Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Han har sittet siden han begynte med fast føde, siden vi brukte høystol for å gi han mat. Når vi setter han i vogna, drar han seg frem og sitter alene. Og når jeg setter meg i sofaen med han på fanget, er det ikke alltid han vil lene seg i armkroken min, men sitte og strekke seg mot alt som står på bordet. Det er sjeldent jeg setter han på gulvet alene, men det hender, og han detter ikke. han sitter stødig og leker, og klarer faktisk å legge seg ned på magen igjen også. Men han klarer ikke å komme seg opp i sittende stilling fra liggende. Gjør jeg det galt? mener dere at jeg skal tvinge han i halveis liggende i vippestolen når jeg gir han mat? og hva med i vogna? skal jeg dytte han ned igjen hvis han vil frem og se?
Guttemamma til tusen :) Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 håper du tuller nå? Det er noe som kalles sunn fornuft! en ting å sette han på gulvet å reise han opp hver gang han faller ned! stolen sitter han da ikke i så lenga av ganga, og i vogna setter han seg opp selv; så da er han stor nok til å sitte oppreist i vogna! Bare sett opp ryggen sånn at han kan legge seg bakover og hvile når han trenger det!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Jeg tuller ikke, men jeg fikk skikkelig kjeft av en i åpen barnehage som mente at jeg kom til å ødelegge ryggen til gutten min siden jeg satt han på rumpa og lot han leke i fem min.... akkurat som om jeg alltid setter han slik! jeg selv trodde ikke det jeg gjør var farlig, men siden jeg fikk så øra flagret så ville jeg høre hva dere andre mener...?
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Dårlige foreldre er de som med vilje gjør barna sine vondt. Gode foreldre er de som gjør det de mener er best og hvis de hører at det kanskje ikke er bra for unga revurderer det.. For å svare: enig i at det er helt ok korte stunder, så lenge du ikke tvinger ham opp er det ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Hei. Gutten min er også 9mnd og han sitter alene på gulvet og er veldig stødig. Han kan heller ikke sette seg opp selv, men sitter lenge og leker seg. Han er sterk i kroppen, men har bare ikke funnet ut hvordan han setter seg opp selv. Han sitter mye i vogna og aldri inn mot kroppen når han sitter på fanget. Tror det du har hørt om å sitte er bare tull...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 det er nok ikke tull hvis ungene er så små som fem seks måneder, men når de begynner å bli så store som ni måneder trodde jeg at det ikke var så big deal lenger. da er de så store og klarer ikke sitte i ro uansett! mange små setter seg opp når de er yngre...
yasmina Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Dets om er når man begynner å sette dem opp før dme kan sitte selv så utvikler dem musklene feil og kan få dårlig rygg som voksen. Man vil nemlig ikke bli like sterk i magen som i ryggen og kan få dårlig holdning osv som igjen kan gi problemer. Dette selv med bare 5 min til dagen når dem er 5 - 6 mnd for da lærer dem å sitte feil og så baler det på seg. At man lar dem sitte når dem leker osv. for dem er blitt så gamle...... Dermed blir det en ond sirkel..... Kan jo ikke slutte å la dem sitte når dem er ni mnd. Men man bør mate dem halveis liggende eller i fanget når dem er 6 mnd for å unngå dette. Men, du er jo ikke en dårlig mor uansett. Du har jo handlet i beste mening og de fleste får ingen problemer så det vil mest sannsynlig gå helt fint med gutten din. Det er noe annet å la en 9 mnd gammel baby som ikke har sittet siden han var 6 mnd sitte litt. Han vil jo ha utviklet musklene riktig, men vet ikke helt hvordan han skal bruke dem.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Hmm.. vet ikke helt om jeg likte det svaret der. det hørtes veldig logisk og riktig ut. håper det kommer til å gå bra med gutten min, ryggproblemer er fælt! Men da vet jeg det til nestemann, skal prøve å gjøre riktig med h*n =) Tusen takk for svar! HI
yasmina Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Dem gjorde jo dette masse når vi var små og kun en brøkdel som har ryggproblemer. Hvis han ikke protestere så la ham ligge mye på magen så får han jo trent litt ekstra..... Men tenkte det var greit å være ærlig og si hva fysioterapeuten sa om høystoler ol til venninnen min. Klem
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #10 Skrevet 13. desember 2006 Barnelegen på helsestasjonen sa at han syntes dette som fysioterapauter sier om barn og sitting er sterkt overdrevet. Han sa at en bør bruke sunn fornuft og når barn er sterk nok til å sitte med rak rygg så er de srerk nok til å sitte,han mente at musklene utvikles ved sitting også! Men selvsagt ingen som vil la en liten sitte lenge på gulvet alene:) Min gutt sitter på gulvet og leker uten å kunne sette seg opp selv! Er faktisk så sterk i ryggen at han klarer og hoppe seg fremover på gulvet,legger seg helt frem reiser seg opp,legger seg til siden osv.legen mente at han bare skulle få fortsette med dette,da dette også er utvikling. Dette er en ung lege,ikke en fra da vi var små (min lille er 8mnd)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #11 Skrevet 13. desember 2006 Spør du om du gjør noe feil, eller spør du om du er en dårlig mor hvis du gjør noe feil? Man må tåle å høre at man gjør en liten ting feil, uten at man tolker det som et utsagn om at man er en dårlig mor! Det skal mer til for å få tittelen "en dårlig mor", og det vet du! Ikke bruk dette for å ta brådden av kritikk på småting du gjør!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #12 Skrevet 13. desember 2006 Nei, jeg vet at jeg er den beste moren som finnes for lille gutten min! hehe =) men jeg var ute etter å diskutere, for jeg ble jo litt usikker om det jeg gjorde var feil eller ikke.... HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #13 Skrevet 13. desember 2006 Det er akkurat sånn gutten min holder på også om jeg lar han sitte. og hvis han skulle miste balansen, er ryggen/magemusklene sterke nok til at han klarer å holde balansen! HI
børdi Skrevet 13. desember 2006 #14 Skrevet 13. desember 2006 nei herlighet ,,,, la ungen sitte, har en som nekter å ligge jeg og, og vil opp opp opp, har vært sånn helt tiden, Slapp av, han overlever, :-) Kan ikke være helt hysterisk heller,.. eldste jenta mi dro seg opp i vogna selv når hun var 4,5 mnd, og satt. Jeg la henne ikke ned igjen da , bare for at hun skulle hylskrike resten av veien, men lot henne sitte. Og slutt å tro du er dårlig mor pga en sånn ting....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå