Gå til innhold

Ang dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne godt tenkt meg å være dagmamma til et barn i tillegg til mitt selvf når permisjonen er over.... Noen som vet hvor mye man tjener på dette,ca i mnd? Er jo avhengig av en grei inntekt. Takk for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo nesten ta utgangspunkt i hva en full barnehageplass koster, ca. 2300 kroner. Mange dagmammaer tar timesbet. tror det ligger på rundt 30 kr. timen, det er derfor ikke noe å bli rik av - da måp du ha flere unger.

Du kan nok ikke forlange mer enn kontantstøtten iallefall og den er jo på ca. 3300,-, men dersom du ikke har noe pedagogisk kompetanse så kanskje du bør legge deg lavere?

Skrevet

Eg trur du får meir enn som så. Var sjølv dagmamma i nesten eit år, fekk 4000kr pr barn (hadde to). Dette forstod eg etter litt sjekking hos kjente som har vært eller brukte dagmamma at var ganske vanlig sum. Når foreldra har ungane i barnehage har dei to inntekter og utgifter på barnepass på ca 2300. Men ved bruk av dagmamma så har dei fremdeles to inntekter, men kontantstøtte i tillegg. Med andre ord betala dei under tusenlappen i mnd for barnepass av eigen lomme. Så kan ein sjølsagt argumentere med at dagmamma ikkje er eit pedagogisk tilbud på linje med barnehagen osv... Dagmammaen skal jo uansett ha ei inntekt til å leve av, og det er nok foreldre som har dagmamma klar over.

Hvis du har venner eller kjente som har ungane hos dagmamma eller som er dagmamma kan du jo spør dei kva dei betalar/får, så får du litt perspektvi på vka som er vanleg. Lykke til uansett :-)

Skrevet

Har ei venninne som hadde ungen sin hos dagmamma i 2 år. Ho betalte kun kontantstøtten sin til den dagmammaen. Jeg synes det egentelig er for lite for å ha en unge hele dagen 5 dager i uken. Er det ikke 3000 kr kontantstøtten er??

Skrevet

Har vært dagmamma før..fikk det de fikk i kontantstøtte...jeg anbefaler ikke å være dagmamma..kjempeslitsomt og dårlig betalt..like lange dager som i barnehagen..jeg jobber forøvrig i barnehage og trives med det, men syntes det å være dagmamma ikke var noe særlig...det kommer helt klart an på hvordan foreldrene er ovenfor dere også...

Uansett lykke til !!!

Skrevet

Veit ikkje nøyaktig kva kontantstøtta er, men om ein reknar ut kva det blir i timen om ein passar ungen frå 8-16 kvar dag og får 4000kr for det, så kan eg røpe at det blir ikkje mykje...eg rekna på det når eg sjølv var dagmamma, og fann fort ut at det ikkje var verdt å tenke på....og helst skal ein jo betale skatt også, så då kan ein nesten la vere heile dagmammagreiene...

Skrevet

Hei.

Jeg var dagmamma for ei jente på tre år i noen måneder.

Har selv ei jente på 3 år , så det var fint å ha noen hun kunne leke med her hjemme.

Men det er nok mye man burde sjekke før man begynner.

Iallefall lurt å hilse på barnet , og så tenke seg litt om før man sier ja til å passe den.

Bli enige om en sum , skrive avtale osv.

Jeg tenkte jeg var smart å var svart dagmamma , tenkte jeg sparte litt penger på det.

Men det anbefaler jeg absolutt ikke å være.

Da har du ingen rettigheter....

Ble bare til at jeg passet dette barnet i 4 mnd , da orket jeg ikke mer.

Fikk lønnen 3 og 4 uker for sent hver gang, måtte mase og mase.

Og de kom aldri å hentet henne til avtalt tid, ble alltid lengre.

Er du hvit dagmamma kan du kreve pengene den dagen dere har avtalt, du kan ta 50 kr for hver påbegynte halvtime når de er forsinket med henting og du får gjerne betalt når barnet er sykt og lønn i ferier osv.

Jeg tok 250 kroner dagen for henne jeg hadde , det var med mat i prisen.

Men hadde henne veldig lange dager.

Tror de som har vanlig dag ( 8-15.30) tar ca 200.

Vet ikke om jeg er den rette til å anbefale deg å være dagmamma , siden jeg har så dårlig erfaringer med den jobben.

Men hvis du får en snill unge med ærlige foreldre , så er det jo en grei jobb å ha når du er hjemme med ditt eget barn :)

Lykke til

Skrevet

LillianS: Forstår godt at du ikkje synest det var nåkke særlig å vere dagmamma! Heilt enig i at det e lurt å hilse ordentlig på og tenke seg om før en bestemme seg. Det går an å vere heldig også - det va eg!! To supre foreldrepar som eg hadde et godt samarbeid med heile veien.

Skrevet

Tror det avhenger av hvor du bor. Her jeg bor i Oslo er folk desperate etter barnepass da det er veldig få barnehageplasser i forhold til antall barn som søker og tror det er vanlig å være villig til å betale kontantstøtte + ca det barnehage koster. Det forutsetter selvfølgelig at foreldrene føler det er et ok tilbud til barna. Andre steder hvor folk er litt mer bortskjemte med tilbud er folk som regel ikke villige til å betale mer enn kontantstøtten virker det som...

Skrevet

Tror prisen kommer ann på etterspørselen. Her er det plass til alle i barnehagen tror jeg, derfor er det ikke så veldig skriking etter dagmamma heller, og det er ikke bra betalt. Det er helst helt små barn som bruker dagmamma her, da noen foreldre synes de er for små til barnhage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...