Vintersol Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Hei På SAS Braathens' hjemmeside står det at man kan fly inntil 4 uker før termin, og inntil 2 uker med legeerklæring. (Flyreiser under 4 timer, tror jeg). Er det noen som vet om dette er bare er for flyselskapets del, eller er noen risiko forbundet med å fly så sent i svangerskapet? (Skal reise mellom Oslo og Bergen 3 uker før termin, og vil helst unngå å ta toget. Men vil samtidig ikke fly dersom det er farlig for meg eller den lille på noen måte). Takknemlig for svar.
SpongeBob Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Har spurt og fått svar om at det var fordi det lavere trykket i kabinen _kunne_ føre til at fødselen satte i gang, men det har visst ikke skjedd som noen kan huske:) Oslo-Bergen er jo uansett så kort tur at det bør gå bra, men spør legen din og få med deg legeerklæring. Mye verre å sitte på toget i time etter time og riste, tror du ikke? Selv fløy jeg i uke 38 sist, og det gikk helt fint.
kokosbolle Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 En jeg kjenner fløy til Stavanger da hun var 37 uker, og det gikk fint så lenge hun hadde legeerklæring. Jeg hadde ikke vært noe bekymret for å fly så lenge jeg ikke hadde hatt noen "tegn" på at en evt. fødsel var nær. ) God tur.
MONAK Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Uke 4-2 før termin trenger du egentlig legeerklæring, selv om flyturen er under 4 timer. Uke 2-0 før termin har du ikke lov til å fly uansett. Reglene kan variere fra selskap til selskap, men ovennevnte gjelder for SAS.
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Er det noen som har opplevd å bli spurt på flyplassen om hvor lenge det er til termin egentlig? Jeg har tatt fly flere ganger den siste tiden mellom forskjellige flyplasser, og ingen har nevnt magen i det hele tatt... Men så er jeg ikke spesielt stor heller da, og har jo litt igjen til termin....
SpongeBob Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Fløy som sagt i uke 38 sist, og hadde med legeerklæring, men jeg tror ikke det var noen som så to ganger på meg... Eneste er vel at du kan få problemer med reiseforsikringen om noe _skulle_ skje? Vet også at folk har blitt forsøkt holdt igjen på flyplassen av Ryanair (de nekter å ta med gravide etter uke 28!) og måttet krangle seg om bord...
selfangerkjerringa Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Jeg måtte fly tur/retur 2 timer hver vei 2 uker før termin da jeg ventet lillejenta mi. Rådførte meg med både lege og jordmor, som forsikret meg om at risikoen for at fødselen startet på grunn av flyturen var forsvinnende liten. Grunnen til at flyselskapene ikke vil ha med fødeklare er fordi de er livredde for fødsel ombord - og som vi vet så kan den jo like gjerne skje to uker før som to uker etter termin Det eneste er at det kan være litt ukomfortabelt for mor med flyturen og det rundt. Trykket i kabinen gjør at man hovner opp i hender og føtter, og du bør nok ikke ta av deg skoene under reisen - da kan det bli vanskelig å få dem på igjen... hehe... her snakker jeg av bitter erfaring Det lønner seg også å ha med deg drikke, helst vann (uten kullsyre). Prøv å få en plass ved midtgangen så du kan reise deg underveis, gjerne gå litt fram og tilbake i midtgangen. Og benytt deg av de du reiser med for hjelp til håndbagasje, jakke osv God tur!
fikk prins 11.01.07 Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 jeg dro til London når jeg hadde syv og en halv uke igjen..reiste med norwegian..ingen sa noen ting når jeg reiste fra gardermoen..derimot ble jeg møtt med mange spørsmål tre dager senere når jeg skulle reise fra London..jeg klikket litt som den hissige dama jeg er og sa at har dere sendt meg ned får dere værsågod sende meg hjem..jeg blir ikke her i syv uker for å føde her liksom..etter mye om og men skjønte han at jeg hadde mye lenger enn fire uker igjen til termin( hadde legeerklæring) og at det var greit så lenge flyturen kun tok mindre enn fire timer.. med andre ord er der veldig opp til hvilket flyselskap du flyr med..de har ulike regler tror jeg. flyturen min varte i 2 timer og det gikk fint etter tips fra andre her om støttestrømper..kjempedyre på apoteket, men verdt hver minste krone..hadde ikke antydning til hevelse i benene. Lykke til!! klemmer fra meg
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 hei venter prins! Jeg la ut et spørsmål om nesten akkurat det du svarer på her på skravlesiden. Men, den legeerklæringen du hadde med deg var den på norsk eller engelsk? Hjelper det med en erklæring hvis de ikke skjønner hva det står der liksom? Jeg skal reise med norwegian i helgen til London skjønner du, men jeg har litt lengre tid igjen da - 12 uker ca...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå