Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg har to barn med min mann (gift ja), en til på vei. Vi kjøpte hus tidligere i år. Jeg har ikke jobbet noe de siste 4 årene (syke barn), startet først nå, da jeg ble gravid. (var ikke helt planlagt). Hvis jeg nå ender dette forholdet (han har startet å gå tilbake til VELDIG dårlige vaner), hva skjer med meg og mine rent praktisk? (penger, sted å bo, når nestemann skal fødes) Han er fra Amerika, og det er ikke umulig at han stikker hjem da. Hadde satt stor pris på svar!!!!!! Snart alene med 3 nydelige små Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7446623-rent-praktisk/
Fisk med CV Skrevet 13. desember 2006 #2 Del Skrevet 13. desember 2006 Vet ikke hvordan dere har ordnet ting dere i mellom, om han evt. har særeie på huset, eller om dere har kjøpt det sammen? Dersom dere har tatt opp felles lån på det burde vel du kunne kjøpe han ut og beholde huset? med mindre du er avhengig av høy inntekt fra hans side for å kunne betjene lånet? Kan jo sikkert få til en avtale med banken om avdragsfrihet i minst 10 år fremover, da vil du vel klare det, siden du da bare må ut med renter. Så lenge du er i arbeid/sykemeldt minst 6 av de siste 10 mnd før fødselen vil du motta fødselspenger som andre gravide arbeidstakere. uavhengig om du ikke har vært i jobb de siste 4 årene. I tillegg vil du kunne motta redusert overgangsstønad fra trygdekontoret.Hvor mye du vil få kommer an på hvor mye du tjener. Full overgangsstønad er på ca 9700 i mnd, og dette vil du motta om du ikke har krav på fødselspenger. Dersom du ikke har krav på fødselspenger vil du også få en engangsstønad som er på kr 33 500,- Barnetrygd på kr 970*4 vil du få da man som enslig forsørger mottar barnetrygd for et barn ekstra enn man har. Du vil ha krav på bidrag fra barnefaren. Hvor mye spørs på hvor høy inntekt han har, hvor mye han skal ha barnene etc. Da det jo er 3 barn det er snakk om burde dette i alle fall dreie seg om 3-4000 kr mnd. Dersom han skulle stikke av og ikke betale bidragene sine, vil du i alle fall kunne få minstrebidrag fra trygdekontoret. Er på 1250 for et barn. Ikke sikker på hvordan satsene er når det dreier seg om flere barn. Du kan også søke om bostøtte gjennom husbanken. "Kravene" her er Høye boutgifter- lav inntekt. Du burde nok falle inn her som aleneforsørger for 3 små. Kanskje kan du få ca. 3000 ekstra i mnd her. Hvor mye du kan få kan du regne ut selv på www.husbanken.no -> Beregn bostøtte. Overgangsstønad kan du få i 3 år, 5 år dersom du er under nødvendig utdannelse. Dersom du ikke har noen utdannelse, kan du også få utdanningsstipend etter hvert. Da får man dekt skolepenger, skolebøker, reiseutgifter etc. Du vil da også få stipend/lån som alle andre studenter, og man kan faktisk klare seg ganske greit på dette. Man vil også få dekt utgifter til barnetilsyn med 64%. Lever du kun av Overgangsstønad vil du frem til det minste barnet er 3 år motta et småbarnstillegg på 700 kr mnd. Du vil også falle inn i skatteklasse to, og dersom du feks. bare skulle leve av overgangsstønad vil du få denne utbetalt så godt som skattefritt. Du vil altså i alle fall sitte med 20 000 utbetalt i mnd.+billig barnehageplass. Så om du har råd til å beholde huset må du nesten regne på selv. Dersom det dreier seg om et hus til mange millioner blir dette selvsagt vanskelig* Rent praktisk blir det selvsagt mye arbeid på deg, men det var du vel klar over fra før av. Lykke til * Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7446623-rent-praktisk/#findComment-7449572
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #3 Del Skrevet 14. desember 2006 Tusen takk for kjempe flott svar. Huset blir nok solgt, da det er altfor stort å holde for meg alene. Har hatt den 'første' samtalen med han, den gikk så som så. Han sier han skal uansett alt være like mye far for neste mann som de to vi allerede har, og det var jo kjempe herlig å høre, for det har bekymret meg veldig. snart mor til tre nydelige små Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7446623-rent-praktisk/#findComment-7458399
Fisk med CV Skrevet 14. desember 2006 #4 Del Skrevet 14. desember 2006 Så bra da, gjør ting lettere med tre små om faren kan stille opp litt også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7446623-rent-praktisk/#findComment-7459084
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå