Gå til innhold

Begynne med grøt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kontroll med gutten min for ei uke siden og da fikk jeg beskjed av hs at jeg ikke måtte begynne med grøt før om ihvertfall 1 mnd. Gutten min er nå 4 mnd og jeg har de to siste månedene gitt bare mme. Har hørt tidligere at det da er lurt å begynne med grøt når en bare gir mme. Han er veldig glad i mat så jeg er litt redd for at det kan bli for mye mme visst han fortsetter å trenge så mye mat når han er 5 og 6 mnd.

Er det uansett lurt av meg å prøve med noen små smaksprøver nå som han er blitt 4 måneder?

Skrevet

spørs om du tror han trenger ? drikker han mye mme? begynner det nærme seg literen pr dag kan det være påtide med grøt

Skrevet

ja, han drikker nesten 200 ml til hvert måltid, han får 5 måltid i løpet av dagen. Han sover hele natta så siste måltid er i 8 tida på kvelden og da får han igjen mat i 7 tida når han våkner om morgenen.

Skrevet

En venninne av meg var i samme situasjon som deg da hennes sønn var 4 mnd og hun fikk "klarsignal" fra helsestasjonen om å begynne med grøt. Det er jo så mange individuelle variasjoner, men jeg ville spurt helsesøster en gang til og fortelle henne nettopp det du skriver i innlegget ditt. Generelt er det ikke farlig å gi smaksprøver når babyen har blitt 4 mnd.

Skrevet

da kan du begynne med små smaker syns jeg

Skrevet

Høres ut som gutten min, nærmet seg literen med mme når han ble 4 mnd, begynnte da med smaksprøver. Da fikk vi fort rutine med 4 måltider per dag, og han sover av og til hele natten :) når er han 6 mnd og får grønnsaker og frukt også, men det er ikke så mange skjeiene for hvert måltid. Men han drikker mindre melk, 6-700 ml kanskje. Tror ikke du gjør noe galt med å begynne med litt smaksprøver, prøv mild grøt, feks mais-eller risgrøt.

Skrevet

ja, da er det vel på tide her også da. han spiser over 1 liter mme i døgnet. mellom 1 og 1,2 faktisk.. igår ga jeg velling for første gang, og det har gått helt fint. så da tar jeg det som et tegn på at han er klar for nye smaker:-) han er nå 3 mån og 3 uker gammel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...