Gjest Skrevet 13. desember 2006 #1 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei! Så fint å kunne treffe andre gravide diabetikere her! (har lest noen andre innlegg, ble ikke klar over denne siden før nå!) Jeg har hatt diabetes 1 siden 1984. Har gjenomgått 2 svangerskap (2000 + 2004), begge ganger født en velskapt og frisk baby. MEN, fikk under begge svangerskapene store komplikasjoner med øynene, og måtte laserbehandles mange ganger.. Det har forsåvidt kommet under kontroll nå, og er fredlig. Øyelegen og diabeteslegen har forsåvidt sagt at et 3 og siste svangerskap er ok, men forstår ikke helt hvorfor jeg vil gjenom dette igjen, og evnt risikere at øynene forverrer seg. (selv om de også understreket at det ikke nødvendigvis vil skje noe..) Lurer på om noen andre diabetikere har opplevd komplikasjoner på øynene, og vet mr om det?? Har også begynt med insulinpumpe (mye pga et sterkt ønske om et 3 barn), og HbA1c har gått ned fra 7,6 til 7,0 på 2 mnd. Føler meg bedre regulert med pumpe, slipper mange høye topper. (men er noe herk å gå med da..) Har hørt noe om at gravide med pumpe synes det har gått mye bedre enn med penn? Noen med erfrainger ang graviditet og pumpe? Vet jo at de tidligere ikke anbefalte pumpe og graviditet, men dette har de jo nå gått vekk fra pga alle fordelene ved pumpe (jevnere blodsukker). Blir man raskere sykemeldt som pumpebruker og gravid? (tenker på at det jo er eksrta viktig å følge blodsukkeret pga evnt syreforgiftning, og jobber skift som sykepleier..) Supert om noen kan dele erfaringer med meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
diabetikermor Skrevet 13. desember 2006 #2 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei, ville bare hilse på deg, selv om jeg ikke har hatt sånne komplikasjoner som det du nevner. Jeg bruker ikke pumpe og har egentlig ikke vurdert det ordentlig, ennå. Penn fungerer fint for meg. Det var fint å støte på deg, som også skal ha nummer tre. Da er vi litt i samme båt. Jeg har bare kommet til 9. uke denne gangen, så mye kan jo skje fortsatt. Men det har begynt å gå opp for meg at vi skal få et nurk til (hjelp...kanskje det er to?...). Det er litt fjernt ennå, for jeg merker ikke så mye til graviditeten. Er litt kvalm av og til, men ikke noe å klage over. Øynene har jeg ikke hatt trøbbel med, men det er vel med tanke på dette vi må ta øyenbunnsundersøkelse flere ganger under et svangerskap. Den første gangen jeg tok denne undersøkelsen gikk det svært lenge før synet kom bra tilbake etterpå, jeg var på sykehuset i flere timer. Jeg syntes svært synd på meg selv og var sånn passe gravid-hormon-fortvila. Det har ikke skjedd de andre gangene jeg har tatt undersøkelsen, heldigvis. Da har jeg utstyrt meg med sjåfør, for sikkerhets skyld... Når det gjelder sykemelding, har jeg fått inntrykk av at det ikke er så vanskelig å få når man er gravid diabetiker. I mitt første svangerskap var det faktisk rektor som insisterte på at jeg skulle sykemeldes 30%. Jeg var klassestyrer for en 10. klasse som nærmet seg eksamenstid, og det var viktig at jeg ikke slet meg ut, slik at jeg måtte sykemeldes helt. Da hadde skolen og elevene fått et større problem. Ved barn nummer to hadde jeg bare 80 % stilling, så da var det ikke behov for ekstra sykemelding. Nå har jeg 100 % jobb igjen, så det kan nok tenkes at jeg må sykemeldes litt etter hvert. Jeg har en annen stilling og rektor nå, så det er jo ikke sikkert at denne her tenker likedan, selv om jeg også nå har mye 10. trinn. Lykke til videre, håper vi "snakkes" mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7456022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. desember 2006 #3 Del Skrevet 15. desember 2006 Hei du! Så hyggelig med svar! Jeg er fortsatt ikke gravid da, vi er i 1 pp, så blir spennende å teste i romjulen. Men har litt skrekkblandet fryd til det å gå gravid nok en gang, det er ganske strevsomt med mye kontroller og mye bekymringer.. (men vel verdt det når babyen kommer!) Ønsker deg også lykke til videre i svangerskapet! Hvor går du på kontroller? Selv tilhører jeg Ullevål, og begge barna kom med planlagt keisersnitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7469602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
diabetikermor Skrevet 17. desember 2006 #4 Del Skrevet 17. desember 2006 Hei igjen. Får håpe dere får et positivt svar i romjula, da... Men jeg vet av erfaring hvordan det er å gå og vente. Det tok ganske lang tid før nummer en kom hos oss, vi prøvde nesten i et par år. Jeg hadde uregelmessige menstruasjoner, så det var ofte jeg tenkte at NÅ har vi klart det... og ble skuffa.Nummer to og tre har derimot blitt til etter omtrent første forsøk. Ved førstejenta vår gikk jeg til SiA, eller Ahus, som det heter nå. Men senere flytta vi hjem til Sunnmøre, så nå går jeg til kontoller på sykehuset i Ålesund. God jul! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7485923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaiLarvik Skrevet 18. desember 2006 #5 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei! Jeg har hatt diabetes 1 siden 1985. Jeg er pumpebruker og gravid i uke 22. Startet med pumpe for et år siden, mye fordi jeg ville bli gravid. Blodsukkeret mitt har etter pumpestart vært veldig bra..... Og etter at jeg ble gravid har Hba1c gått jevnt nedover. Idag ble den målt til 5,4 ) Og det er uten at jeg må bruke noen ekstra krefter på diabetesen min. Ting går liksom av seg selv.... Tror jeg skal bli kronisk gravid..... Virker så positivt på min diabetes ) Har ikke fått inntrykk av at jeg blir sykemeldt pga pumpen. Legen min sier at det ikke er noen problemer med å bruke den gjennom hele svangerskapet. Jeg er selvfølgelig veldig nøye med å måle blodsukker ofte, men har til nå bare slitt med lave verdier. De høye kommer nok etterhvert.... Når det gjelder øyekontroll har jeg bare vært der en gang (idag faktisk!), men fikk beskjed om at jeg skulle følges opp hver 3 mnd. heretter. Ingen forandringer sålangt, heldigvis. Men jeg hadde laserbehandling senest i juli 06. Lykke til!!!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7500082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. desember 2006 #6 Del Skrevet 24. desember 2006 Jepp, da er det bekreftet! Gravid i første pp, termin i begynnelsen av september! Håper inderlig at dette svangerskapet går bra, og UTEN komplikasjoner.. Er litt matt nå, med tanke på alle kontrollene jeg skal igjennom fremover.., men selvsagt også glad og spent! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7548580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
diabetikermor Skrevet 26. desember 2006 #7 Del Skrevet 26. desember 2006 Gratulerer! Lykke til videre! Jeg er nå i uke 11, og ennå har det egentlig ikke gått helt opp for meg at vi venter et barn til. Det er sikkert noe med at jeg er så opptatt i hverdagene med de to jeg allerede har, det blir ikke så mye tid til å bare undre og glede seg. Foreløpig har vi ikke sagt fra til familien, heller. Dette skal få være min og pappaens flotte hemmelighet en stund til. Det er vanskeligst å holde maska når jeg er kvalm og har behov for litt sympati. Når det gjelder diabetesen, er blodsukkeret svært svingende. Jeg har også vært nødt til å gå tilbake til insulatard penn om morgenen og om kvelden, i stedet for levemir, fordi levemir er ikke nok forska på ennå, med tanke på graviditet. Jeg liker best levemir, for med insulatard har jeg hatt flere nattfølinger der jeg har vært bevisstløs. Og ja, jeg har også hatt det etter at jeg begynte med denne typen igjen. Kan være tilfeldig, men likevel... Det skjedde aldri på de to åra jeg har brukt levemir. Du har vel kanskje ikke sånne problemer med pumpe? Ellers prøver jeg å ikke spise for mye i jula, har mange nok kilo fra før. Har faktisk tatt av et par-tre siste par ukene. Nå skal jeg ut og gå tur... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7447303-diabetes-komplikasjoner-og-insulinpumpe/#findComment-7558473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå