Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Jeg har ei jente på 4,5 år og hun spiser ingen ting nå for tiden.I går når hun sto opp sa hun at hun skalv i beina,og det var nok for hun ikke hadde spist noe særlig mat på flere dager,så da spiste hun to skiver og da var det full fart hele dagen,til middag spiste hun to pasta skruer. Hva kan jeg gjøre for at hun skall spise litt mer i løpet av en dag
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Først og fremst: Slutte og mase. Lat som om dette ikke er noe problem, og ikke lag noe oppstyr rundt måltidene. Spiser hun så spiser hun og det er fint, men spiser hun ikke så ikke si noe. - Da kan du i hvertfall utelukke at hun gjør dette bevisst, for å få noen form for oppmerksomhet. På apoteket får du kjøpt ernæringspulver som du blander til sjokoshake eller jordbærshake (det er som regel brukt til eldre). Dette er proppfullt av næringsstoffer, slik at hun får i seg de stoffene hun vanligvis ville fått via maten. Dette pulveret vil også trigge matlysten hennes, slik at hun forhåpentligvis begynner å spise igjen. Hvis hun begynner å skjelve igjen, fordi hun ikke har spist, har det kanskje vært lurt å la en helsesøster se litt på henne?
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Kanskje du skal starte med å prøve å få i henne nok drikke? Når det er full fart hele dagen, tror jeg at væske er vel så viktig å få i seg som mat. Hvis hun ikke har fått i seg nok væske, kan det vel hende at hun blir uvel, og mister appetitten? Ellers så tror jeg at det kan være lurt å ikke vente for lenge mellom måltidene, men prøve å putte i henne en liten yoghurt, en frukt eller noe ikke så lenge etter frokost. Det ordner seg nok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå