Gå til innhold

Ulceriøs Colitt og gravid? noen med erfaringer!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk vite nettopp at jeg har dette og må begynne på noen "farlige" dvs risiko medisin .. Lurer derfor på om det er noen her som har det og om de går på medisin eventuelt hvilke?!

 

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEi

Jeg har en søster som har Ulceriøs Colitt og fikk barn nå i august. Hun var inne i en bra periode og brukte ikke medisiner under graviditeten annet enn på slutten. Da brukte hun kortison en periode.

Tror du også bør ha litt spesiell oppfølging, så prat med legen din.

Lykke lykke til.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min mente jeg måtte gå på de medisinene, men det kan jeg ikke skjønne for det er ikke alvorlig ennå... Jeg mener at jeg er i en "bra" periode selv, jeg hører egentlig til 2 .trimester og har hørt at medisiner er farligst første trimester ,men vil ikke risikere noe...vil gjerne vente 4.mnd til før jeg begynner... men tusen takk.. lykke til videre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har også UC, men min lege sa at den medisinen jeg bruker (Mesasal) ikke er anbefalt under svangerskap. (Det samme gjelder for Colifoam) Samtidig viser prognosene at de fleste blir bedre av UC under graviditeten. Dette er dessverre foreløpig ikke tilfelle for meg, men det er så jeg klarer å leve med det. Synes det er et ok offer i forhold til å unngå medikamenter som kan skade barnet mitt...

 

Jeg ville sjekket ut med legen min om jeg virkelig må ta medisin under svangerskapet. Medisinene lindrer jo bare- de helbreder ikke. Og sykdommen kan heller ikke bli verre av ikke å bruke medisin. Dette har jeg fra legen min.....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vet jeg lite om den sykdommen og jeg er ikke et alvorlig tilfelle for å si det sånn ,men han mente at det kunne bli verre.. Men jeg har gått med det et år og først nå fått undersøkelse så jeg må da kunne vente 4.mnd til?! Har å hørt at man blir bedre under SV, men det er litt for og i mot det med medisiner og en vurderings sak fra lege til lege.. . Jeg er blitt verre under SV ,men skal ringe legen i mårn og høre alternativ.. Så godt at det endelig var noen som kunne svare meg:) bekymrer meg veldig og det er jo heller ikke bra da..

Visst den ikke kan bli verre så skal jeg nokk klare og leve med det her, har ikke vondt noen plasser eller noe..

 

Tusen takk;-).. Lykke til videre i Sv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ulcerøs colitt og er 10+5 på vei. Har hatt sykdommen i 13 år og tatt medisiner hele tiden. Siste 7 åra har jeg ikke hatt noen spesielle plager. Oppsøkte derfor legen min for å høre om jeg kunne bruke medisin (Pentasa) når jeg planla å bli gravid. Det sto nemlig i vedlegget i pakningen at dette skulle vurderes med lege. Han undersøkte dette videre med en spesialist og han mente at det var bedre at jeg fortsatte med medisin forebyggende enn å risikere en forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle sier så mye forskjellig men hvordan forverring mener du? pratet med legen min i går og hun ville gjort det samme som meg venta ,men er jo skeptisk og litt redd samtidig! kan ikke si at dette hjelper for ei som er hyper stressa allerede!!! hoff...

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...