Gå til innhold

tran når man gir mme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei synes jeg har fått med meg en eller annen plass at det er nok d vitaminer i mme. Helsesøster sa at det hadde ikke hun hørt. Hva gjør dere?

Skrevet

Jeg har gitt mme siden poden var 6 uker. Er nå 4,5mnd. Jeg fikk beskjed av hs at siden jeg bruker collett, trenger jeg ikke gi tran eller d-dråper. Den mme`en er tilsatt både alt de trenger av vitaminer + omega. Så jeg holder meg til bare mme. Nå når han begynner med grøt og drikke mindre mme, så kanskje jeg skal begynne med tran. Vet ikke ennå. Skal høre på 5mnd kontrollen om jeg burde det.

Skrevet

Helsesøsteren min sa at siden D-vitamin er fettløselig skal man passe på at de ikke får for mye heller-da kroppen ikke vil klare å kvitte seg med overskuddet, og MME inneholder en del. Jeg gir ca 10-15 ml tran annenhver dag, altså en del mindre enn brystbarn får nettopp av denne grunn.

Skrevet

Man behøver ikke gi tran/d vit når de får mme. Barna skal ha 5 mikrogram pr dag, og 100ml mme gir 1 mikrogram (nan1 i hvertfall), så får de 5 måltider, så får de nok..

Vitamininnholdet står på nanpakka, og hs her på Hvaler visste at mme inneholdt nok d vit, så da bør hs der du bor oppdatere seg..

Knerten min får mme til kvelds og mm ellers, så jeg gir han en dråpe mindre d vit enn de 5 som står anbefalt, slik at jeg ikke går over den daglige dosen.

Skrevet

HS sa til meg at de som får mme skal ikke ha noe D-vit tillegg, men man må gi tran....???? Bli klok på det den som kan.

Jeg har ikke gitt noe som helst så lenge han bare har fått mme, men jeg tror jeg skal begynne å innføre litt tran nå som han får mer og mer fast føde. Han er 7 mnd.

Skrevet

hs sa til meg at han må få tran eller d-vit dråper uansett hvilket merke mme vi gir. Ikke rart man blir forvirra av disse blandede beskjedene...

Skrevet

tran har jo mange andre positive egenskaper som er bra for den lille som får mme.. jeg gir tran i tillegg, etter råd fra hs. Selv om D vitamin ikke er vannløslig, skal det større mengder enn 2-2,5 ml tran om dagen i tillegg til mme for at det skal være farlig..Jeg velger å tro at de positive sidene ved tranen er viktig ettersom junior ikke får mm.. men man velger jo selv.. enig at det er forvoirrende med mange ulike beskjeder.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...