Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Får man kjøpt det i butikken, eller lage d selv? Kan jeg gi det nå? Han er 7 kg og 3 mnd + 10 dager!
Brillemamma Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Kan noen forklare meg en gang for alle hva velling er? Hva er forskjell på det og grøt? Og hvorfor velling istedenfor grøt? Er velling på flaske?...Hmmm...mange spørsmål...
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2006 Bra jeg ikke er alene da :-)
akt80 & Sara Emilie Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 det er tynn grøt på flaske.. men lurer litt på ting eg og.. hvilken smukk skal man bruke? hvor mye grøt pulver pr 100ml? står det på pakken?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Jeg bor i Sverige og her er det vanlig med velling. De fleste kjöper ferdig-velling men mitt mål er å lage selv.. Man kan bruke f.eks havremel eller bohvetemel og blande til tynn, tynn gröt og det trenger jo ikke gis fra flaske, men fra tutekopp f.eks eller vanlig kopp - eller skje. Her i Sverige selges det jo egne velling-smokker. Kanskje på tide med en harrytur..? Spör dere fram på helsekost etter meltyper som egner seg til velling. kanskje hirsemel også er fint å bruke. Lykke til!
energica Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Hei, jeg begynte med velling til mine barn når de var 8 uker. 1 spiseskje pr 100ml, strøken Mais grøt fra Nestle bruker jeg, den er god! Bruke vanlig smokk, bare stikker litt større hull med nål, prøv deg frem. Første gangen du prøver er det greit å ikke ha så mye grøt oppi, slik at magen blir vandt til det. Har vel 3 ss oppi 200 jeg, hun elsker det :-) Lykke til
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 energica: gir du 200 ml vann og 3 ss maisgrøt på flaske i steden for mm/mme til feks kvelden da? eller gir du melk i tillegg?
LivetErEnLek Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Først av alt.... Dersom det ikke er noen spesiell grunn, ville jeg ha ventet i alle fall til 4 mdn før jeg hadde gitt velling. Selv om velling er flytende og gis på flaske, så regnes det som fasf føde og er ikke anbefalt før 4 mnd. Snuppa mi har begynt å få litt velling på kvelden nå (er 5 mnd) Jeg lager av 150 ml melk, 2 måleskjeer (bruker den samme som til mme) med risgrøt og 2 t-skjeer med fruktmos. Da blir den litt tykkere enn tomatsuppa og hun stor koser seg. Har enda ikke funnet noen smokker som er egnet til velling, så jeg tok en teppekniv og skjærte et lite avlangt hull i smokken. Fungere veldig fint hos oss.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 tror alle vet at det er anbefalt å vente til 4 mån hvis ikke noe annet tilsier det da..
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2006 Takk for svar! Jeg lurte på om jeg kunne begynne med det, men var jo usikker på hva det var :-) Jeg fullammer Lukas og det er ikke noe som tilsier at han trenger det ennå. Så da skal jeg vel bare vente :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #11 Skrevet 13. desember 2006 Det er bare å vente litt, mange som gir velling for at de skal sove seg gjennom natta... gir litt mer hold i magen:o)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #12 Skrevet 13. desember 2006 Det er vel dumt å bruke havremel eller annet mel med gluten til så små babyer? Mener å ha lest at antallet barn med cøliaki er høyt i sverige i forhold til andre land på grunn av vellingen de bruker der. Så man bør vel bruke mais- eller ris-velling til de minste babyene.
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #13 Skrevet 13. desember 2006 Jeg bruker Dr. Browns smokk med Y-tut til velling. De passer fint på Avent flaskene mine.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #14 Skrevet 13. desember 2006 Bohvete og hirse er uten gluten. Havre inneholder veldig lite gluten, og kan väre fint å begynne med om man vil tilvenne gluten. De fleste med cöliaki tåler havre -trodde jeg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå