Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Jeg prøver igjen å få respons. Er veldig bekymret. Har holdt på å klø meg ihjel i lang tid, og fikk tatt blodprøver på mandag som viste forhøyede leververdier. Ble sendt på sykehuset i går, og tok nye blodprøver. Legen sa jeg måtte forløses om de nye prøvene ikke var bra. Var stort sett det jeg fikk vite pluss at UL viste at baby hadde det bra da. Hun sa leververdiene var høye, men sa ikke noe om hva de skulle gjøre i forhold til det og kløen, dersom de nye prøvene de tok viste seg å være bra. Og jeg vet i grunn ikke hva de testet meg for heller. Leste på en dansk nettside at det var veldig farlig med leverbetinget graviditetskløe, svært sjeldent sådan, men farlig, og at man da burde begynne med medisiner og holdes under oppsigt ellers kunne fosteret dø. Nå sitter jeg bare igjen som et stort spørsmålstegn. Får forhåpentligvis svar på prøvene i morgen, men klør og engster meg om hverandre. Vanskelig å konsentrere seg om annet. Er det noen andre som har opplevd/har erfaringer med dette? Håper veldig på at noen kan svare.
endelig et lite nurk:) Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Kløen er p.g.a at du har forhøyete leververdier. Forhøyete leververdier inngår i noe som kalles for HELLP- syndrom,som står for hemolyse, forhøyete leverenzymer og for lave blodplater (oversatt til norsk). Vent på svar på blodprøvene til mandag og ta det derfra. Dersom det virkelig er snakk om at det er dette syndromet skal barnet forløses ganske raskt. Dette hjalp sannsynligvis ikke på bekymringene dine, men de vet hva de driver med. Jeg vet jo heller ikke hvor mye forhøyet leververdiene var eller om du har for lave blodplater i tillegg. Hvis du skulle bli dårligere med smerter i magen med kvalme og evt oppkast skal du kontakte fødestedet umiddelbart.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Legen sa at leververdiene var høye. Men jeg hadde lavt blodtrykk i går, ikke høyt, og jeg har ikke protein i urinen, noe jeg har lest at er symptomer på HELLP. På den danske siden, står det at alle med leverbetinget svangerskapskløe skal få medisinen,uroflak, som skal bedre tilstanden i leveren og bedre prognosene til babyen, der virker det som det ikke er nødvendig å forløses. Dette finner jeg ikke noe om på norske sider. Synes det er veldig merkelig. Får trolig svar på prøvene i morgen, men skulle gjerne blitt litt beroliget i dag for jeg skal ha eksamen om tre dager, og klarer ikke konsentrere meg. Det jeg lurer på er hva de gjør om det ikke er så alvorlig som HELLP hvis det er det de undersøker. Leververdiene mine vil jo uansett være høye, noe de gir behandling for i Norge. Arg.. syns man alltid får så dårlig informasjon.... Skulle gjerne hatt tilbakemelding fra noen som har vært borti denne problematikken....
guttemamman:) Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Hei der du... Jeg hadde sv.kløe med forrigemann, klødde som gal...Det ble tatt leverprøver av meg, disse var forhøye, og på UL så de at babyen var stor og fin(jeg var i uke38+5), så jeg ble satt i gang, det beste middelet for å få slutt på kløen og at levra skal normalisere seg er å få ut babyen... Du sier ikke noe om hvor langt på vei du er, men siden legen har sagt at de vil få ut babyen så er nok verdiene dine ganske høye, å det kan være at den medesinen som du har lest om er for sen å sette i gang med, jeg vet ikke helt assa.. Det ser nå ut som jeg har fått denne helsikes kløa igjen med nr3, har tatt prøver og verdiene var litt forhøyet, så foreløpig kan jeg ta det med ro da, (er 32+1) men jeg må jo ta prøver hver uke for å ha kontroll, ettersom jeg har forstått så er det ikke bra for babyen om disse verdiene blir forhøye, noe gallesyre og noe sånn... Noe av grunnen til at du føler du har fått så lite informasjon kan være at de vet fremdeles ikke nok om dette, det er det som er litt kjedelig, men så lenge du har vært på sykehuset og de har deg under kontroll, og du kjenner liv fra den lille så må du bare prøve og roe deg ned å stole på at de gjør det som er best for babyen og deg.. Lykke til.. Klem
3 rosa og en blå Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 hei jeg har dette og har vert inne paa sykehuset flere ganger for aa ta blodprover og i dag ble det bestemt at hvis det ikke skjer noe for paa mandag saa blir jeg satt i gang.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Hei! Ifølge UL-legen i går samt UL i uke 8, er jeg i uke 32, etter ordinær er jeg i uke 31, litt vel tidlig å sette meg i gang nå synes jeg.Spurte om de ikke i det minste ville prøve å vente til fosteret var i stand til å puste selv. Jo, det ville de, men det var den i stand til i uke 32, svarte legen. Virket som hun tok så sinnsykt lett på det. Men babyen hadde det jo bra så da bør de vel vente lengst mulig uansett. Er ikke sikkert de setter igang da, avhenger av prøvene som jeg trolig får svar på i morgen. Håper på det beste, har jo ikke høyt blodtrykk eller protein i urinen. Og forrige uke hadde jeg vondt i øvre del av magen samt et anfall med kramper i magen, og smerter i ryggen, nå har jeg ikke vondt i magen lengre så kanskje det er et godt tegn. Men kløen er der, og jeg holder ikke ut mer. Klør og klør og klør, dag og natt. Til begge to ovenfor. Vil gjerne vite hvor høye leververdier dere har nå? Har dere fått god oppfølging, hyppige kontroller? Sliten av kløen og bekymringene. Lufta har liksom gått ut av meg. Orker ikke tanken på eksamen nå....
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Et spørsmål til til deg inger 30. Du skriver at du har dette? Hva har du? Hellp eller bare forhøyede leververdier? Det er kun forhøyede leververdier de har funnet hos meg foreløpig, vet egentlig ikke hva slags prøver de tok i går. Forhøyede leververdier og svangerskapskløe er vel ikke grunn nok til å sette i gang fødsel? Hva gjør at de vil sette deg igang? Er det noen andre prøver også som ikke er bra? Håper på svar....
guttemamman:) Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 Sv.kløe tenger ikke å ha noe med hellp å gjøre, jeg hadde heller ikke noe proteiner i urinen sist, ikke nå heller, og ikke noen form for høyt blodtrykk.. Det er jo klart de vil at babyen skal være der inne lengst mulig, men om disse verdien er farlig høye, så er det bedre for babyen å komme ut... Jeg vet ikk enøyaktig hvor høye mine verdier er, men de er nok ikke så høye som dine, jeg klør bare moderat enda... Jeg syntes du skal ta det med ro til i morra hvertfall, da får du jo svar, og da blir du sikkert litt mere informet også. Skjønner at du er sliten og lei og bekymret.. Sv.kløe og forhøyede leververdier er nok til å sette i gang en fødsel, da levera skiller ut gallesyre, og den syra er farlig for babyen..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #10 Skrevet 13. desember 2006 Ok. Takk for svar. Ja, enig, prøver å se positivt på det. Fosteret har det jo bra, og det virker jo som sykehuset tar det på alvor. Håper jeg får mer informasjon i morgen, så jeg kan få avklart situasjonen, tror det vil hjelpe betraktelig. Skal stille spørsmål helt til jeg har fått den informasjonen jeg føler jeg trenger. Jeg er jo ikke sengeliggende så er sikkert ikke så alvorlig. Krysser fingrene for at morgendagen blir mye lysere og triveligere!:)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Nå får jeg ikke svar i dag heller, ringte sykehuset og resultatene var ikke kommet annet enn de samme prøvene som jeg tok på mandag som viste akkurat de samme verdiene på leveren. Prøvde å få greie på litt mer, om hva de egentlig hadde testet for osv., men han karen var ikke mye hyggelig å snakke med. Han nevnte gallesyre, at det var en av tingene. Sa jeg bare måtte ringe igjen i morgen. Skulle ha legetime på legesenteret i morgen, fikk fremskyndet det til i dag, for jeg skal be om en sykemelding i tilfelle jeg ikke klarer å gå på eksamen, og spørre om jeg kan få noe kløstillende som feks. allergimedisin. I tillegg vil jeg spørre om hva som skjer dersom prøvene de venter på er bra. Om de likevel vil følge meg opp jevnlig i forhold til de høye leververdiene. For jeg spurte han karen i dag om de ikke kom til å gjøre noe om prøvene var fine, at det bare var leververdiene som var høye. Og da sa han, ja akkurat. Vil ikke holde ut 8 uker til med denne kløen, og heller ikke bekymringen for leveren min dersom de ikke følger meg opp.
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 hei jeg har svangerskapkloe og har veldig hoye verdier som har gaat alt fra 12, 29, 20 OG 19 jeg var paa kontroll med nye prover paa mandagen og da fikk jeg noen tabletter som skulle hjelpe, men de hjalp ikke meg desverre da jeg var paa kontroll igjen i gaar saa naa vil de ikke vente og vil sette meg i gang naa paa mandag da dem vurdere dette som et risiko svangerskap. jeg har hatt en del plager i dette svangerskapet alt fra kvalme, blodninger og liten vekst hos ungen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 Hei ja. De verdiene du oppgir, er det ALAT, ASAT og AFOS? Eller er det gallesyre det er snakk om. Eneste jeg har fått svar på er de tre overfor nevnte, men vet ikke hva de lå på, tror ALAT var 158 og ASAT over 200, men er ikke sikker, ALAT skal vel normalt ligge rundt 40, ASAT rundt 40-105 eller noe. Skjønner ikke de verdiene du oppgir. Er det gallesyre. Tror det er gallesyrenivået som er det avgjørende om jeg blir forløst. Var det Uroflak du fikk? Tablettene? Du er vel nærmest fødeklar å regne du. jeg er bare i uke 32 jeg. Vært en del kvalm jeg og, og i de verste kløperiodene har jeg vært kvalm og blitt veldig fort uvel og har måttet legge meg. Har du forresten hatt høyt blodtrykk og protein i urinen? Det har ikke jeg, bare veldig mørk urin, noe som er tegn på gallesyre kan være. Håper på svar. Synes synd på deg, men det blir vel ikke keisersnitt?
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 hei sorry at jeg svarer deg saa seint! det er verdiene paa gallesyreprovene fordi det de ser etter naar det gjelder svangerskapkloe. mitt blodtrykk har vert fint i hele svangerskapet og det gjelder ogsaa urinprovene. jeg fikk uroflak tabletter ja og skulle ta disse i to dager faar aa se om verdiene gikk ned som det ikke gjorde og jeg klor like ille.. men de har vurdet aa ta ut ungene hele tiden og jeg har gaat noye oppfolging paa sykehuset siden uke 32 da ungen er ogsa liten. hvis ungen ikke har kommet ut for torsdag saa blir det keisersnitt..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 Ok. Nå har jeg vært hos legen. Jeg fikk vite at leververdiene mine var 15 ganger for høye, mens gallesyren var på 11 på de prøvene jeg tok på mandagen,så gallesyrenivået er jo normalt, skulle ligge mellom 5-25. Legen trodde jeg hadde tatt prøvene hos han på fredag, men jeg tok dem på mandag, og sykehuset tok akkurat de samme prøvene på tirsdag, så tror det er en misforståelse der. Tror det er hovedsakelig gallesyreprøvene de venter på nå, men de var jo bra de jeg tok dagen før. Tror de trodde det flere dager imellom prøvene. Så nå tror jeg egentlig ikke det kommer til å skje det helt store fremover. Håper at de vil følge meg opp, også hadde jeg håpet på at jeg skulle få uroflak mot kløen for jeg tror ikke jeg vil holde ut denne kløen i 8 uker til, men får vel neppe det da siden gallesyreverdien trolig vil være normal. Hvorfor kan de ikke sette deg igang på vanlig måte? Er det du selv som vil ha keisersnitt? Har så utrolig lite lyst til å ta keisersnitt, hvis å forløse skulle bli aktuelt.
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #16 Skrevet 14. desember 2006 joda jeg faar forste tablettkur naa paa mandag og hvis det ikke skjer noe for paa onsdag saa vil de ta vannet og ena det ikke skjer noe paa torsdag saa blir det keisersnitt faar da skal ungen ut. men jeg vil helst ungaa keisersnitt da jeg hadde det men forste ungen og det er ikke noe jeg vil frivilg nei...men jeg haaper at jeg slipper gaa mange dager da...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Ok, ja det skjønner jeg veldig godt. keisersnitt er ikke noe særlig. Jeg har liksom gått å forberedt meg på vanlig fødsel så jeg håper inderlig så skjer. Ble gallesyre og leververdier målt jevnlig etter uke 32? Er jo selv i uke 32 nå, og gallesyre på 11 og leververdier 15 ganger for høye. Var det noe sånt med deg i uke 32 og. Var ikke gallesyreverdiene for høye første gangen, bare leververdiene slik som hos meg? Hva skjedde videre? Hvor hyppige kontroller har du hatt, og hva slags form for kontroll?
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #18 Skrevet 14. desember 2006 jeg var innlagt paa sykehuset pga kvalme og liten vekst i uke 32 og da da fant de ut t jeg hadde hoye verdier paa galle og lever. har gatt aa tatt blodprover, ul og kontroll hos lege paa sykehuset etter dette.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #19 Skrevet 14. desember 2006 Ok, tenkte kanskje du hadde hatt 12 i galle i starten, siden du skrev at du hadde hatt det, og det er jo normalt. Jeg er bare så urolig for hva som skjer videre. Og undres om det er sannsynlig at galleverdiene mine vil stige utover i svangerskapet. Men fosteret mitt hadde normal vekst. Jeg har vært kvalm og uvel, men ikke spysyk! Hovedsakelig kløen som fikk meg til å oppsøke legen. Har du klødd like mye hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #20 Skrevet 14. desember 2006 en venninne av meg hadde svangerskapskløe og fikk fødselen satt igang fordi det kan være farlig for barnet å gå med det for lenge.
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #21 Skrevet 14. desember 2006 ja jeg hadde 12 i starten, men det har bare okt og jeg har klodd like mye hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #22 Skrevet 14. desember 2006 Ok, ca. samme som meg da. Har klødd siden uke 24, og blitt bare verre og verre. Legen sa han regnet med sykehuset ville følge meg opp ukentlig, hvis ikke skal jeg spørre om de kan gjøre det. Eller evt. følges opp av legen, sa han ville gjøre det. Du må holde meg oppdatert om hvordan det går da. Håper du får føde på vanlig måte. Krysser fingrene for deg! Masse lykke til! Skriver inn i denne linken hva de kommer frem til på sykehuset.
3 rosa og en blå Skrevet 14. desember 2006 #23 Skrevet 14. desember 2006 takk for det og samme til deg ogsaa..
guttemamman:) Skrevet 14. desember 2006 #24 Skrevet 14. desember 2006 Hei jenter:o) Jeg har vært hos jordmor i dag, hun har nettop vært på kurs ang. sv.kløe, dette med en lege fra rikshospitalet som er ekspert på dette temaet.. Hun sa at det er viktig å holdes under kontroll, men før uke 37 er ikke gallesyren farlig for barnet, det hadde denne legen presisert flere ganger, er verdiene like høye etter uke 37 så blir barnet forløst, enten ved igangsetting, eller KS, Jeg skal ta alle disse prøvene i morgen, og har time på sykehuset 29 desember, blir spennende å se åssen det ligger ann.. Og det er også 50-90% sjangse for at du vil få sv.kløe ved senere graviditet, det var ikke jeg forberet på nei, hehe..... Lykke til begge to, det kommer helt garantert til å gå bra:o) Vi får bare klø klø klø klø..................hehe... Klem
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #25 Skrevet 14. desember 2006 Hørtes jo lovende ut. Sa ikke noe om medisiner da, ursofalk? Jeg holder på å forgå her, nettopp dusjet etter et anfall av kløe, desperasjon og fortvilelse her fordi jeg ikke orker mer, orker ikke tanken på å legge meg nå. Hvis jeg ikke får noe for kløen skjønner jeg ikke hvordan jeg skal overleve.Så tanken på at jeg muligens blir forløst om fem uker er ikke holdbar for min del. Må ha noe for kløen, og liker overhodet ikke at leververdiene er 15 ganger for høye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå