Gå til innhold

Omskjæring av gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med omskjæring av gutter i Norge?

Er glad for alle argumenter jeg kan få for/mot omskjæring.

Jeg og mannen er svært ueninge. For oss er det ingen religiøse grunner til omskjæring, men min mann har tradisjonelle grunner. Han er omskjært selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det ikke er noen religiøse grunner til omskjæringen så ville jeg definitivt avstått. Det er ikke vanlig at barn med nordisk opprinelse blir omskjært, tenk så flaut å stå der i dusjen med en omskjært tiss...

Jeg lurer på hva slags tradisjoner som legger til grunn for omskjæring - dersom det ikke har noe med religion å gjøre, opplys meg!

Det er jo alltid fordeler og ulemper ved en sak, men det er jo ikke vitenskapelig dokumentert fordeler ved omskjæring som forsvarer utførelsen av inngrepet. Jeg synes det er et paradoks at det i er ulovlig å kupere haler eller ører f.eks på hunder i Norge, mens det skal være helt ok å flekke av forhuden på små guttebabyer, bedøvelse eller ei...

Mange trives med å være omskåret, men bør ikke den enkelte gutt/mann kunne få ta denne avgjørelsen selv? Det finnes også de som skulle ønske de ikke hadde blitt omskåret, bl.a pga nedsatt følsomhet. Det må jo føles litt bittert at noen tok avgjørelsen for dem når de var så små at de ikke hadde noen innflytelse, det er tross alt snakk om en irreversibel operasjon.

Skrevet

Kan ikke og vil ikke skjønne hvorfor noen ville med viten og vilje hvis de kunne slippe omskjære barna sine i det hele tatt...syntes det er helt bak mål at noen ønsker å gjøre et stakkars velskapt barn noe så vondt..offameg..jaja..det er iallefall min mening at er det ingen hyperreligiøse årsaker som ligger bak vil jeg aldri støtte en slik avgjørelse........

Skrevet

Denne artikkelen gir vel noen argumenter for omskjæring:

http://www.doktoronline.no/section/nosection/300227

Jeg vil anbefale deg å søke litt rundt på nettet, og lese det du kommer over av seriøse artikler. Samt at du og din mann/samboer prater med en fagperson om temaet, slik at dere kan diskutere dette nøye.

Skrevet

Det er greit å være imot omskjæring det er jeg også. Men jeg vil gjerne ha fysiske argumenter for hvorfor en ikke skal omskjære.

Det er faktisk en del smitte og hygenemessige grunner som taler for omskjæring. Omskjærte menn har mindre risiko for å bli hivsmitta enn de som ikke er omskjærte. Mannen min er fra et ørkenland der alle menn er omskjærte.

Vil gjerne høre fra den som har erfaring med omskjæring

Skrevet

NEI NEI NEI.......... Det er ikke sant at det er mindre risiko for hivsmitte hvis man er omskjært..............!!!!

Hygiene?? Hva med å lære guttene å vaske seg???

Skrevet

Har søkt litt på nettet for deg og klippet og limt litt, her er noe av det jeg fant:

Å bruke foreldreretten som forsvar for omskjæring, blir feil. Hensikten med foreldreretten er ikke å gi foreldre blankofullmakt til å mishandle sine barn. FNs barnekonvensjon har som overordnet mål at man alltid må legge mest vekt på «barnets beste». Når det gjelder omskjæring er det særlig to paragrafer som er relevante. Paragraf 14, som handler om barnets rett til religionsfrihet og nummer 24, som oppfordrer verdens land til å avskaffe tradisjoner og sedvaner som påvirker barns helse i negativ retning. Det er ingen tvil om at tradisjonen med omskjæring av gutter er et brudd på denne konvensjonen.

En vanlig fordom er at omskjæring av gutter er et ubetydelig inngrep. Hvis man sammenligner med de verste eksemplene på kvinnelig omskjæring, er dette selvfølgelig korrekt. Likevel skal dens følger og farer ikke undervurderes. Tilfeller med rene forblødninger etter dårlig utføring har forekommet. Årlig rapporteres det om dødsfall. Andre bivirkninger er infeksjoner, stygge arrdannelser, skjevvekst, ereksjonssmerter og nedsatt følsomhet som - spesielt senere i livet - kan vanskeliggjøre orgasme. En reduksjon av følsomheten på 30-50 prosent er ikke uvanlig, og kan bety mye for seksuallivet. Når man fjerner en stor del av forhuden, fører dette til at penishodet blir hardere og mindre følsomt. En naturlig utviklet beskyttelse tas her bort fra noe så vesentlig som et menneskes kjønnsorgan. Man kan si det samme for mannlig omskjæring som Ayaan Hirsi Ali har hevdet angående kvinnelig omskjæring; Om dette hadde skjedd med deler av kroppen som vises, hvis det for eksempel hadde handlet om å skjære bort en bit av øret eller nesen, da hadde ingen akseptert det.

Skrevet

Moren til min kjære kommer fra en jødisk familie, men hun er ikke praktiserende jøde. Min kjære er heller ikke jøde, men han er omskjert.

Vi syns begge at dette er en kjempefordel. Det er blandt annet, som du nevner, mange helse og hygienefordeler (selv om man dusjer hver dag så blir det litt gugg).

Jeg liker det. Det føles så mye renere liksom, og jeg slipper å tenke på svettegugg osv når det er snakk om oralsex (beklager detaljer om noen ikke vil vite).

Han har aldri følt seg flau i skoledusjen eller noe slikt. Det har liksom aldri vært noen som har lagt merke til det sier han. Den visuelle forskjellen er veldig så lenge han ikke er erigert.

Og sist men ikke minst: Forskning sier vist at omskjerte gutter holder lenger i senga enn gutter som ikke er omskjert...

Vi venter en jente og slapp diskusjonen nå, men vi har pratet litt løst og fast om det. Vi tror ikke vi kommer til å omskjære dersom vår neste blir en gutt, men jeg vil ikke være helt imot det dersom min kjære skulle ønske det.

Skrevet

Siterer fra siden jeg linka til over:

Kanskje noe av det mest interessante er HIV- AIDSsykdommen. Som eksempel er anført den enormt store forskjell det er i forekomsten av AIDS mellom Thailand og Filippinene. I begge land florerer prostitusjonen, mannfolk er begge steder gjennomgående sterkt negativt innstilt til bruk av kondom og forekomsten av kjønnssykdommer er høy. AIDS-hyppigheten er ca. 40-50 ganger så høy i Thailand som på Filippinene. Hvorfor ?

Det er en forskjell mellom disse to landene. I Thailand forekommer omtrent ikke omskjæring av gutter. På Filippinene er omskjæring av nyfødte guttebarn regelen. Så sent som i juni i år publiserte det anerkjente engelske legetidsskriftet British Medical Journal en oversikt over 40 artikler gjennom de siste 10 årene som viste en nær sammenheng mellom heteroseksuell overføring av HIV-sykdommen og mangel på omskjæring.

Skrevet

Hvorfor kan ikke barna våre få bestemme sånt selv?

Hvis gutten selv ser fordelene med å være omskjært når han vokser til kan han da omskjære seg da.

Syns det er rett og rimelig at man selv må få bestemme om man vil skjære bort deler av kjønnsorganene sine.

Skrevet

NB: Dersom mannen er omskjært er det vist også mindre risiko for underlivskreft (livmorskreft, kreft på eggstokkene o.l) hos kvinnen.

Gjett hvorfor da? Det henger sammen med de hygienefordelene ved mannlig omskjæring.

Skrevet

Hvor står dette??? Og finnes det noe sted jeg kan lese at det faktisk minsker risikoen for å få HIV?? Kan ikke skjønne at det kan være riktig.......

Skrevet

Se på linken jeg la inn lengre opp....

Skrevet

Også god link :)

Jeg ser absolutt fordelene ved å omskjære en gutt, men seff, hygiene er fortsatt viktig. Og man har ingen garanti mot kjønnssykdommer og AIDS/HIV, selv om man ikke blir like lett smittet.

Synes dette må være opp til hvert enkelt foreldrepar å avgjøre. Selv vil jeg ikke omskjære mitt barn, hvis det blir en gutt. Jeg ser dog ikke ned på de som velger å gjøre det, for det er uten tvil mange fordeler ved det.

Skrevet

Folk må få velge selv, men jeg kommer aldri til å omskjære min gutt, hvis jeg får en gutt en gang! :-)

Uansett er hygiene viktig!! :-)

Skrevet

Det er ikke alltid omskjæring blir vellykket, og da kan det skape problemer for gutten din. Dessuten er det ingen gode grunner til å omskjæres, bare gutten lærer å trekke forhuden tilbake og vaske riktig. Det er svært sjeldent at det er grunn til å omskjære, kun hvis forhuden er for trang. De fleste som omskjærer guttene sine gjør det nok av tradisjonelle grunner, og ikke av religiøse grunner. I Norge tror jeg kanskje det kan være en ulempe for en gutt å være omskåret - kjedelig å alltid måtte forklare hvorfor hans tiss er annerledes. Dessuten burde vel gutten få velge selv kanskje? Det går jo fint an å få gjort omskjæringen når man er i konfirmasjonsalder. Hvis mannen din ikke lar seg rokke kan du bruke det som argument at dere heller kan vente også kan han selv overtale sønnen deres :)

Skrevet

Burde kanskje nevne at det som gjør meg mest skeptisk til å gjøre det her i Norge er at jeg kjenner til noen som fikk inngrepet utført og det ble ikke bra, sånn at gutten må få gjort om på det når han blir større... Så hvis det blir noe av, velg en klinikk eller sykehus andre har god erfaring med!

Skrevet

enig med deg! sambo er fra australia - og selv om jeg er usikker på hvor vanlig det er nå, var det hvert fall svært vanlig å omskjære gutter da han ble født.. han er selv omskjært og jeg merker stor forskjell 'gugg' etc i forhold til de jeg har vært sammen som ikke var omskjært.. og de hadde jo i utgangspunktet ikke noe dårligere hygiene enn han. i usa omskjæres fortsatt ca 60% - og det er ikke bare jøder og muslimer i de tallene...

vi venter også jente, så slipper å ta et standpunkt i forhold til dette nå - men jeg er litt som deg; dersom sambo hadde sterke ønsker om omskjæring (hvilket jeg ikke tror han har uansett) så hadde jeg ikke hatt noe imot å ta en diskusjon på det i allefall..

Skrevet

Man skjærer ikke i små babyer unødvendig!!

SYKT SYKT SYKT!!!!!!

Skrevet

Jeg vet ikke om slike inngrep pleier å bli gjort når de er spebarn, men sørg ihvertfall for skikkelig smertelindring både under - og ikke minst _etter _ inngrepet dersom dere velger å gjøre det. Min inntrykk er at smertelindring for spebarm / småbarn fortsatt ikke alltid taes seriøst nok dessverre. Krever derimor ekstra kyndighet til å gjøre slike vurderinger nettopp fordi de ikke kan si ifra. Tror mange spebarn har blii påført store skjokk i forbindelse med inngreå generelt.

Skrevet

Omskjæring gjøres ved en del norske sykehus på spebarn, typisk når de er en ukes tid gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...