Gå til innhold

Kan man spise salami?


Pottemor og lillemann

Anbefalte innlegg

Husker å ha streifet over noe ang. dette, men har ikke klart å finne det igjen. Noen som vet om man kan spise salami/fårepølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer JA har iallefall alltid gjort det om du er litt bekymret så gjelder det i så fall alt pålegg vanlig gulost også hvis den har ligget åpen lenge i kjøleskapet, spis pålegg så ferskt som mulig. Til og med gildes speke skinke er faktisk ganske så trygg i norge, den har væt fryst før den spekes, og det i seg selv tar jo livet av det meste, og saltet og ph i den gjør det lite gunstig for bakterier. Hadde vært forsiktig med utenlandsk skinke derimot. Jeg tenker at jeg har vært så mye ute og reist og holdt på med dyr katter hund og hest hele livet og aldri fått toxoplasmose så jeg anser det som liten risiko her i norge. Men jeg tar forhåndsregler gjør det men ikke hysteriske. De fleste kostholds rådene er fra WHO og går for hele verden, norge har ganske strenge regeler hva angår mat og bakterier så en del man blir anbefalt å ikke spsie er relativt trygt her likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innlegger!!

 

Spis det du ønsker! Her i Norge er det trygg mat. Er du usikker kan du jo legge spekematen eller røkelaksen i fryseren før du spiser den. Men da bør du spise den ganske raskt etterpå. Hva med å ha liggende pålegg i fryseren og ta opp litt hver kveld. Da mener jeg ikke vanlig pålegg, men røkelaks, spekeskinke el.

 

Jeg er selv veldig rolig på dette. Tok meg i å spise roastbiff på jobben forrige uke. Den var helt rød inni. Jeg glemte jo alt om forhåndsregler da jeg så det fristende kjøttet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rått kjøtt/biff skal jo heller ikke være farlig hvis vi husker ecoli tiden, det er ikke bakterier inni kjøttet så steker man det godt uten på så kan jeg ikke skjønne annet...Men det er opptil hver enkelt, ejg for min del har mistet tre ganger på forskjellige tidspunkt (av andre årsaker) og har likevel ikke blitt hysterisk på mat fronten...Noe annet var det da med kjøttdeig som måtte gjenomstekes, men det var jo fordi det var kværnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...