Gjest Skrevet 13. desember 2006 #1 Del Skrevet 13. desember 2006 Sambo hadde hørt at det skal bli ulovlig å kalle barn for navn fra dyreriket. Noen hadde sagt til ham at heretter skal man visst måtte søke om det? Syns det hørtes rart ut... Sambo har et "dyrenavn" som vi har tenkt at knøttet skal arve Liker dyrenavn, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #2 Del Skrevet 13. desember 2006 leste om fornavn i den nye navneloven, og så ikke noe om at dyrenavn ikke var lov lengre. så det va sikkert bare et rykte samboeren din hadde hørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #3 Del Skrevet 13. desember 2006 Syntes det hørtes litt rart ut, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Alvin Skrevet 13. desember 2006 #4 Del Skrevet 13. desember 2006 Dette blir nermest "gjetting" fra min side, men jeg mener også å ha hørt noe om dette, så jeg prøver meg selv om jeg ikke er sikker Korriger meg dersom jeg har hørt/tar feil, da dere! Mener å huske at det var en liten periode for noen år siden da man måtte søke om å få hete dyrenavn (bjørn, ravn osv.) Men tror de gikk vekk fra det igjen, slik at du nå ikke trenger å søke. Nå er vel det meste lov, tror jeg, så lenge det ikke er en opplagt belastning knyttet til navnet. Jeg liker forresten også (noen) dyrenavn! (Favorittene er vel Ravn og Jerv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 14. desember 2006 #5 Del Skrevet 14. desember 2006 Tror det er motsatt, at det TIDLIGERE ikke var lov, med mindre man hadde et mellomnavn i tillegg. Men nå tror jeg alt er lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #6 Del Skrevet 14. desember 2006 det stemmer.. det er ikke lenger lov å kalla barna sinde f.eks Bjørn, Ulv, Stein, Elg osv.... men man kan kalla de for eksempel Bjørn Arne.... Man kan bare ikke kalle barnet kun et navn fra dyrerriket.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammaen til Alvin Skrevet 14. desember 2006 #7 Del Skrevet 14. desember 2006 Er du helt sikker på det Anonym? Er altå ikke sikker på hvordan det der hver hang sammen, men var nesten sikker på at det er lov nå. Iallfall hvis du søker.. Syns det skulle være veldig dumt i så fall, om man ikke skulle få lov i det hele tatt å kalle ungen for eksempel Bjørn, som er ett så godt etablert navn! Ikke alle vil ha dobbeltnavn, av forskjellige årsaker... Leser over innlegget mitt før jeg poster det her å ser at det kanskje kan virke litt krasst, det første jeg skrev til du Anonyme over. Det var ikke ment slik, bare lurer jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 19. desember 2006 #8 Del Skrevet 19. desember 2006 Jo, man kan kalle barna de navna som det fins tradisjon for. M.a.o helt ok å hete bare Bjørn eller Hauk etc. Man kan dessuten hete Hwærsaagod-Takkskalduha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå