Malla86&Amalie07 Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Eg slite med hard mage. Eg får ikkje gå på do skikkeleg og dette har eg hatt problemer med siden eg var liten. Har tilogmed vert innlagt på sjukehuset grunna eg ikkje fekk tømt meg skikkeleg. Så har da blitt betre og har vore betre i fleire år, men då eg vart gravid vart da verre. Magen bobler og eg går på do, trykke og trykke. Ingenting. Eg blir so dårleg i magen at eg blir kvalm. Og når først har bestemt seg for å bli tømt, då er eg på besøk hos andre. Og da er ikkje kjekt å stinke ut doen hos andre. Liker best å gjere sånt heima hos seg sjøl, på sin eigen do. Eg trenge litt hjelp frå dere. Ka hjelper mot forstoppelse? Eg veit svisker, men eg liker ikkje svisker i da heile tatt. Ser ekkelt og lukter ekkelt. HJEEEELP!!!!
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Når jeg sliter som værst hjelper en varm dusj.... spyle mye på amgen liksom.. jeg har også hatt problem siden jeg var lita, og var inn og ut på sykehuset når jeg var lita for dette.. ble bedre etterhvert, men nå er det ille igjen...haaaater svisker... hehe... men en varm dusj hjelper ofte for meg..
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Sviske-youghurt da? Hjelper på meg. Har slitt med det samme. Druer er også avførende... Et eple før frokost kan også være et tips Også mosjon da, en halvtimes gåtur i raskt tempo gjør underverker for tarmbevegelsene, og psyken
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Youghurt er jo generelt bra for tarmsystemet, og Biola med tarmvennlige bakterier Drikk masse vann!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Dette kjenner jeg dessverre så alt for vel til! På apoteket får du kjøpt Lactulose som du fint kan ta. I tillegg så finnes det maltblokker som du kan spise og som regulerer magen. Malten gjør godt for deg både mens du går gravid og når du ammer. Går du forstoppet for lenge og trykker mye så står du i fare for å få hemmorhoider og det er IKKE å anbefale etter det jeg har hørt! :/ Å husk å gå mye turer da det regulerer tarmmotorikken. Om du ikke får gått på do så kommer den hersens kvalmen og det er enda verre, så da får vi bare prøve ut alt om vi liker det eller ei! Lykke til!
Klompens 4. (høygravid) Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Høres ut som om du har prøvd mye som kan svelges. Dersom ingen av rådene ovenfor hjelper, kan du i nøden prøve et miniKlyx. Dette fås kjøpt på apoteket. (Skal inn bakveien).
Lapez Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Du minner meg om meg!!! Redningen er å gå på apoteket å kjøp: Laktulose 557 mg/ml Det er flytende, uten smak, haes oppi drikken din, hver dag=) å du får helt normal fordøyeslse igjen:) Jeg holdt på å ga opp å grudde meg virkelig til å gå på do... nå er alt normalt. Flaska holder igjennom hele svangerskapet, skal ikke mye i hvert glass. Kostet en hundre lapp! Definitivt verd et forsøk!!! Lykke til!!!
tina 79:) Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Bare et lite tips... ikke vær redd for å gå på do, selv om du er hos andre. Å holde igjen når kroppen sier at den vil gjør alt tusen ganger verre, har fått beskjed av legen om at det er veldig viktig å lytte til kroppen på dette området. Legg all sjenanse til side og gjør det du har behov for! Lykke til!
mor i mars :-) Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 Har også slitt med dette tidligere og selvfølgelig nå igjen mens jeg er gravid.. Har prøvd mye men det eneste som faktisk til syvende og sist funker er det gamle gode trikset: vann. Når alt bare er helt tett starter jeg å drikke jevnt og trutt og nekter å gi meg før det kommer noe ut i andre enden..:-) Det funker nå. Drikker 10-15 glass vann om dagen + et glass biola og nå går jeg faktisk på do hver dag :-) Ulempen er selvfølgelig utallige andre dobesøk for å tømme den andre tanken. Lykke til med det som passer for deg :-)
gla`pia Skrevet 13. desember 2006 #10 Skrevet 13. desember 2006 Det skal vist hjelpe med linfrø, jeg ble anbefalt det av legen min. Ha litt i yoghurt eller i brød hvis du baker selv. Skal prøve det jeg også, plages med treg mage så.... Lykke til!!
vi har 2 gullonga Skrevet 13. desember 2006 #11 Skrevet 13. desember 2006 hei Fikk annbefalt på helsekostforetning, noe som heter Lepicol. (ca 160 kr) kan enten blande det i brød el bare litt i vann og drikke. Skal hjelpe slik at det legger seg som en gel på innsiden av tarmen, slik at avføringen glir letter og kommer oftere. (sorry detaljer) Den blir ikke tatt opp i kroppen, så derfor kan både gravide og ammende bruke den. var å kjøpte den i dag, blir spennende å prøve. lykke til
Malla86&Amalie07 Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 13. desember 2006 Tusen takk for alle tips. Eg ska prøve først linfrø (blei anbefalt da av healeren min i dag) også for eg sjå kva so skjer :-D
hønemamma' Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 Ta noen spiseskjeer med linfrø og legg i en bolle med melk når du står opp, la det ligge i ca 30 min i bløt før du blander i noen spiseskjeer med kruskakli (50% kostfiber - uslåelig!!!). Strø på bittelitt sukker og bland i noe som er litt godt: jordbær om sommeren, eller nøtter, så blir det ikke så ille. Denne egenkomponerte frokosten har løst alle mine mageproblemer! Så lenge jeg holder meg til den så går alt bra. Til og med på ferier har jeg med meg linfrø og kruskakli og slipper feriemage fullstendig. For meg er det mye bedre å spise en frokost som kanskje ikke er toppen av lykke, smaksmessig, men som løser alle mageproblemer! Lykke til - den kan kanskje kreve litt tilvenning ... hehe
Frk. Vable Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 Min JM anbefalte Lactulose, det er ikke et avføringsmiddel, men en "tarm-smører" som gjør det lettere å få det ut. Det funket fint på meg, selv om magen er hard, så "sklir" det liksom så lett ut likevel.. Hun sa også at hvis Lactulose ikke funket, kunne jeg prøve flytende Parafin, mener jeg å huske... Høres ikke godt ut, men... Kan også anbefalt å gå en tur!!! Det har også funket kjempegodt på meg!! Gikk en liten time, og kunne nesten ikke komme fort nok på do når jeg kom hjem...
Lovehearts Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 fiber, grovt brød, eller kavre...... veldig bra.
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #16 Skrevet 14. desember 2006 hei, legen min sa jeg først skulle prøve vi-siblin pulver, hvis det ikke virka skulle jeg ta duphalac. lykketil!!!
candymams Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 jepp har slitt med det jeg også. Jeg bruker Lactulose som er kjempe effektiv og som du med trygghet kan bruke gjennom hele svangerskapet, om det skulle vise seg å være nødvendig. Er mange som må bruke den gjennom hele svangerskap og det er som sagt ikke farglig fikk jeg opplyst av min lege og på apoteket hvor jeg kjøpte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå