bort dagduppen? Eller må vi regne med noe slike dager, og at det kanskje vil bedre seg etterhvert?
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Kan ta flere måneder før han venner seg til å ikke sove på dagen.. Prøv å holl han våkenså godt dere kan, dupper han av så ikke la han duppe av for lenge. Dropp lange bilturer på ettemiddagene, de har gjerne lett for å sovne da Dagene er slitsomme for de små også, hadde ikke takka nei til en middagshvil selv av og til Det tar nok sin tid, men det bedrer seg ettehvert..
Leola Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Med junior tok det ganske lang tid å klare å holde ham våken, men det gikk etterhvert som han begynte å sove lenger på morgenen. Hev han i badekaret eller aktiviserte ham med et eller annet han likte godt. Tok han også med ut i frisk luft. Så gikkd et til sutt:)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Om det ikke har blitt noen endring på natten ved å kutte ned en tie så ville jeg heller latt han sove de to timene på dagen, da får han ihvertfall noe søvn. Ville heller prøvd å finne andre metoder for å få han til å sove om nettene. Vi slet veldig med dette og til slutt foreslo helsesøster at vi skulle droppe grensene og se hva som skjedde da. Pappaen tok seg fri to uker og med en gang lillegutt våknet om nettene gikk vi inn. Om han ba om å bli tatt opp ble han tatt opp og ville han sove hos oss fikk han det. Etter at han hadde fått tatt igjen litt søvn og kommet litt til hektene igjen ble han en helt annen unge og begynte å sove hele natten. Før de to ukene var omme hadde vi en unge so sov hele natten i egen seng. Han var rett og slett stresset og utkjørt. Desverre har vi nå et halvt år senere kommet inn i en dårlig periode igjen. Dette skyldes nok at jeg har vært dårlig og at hverdagen har vært ganske presset og stressende. Håper på å komme inn i rytmen i jula igjen. PS. det er viktig å ha faste rutiner på dagen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 vi kuttet søvnen til eldste, og trengte både banan og juice for å holde han våken. Hva med å kutte til en halv time og så fjerne den helt litt senere? Ellers så er det ikke alltid dagsøvnen som har skylden. To timer er jo lenge, men om ikke søvnen blir bedret med nedkutting til 40 min eller helt, kan dårlige søvnvaner vere problemet. Min gutt var vant til at vi måtte komme inn før han la seg til å sove når han våknet på natten. Alle barn sover lett eller våkner i perioder, men noen legger seg til av seg selv. De har lært det. Gutten min var trøtt, men tøyset og tullet og vi pratet og roet. Vi begynte med en "gråtekur" for toåringer. Første gang gikk vi inn og sa: Det er natt, du skal sove. God natt. La gutten ned og gikk ut. Ventet fem min - økte intervall - og bare la han ned. Snakket ikke, så ikke på han osv. Etter to uker sov han natten igjennom.
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 jeg er ikke enig i at dere skal gi opp, og gi han søvnen tilbake om dagen. for det fungerer ikke, og man kommer inn i en vond sirker der de må sove om dagen pga de re trette etter en dårlilg natt. prøv annenhver dag en periode. gi han 20 min noen dager, 15 andre.. så kutter dere til hver tredje dag. aktiviser han, og stå på, det går over! det er en overgangsfase dette og.
BusteLurva Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Vi er i omtrent samme situasjon, vår er to år og fire måneder, og har aldri sovet mer enn ni, ti timer på natta. Nå synes vi dette begynner å forverre seg, og har store planer om å kutte ut dagsøvnen, med oppstart i juleferien. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde ham våken ja, så jeg tar med meg alle tips fra denne tråden. Jeg ser for meg at det kan gå en viss tid, vi har allerede fått barnehagen til å trappe ned fra en time til en halvtimes søvn på dagtid, og de mente det kunne være en god ide å forsøke å kutte søvnen i ferien, så vi gjør et helhjertet forsøk. Jeg synes jo at en mnd var lenge uten resultater, får håpe det går seg til for dere..Kom gjerne med tips som fungerer også, hvis det løser seg for dere, her trengs alle råd vi kan få, føler jeg! Stå på!
børdi Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 vi pleide å aktivisere henne veldig på ettermiddagene når vi skulle kutte dagduppen.. Badet, dro på lekeland, lekte og herjet, dro på lekeplassen osv osv... Det fungerte her,, om vi satt i ro , sovnet hun. Og vi unngikk å gå langt med vogn eller kjøre bil ...
katoes Skrevet 23. desember 2006 #9 Skrevet 23. desember 2006 Ofte er det jo sånn at søvn avler søvn. Jeg ville bare latt han sove på dagen. Særlig hvis det ikke har noen effekt å redusere sovingen allikevel. Jeg synes det er veldig tidlig å kutte ut soving på barn som bare er 2 år. Jeg jobber selv i barnehage og de aller aller fleste sover minst en time fram til de er 2 1/2 - 3 år. Min sønn er nå 2 1/2 og knoter fælt med soving på dagtid. Ofte bare hviler han en times tid, men det er ikke det samme som skikkelig søvn. Når hen ikke har sovet på dagtid er han skikkelig ubruklig på kvelden. Men hvis han har sovet så har han en fin ettermiddag /kveld. Uansett om han har sovet på dagen eller ikke så legger han seg klokka 7. Og sover som en stein hele natta. Men veldig ofte så sliter han mer med og sovne hvis han er blitt overtrøtt. Må ikke glemme at en 2åring er ikke stor....
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 27. desember 2006 #10 Skrevet 27. desember 2006 Helt enig med katoes! Sånn fungerer det her også )
Galskapens overhode Skrevet 28. desember 2006 #11 Skrevet 28. desember 2006 Og så har man de barna som rett og slett ikke sover mere på natta uansett hvor mye eller lite de sover på dagen. Jenta mi er nå 3 år og 3 mnd. Hun fikk beholde dagsluren sin (30 min) til hun begynte i bhg måneden før hun fylte 3 år. Fikk hun ikke denne luren sovnet hun tidligere på kvelden, ca kl 19-20, men våknet derimot kl 01-02.. og kunne være våken flere timer før hun da sovnet igjen. Fikk hun dagsluren sovnet hun kl 21-22 og sov store deler av natten til kl 07-08. Var alltid våken 2-3 ganger om natten fram til hun var 3 år.. Hun begynte å være nattevåken ved 6 mndr. gjerne 15-60 minutt, og sjelden under 5 ganger pr natt. Når hun begynte i bhg hadde hun ikke tid til å sove på dagen fordi hun ville få med seg alt som skjedde, så det endte med at hun sovnet i bilen på tur hjem. Slik fortsatte det et par mnd, og nå er luren helt tatt vekk. Men hun sover fremdeles liek få timer på natta. Sovner kl 21-22 og er oppe kl 07-08. For oss endret det seg når hun sluttet med smokken for et par mnd siden nå. Hun sover mye roligere siden hun aldri mister den og leter etter den lenger, Dog jenta mi var slik da hun hadde en periode der hun ikek ville ha smokk på natta også da. Vi prøvde de fleste "kurene". Gråtekur endte i hoste og oppkast Vallergan, søvndyssende allergimedisin- hun sov like lite på natta og var bare sløvere på dagtid. Homeopat- ingen virkning etter 2 mnd og jeg gav opp. Som sagt.. det er ikek alle barn som har like stort behov for søvn
Tokatter_USA Skrevet 31. desember 2006 #12 Skrevet 31. desember 2006 Vår datter sovner uten problemer kl. 20.30 og våkner kl. 6.30. Det er 10 timer pr. natt, og vi synes ikke det er for lite. Noen dager sover hun på dagen, da opp til 2 timer, andre dager ikke i det hele tatt. Inntil hun var ca. 18 mnd. våknet hun gjerne flere ganger pr. natt, men sovnet med en gang vi puttet smokken inn igjen eller rettet på noe som var galt. Men vi har bare regnet med at hun ikke har trengt mer søvn, og så lenge hun ikke vil stå opp før halv syv (noe som av og til skjer), synes vi det går greit. Jeg forstår at det er slitsomt når barnet våkner og er våken lange perioder om natten, men ikke at det er så viktig at de skal ha mer enn ti timer hvis det ikke faller naturlig for dem.
prima donna Skrevet 2. januar 2007 #13 Skrevet 2. januar 2007 Datteren min sovner også seinere og seinere om kvelden, dvs ferre og ferre timer pr natt, men vi har konkludert med at det får bare være slik en stund for hun blir så sur og grinete av å ikke sove om dagen at det er et sant mareritt!
Gjest Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 det er jo en ond sirkel det da.. hvis dere tar kampen en dag og to så vil jo det snu.. hun trenger jo søvn på dagen fordi hun ikke sover nok om natten.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #15 Skrevet 9. januar 2007 hei,hadde samme problem med elstemann. fant ut at han var kraftig allergisk mot midd.. verdt å få sjekka ut? sov natta igjennom etter han begynte med allergimed.
Guttemamma x 3 Skrevet 10. januar 2007 #16 Skrevet 10. januar 2007 Vår snart-2 åring sover 12 timer i døgnet. Vi deler det på 2 timer i barnehagen og 10 timer om natta. Da er han opplagt og blid hele dagen og det gir oss mye bra tid sammen både før og etter barnehagen. Jeg synes denne siden om søvnbehov var ganske god. http://www.drspock.com/article/0,1510,3970+AgeM0_2+cbx_behavior,00.html Legg spesielt merke til det nest siste avsnittet. (det er forskjell på barnets søvnbehov og foreldrenes behov for at barne sover)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #17 Skrevet 16. januar 2007 Heisan, du har min sympati! Vår sønn har alltid slitt med å finne roen selv, og våkner flere ganger på natten. Dette har vært så slitsomt for meg at jeg har kastet meg over alt av forskningsliteratur, samt informasjon på nettet om tema søvn, og små barn. Og en ting er de fleste enige om. En 2-åring trenger søvn på dagen! Ja, søvnbehov varierer mye, men stort sett trenger altså de fleste en lur på dagen i den alderen, og når de nærmer seg ca 3 år vil noen slutte å sovne på dagen, og man kan da vurdere å kutte ut dagsøvnen og legge dem ekstra tidlig på kvelden i en overgangsperiode. Dette er jo et stort tema med mye forskning. Dessverre lite kunnskap på helsestasjoner rundt omkring i Norge, men om du besøker disse sidene nedenfor bør du få mange tips. I tillegg er det flere gode bøker om emnet. Feks Dr Weissbluth har skrevet flere bøker, du kan kjøpe på amazon. Ellers finnes det jo tusentalls. http://www.familysleep.com/age_and_sleep_patterns_15-3.5.htm http://parentcenter.babycenter.com/refcap/preschooler/psleep/64915.html http://parenting.ivillage.com/baby/bsleep/0,,7fp25djz,00.html Men mitt råd til deg, ikke kutt ut dagsøvnen ennå. Det virker som han trenger den sårt. Ha faste legge rutiner, men litt fleksibel på tiden avhengig av hvordan han har sovet på dagen. Men ikke legg barnet for sent. Han bør sove et sted mellom 7 og 8 på kvelden, og våkne mellom 6 og 7 på morgenen. Alt før 6 er natt, og da bør interaksjonen være minimal. Selv om han kommer ut av sengen (legg ham tilbake uten å si noe eller klappe ham på hodet, bare helt vennlig men bestemt, ikke gi deg selv om han holder på 50 ganger), gråter han kan du gå inn men ikke vær der for lenge. Gå heller litt inn og ut, ta tiden, se på klokken og vent i 15 min. Han bør lære og roe seg selv. Jeg har også snakket med en som har jobbet med søvn her i Norge. hun med fler sier også at man bør ignorere gråting på natten om man er sikker på at barnet ikke er sykt. Til slutt, det er helt normalt at så små barn våkner mye på natten, man trodde ikke det var vanlig tidligere, men søvn forskningen viser at de fleste våkner mange ganger, mellom dyp og lett søvn fase. Noen gråter, andre gråter ikke. noen finner lett søvnen tilbake, andre gjør det ikke og trenger litt hjelp. Det er mange sterke og forskjellige meninger om hvor mye man skal hjelpe barna å finne søvnen. mitt råd er, finn noe som passer for deg, og vær konsekvent. Men husk. det er normalt at han våkner mye på natten, og han trenger dagsøvnen sin. Mister han den, vil han sove enda dårligere på natten.
Guttemamma x 3 Skrevet 16. januar 2007 #18 Skrevet 16. januar 2007 Det ser ut som om du har lest mye så derfor benytter jeg sjansen til å spørre deg. Hvorfor er det viktig å ha leggetid mellom 7 og 8 og morgen mellom 6 og 7? Er dette en slags "universal"-døgnrytme som er basert på forskning eller er den en gammel "industri"-standard fra den gangen alle hadde samme arbeidstid?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #19 Skrevet 16. januar 2007 For all del - det går helt sikkert å legge barna seinere, slik at de sover lenger om morgenen, altså om du ønsker å ha en 8-8/7 rutine, eller 7-7/6 rutine er jo opp til hver enkelt, avhengig av jobb mm. Men det avhenger også av når de sover på dagen. Om du vil justere leggetiden, bør også dagsøvnen justeres tilsvarende, ellers kan du fort ende opp med at de våkner like tidlig som før, om ikke tidligere som ofte veldig trøtte barn gjør. Det har jeg også forsøkt selv, og det stemmer for mitti barns del. Derfor har jeg også forsøkt en tidliggere leggetid (kanskje 15-20 min tidligere) og det har av og til hjulpet betraktelig, han sover like lenge, eller faktisk litt lenger om morgenen. Men når barn våkner vil jo også variere litt uansett. Tiden mellom 7-og 8 er nok helt generelt og kanskje satt som en slag standard for dem som må opp til en viss tid. Det viktigste er nok å se på den totale mengen søvn, se på gjennomsnittet - nattsøvnbehov for 2 åringer kan variere fra 10 - 12 timer og er innenfor normalen. Total søvn i løpet av et døgn er ca 11/12 - 14...Og så forsøke seg litt frem mht til når det fungere best å legge barna. Avhengig av når du må stå opp, og når de kan sove på dagen. Det er jo ikke noe fasit svar. Sjekk ut sidene jeg har nevnt, der er det en del nyttig tips, mht til behov for søvn, og noen tips. Man må vel allikevel finne ut av hva som passer hver enkelt best. For vår del ser det ut til at en tidligere leggetid gjør at sønnen vår både sovner lettere og sover bedre og av og til lengre. Men ikke alltid. Variasjonene vil alltid være der.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #20 Skrevet 16. januar 2007 Videre, her er noen utrdrag fra familysleep.com for dem som er interessert Day sleep: 18 months to 3 years: Now that you have one nap a day the length or duration of that nap increases over time. At about 2 years you might even get those super long naps of 3 hours or more. It's important at this age to be consistent with this nap because your child needs this nap to stay rested. As your child approaches the age of 3 years there might be a time where she begins not to fall asleep right away and play during the nap. Don't assume your child is transitioning out of this nap. I have observed a consistent pattern at this age where parents don't realize that they begin putting their child down for the nap a little bit later in the day. Please take a close look at the pattern of sleep times for this nap if this is occurring. You might have inched that nap too late in the day for your child. It doesn't have to be a big change of time rather it could be a period of just a half-hour later (previously 1pm, now it's 1:30pm). Try reverting back to the original nap time or maybe even 15 minutes earlier than that time and see if your child goes down more quickly. If she does, you know she's not transitioning out of this nap quite yet. You may also consider taking toys or play items out of the crib if you think that might hamper the napping process. Night Sleep: For the children who's naps during the transition to one nap occur earlier in the day it is still important to implement the earlier bedtime until that nap occurs closer to midday (6-6:30 or earlier if needed). Once that nap starts in the midday (12:30-1pm) and the nap is longer in duration then you can be more flexible with the bedtime 7pm+/-. As your child approaches the no nap transition, again, you might have to implement the earlier bedtime. Especially when your child first drops that nap, the duration of wakefulness is so long that it is impossible to keep your child from becoming overtired. It's just a long day. At the beginning of this new stage a 6pm bedtime isn't unreasonable because your child will be tired at that time and even more tired if it's later. The earlier we have the bedtime, the better your child will be able to tolerate this long wakeful period. At this stage it is common for children to start waking up in the middle of the night. This is normal. Even with the earlier bedtime, at the beginning, your child is still a little bit overtired from this new "no napping" lifestyle. Be persistent with the early bedtime and this should cure the nightwakings because it will help your child stay rested through these long days. As your child gets older you can start adjusting the bedtime, maybe 1/2 hour later. I have observed that children who go to bed before 8pm have very little sleep problems; you be the judge (just a note).
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2007 #21 Skrevet 16. januar 2007 Hei e... hyggelig at du var innom igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå