Gå til innhold

Min teori (HJELP - trenger innspill...)

Anbefalte innlegg

Etter som et av eggene har sett OK ut ved forsøket vi hadde både i august og november har jeg begynt å tenke på om medisinene jeg går på i stimuleringsfasen (dvs. Menopur-sprøytene) har negativ effekt på eggene mine. Teorien er at det egget som ser OK ut er det egget som uansett ville modnet i naturlig sykluss, men at de andre blir rare fordi de modner "mot sin vilje" på kunstig vis...

Vi har lyst til å sjekke ut om denne teorien stemmer og har derfor avtalt møte med Omnia i januar fordi de tilbyr ICSI-forsøk i naturlig sykluss. Vet jo at det er en stor sjanse å ta med bare ett vanlig egg, men jeg begynner å tro at man er nødt til å ta noen sjanser i dette gamet. Og som "alle" sier: Et egg er nok!

- men jeg vil gjerne ha innspill på teorien min. Det som taler imot den er at jeg blir jo ikke gravid i naturlig sykluss hjemme i sengen, så ett eller annet galt er det vel. Like vel klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken på at sprøytene ikke gjør eggene mine godt... Halmstråd? Oh - yes:-)

Takk & klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7439029-min-teori-hjelp-trenger-innspill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Snøfilla.

Vet ikke noe om hvilke egg som kommer når, og om de 'trolleggene' dine ligger og venter på hormoner eller ikke.

Jeg er selv på Omnia, og vil bare nevne at det er forskjell på legene der. Begge er sikkert OK, men den ene er en god del mer sympatisk enn den andre. Tror begge gjør så godt de kan da.

Hva med å forsøke på Falun. Jeg har blitt fasinert av det pratet om blastocycter eller hva de sier. At de lar eggene dele seg lengre. Da ser de kanskje bedre hvilke egg som ser fine ut, i og med at de har mange flere celler. Tror det er oppfølging hos Gynekolog ii Oslo, hvis du bor her. Det er jo ei nygravid derfra, husker ikke helt nicket i farten, (og det kan jo bli helt feil hvis jeg bommer...)

Lykke til uansett Snøfilla !

Når jeg leser dette så ser jeg hva du tenker..

På begge punkt... Du har jo rett i det, "alle" sier at det er nok

med ett egg.. Og det kan jo være det er akkurat det dere trenger..Men dere får også det ene egget ved forsøk, ikke sant?

Det som er bra?!

Kunne det ikke vært noe å skifte medisin, og se om de andre

eggene regerer på det?? Og kanskje får dere flere egg som er bra?

For det gode egget deres henger jo med allikevel.

Det hadde jeg sett på som en mulighet..

Jeg vet ikke jeg, selvfølgelig gjør jeg ikke det, men jeg sitter her og tenker litt sammen med deg.. Tenker så det knaker...

Men, sjanser må man ta, det er jo det dette gamet er, et sjansespill,

noen ganger taper man, noen ganger vinner man..

Så man blir jo en gambler nesten.. Skal, skal ikke..

Det kan jo være verdt å prøve, samtidig som man stiller seg

spørsmålet "vil det være verdt det?"

Det er jo så dyrt i det private også, så økonomien teller vel

kanskje litt også? Jeg hadde selv vært litt tvilende om jeg hadde

hatt tillit til det ene egget da, og betalt så mye penger..Og om

det da ikke skulle gå... Fader, da har jeg vært litt deppa...

Men er ikke penger en stor sak, så stiller det seg annerledes.

Ser også den at det ikke går hjemme, kanskje eggene dine har så

hardt skall at svømmerne rett og slett MÅ ha hjelp for å befrukte egget..

Og at det er derfor det ikke går hjemme, men at det går på ICSI?

Jeg synes det var vanskelig dette jeg snøfilla..

Men du må høre hva Omnia sier, og hvilken prosentsjanse de

gir dere for å lykkes også?

Men, lykke til i allefall, uansett hvilken vei dere måtte gå.

Jeg håper i allefall at dere lykkes NÅ!!

Hei snille, gode&søte snøfilla:)

Jeg vil bare si at vi merket stor forbedring da vi byttet ut gonal-f og synarela med menopur, puregon, orgalutran og pregnyl.

På de 4 første forsøkenen brukte vi gonal og på dette siste 5 forsøket brukte vi det andre. Er imorgen 5 uker på vei og ikke bare det; men har også 3 flott egg på frys og det har jeg ikke fått før.

Så vi må jo kunne si at vi opplever mye bedre kvalitet på eggene ved å bytte medisin.

Jeg vet jo og har jo hørt at enkelte reagerer på en medisin og må bytte over til andre medisiner.

Det var Hausken som bestemte min hormonstimulering og han er jo ikke akkurat dum;-)))

Hamlstrå? Nei, det syns jeg ikke. En skal ikke kimse med en kvinnes magefølelse - jeg bare sier det:)

Gjør det du føler og tror er riktig. Du har jo ingenting å tape, snøfilla....

Jeg håper såååååååå inderlig at dere lykkes snart. Det har du sååååå fortjent!!!!! Krysser alt jeg har for deg og ønsker deg all verdens lykke til videre. Og gi ikke opp!!!! Det er noen der ute som kan hjelpe dere!

Mange gode klemmer:)

Jepp - Falun høres spennende ut!

Men for det første tok jeg kontakt med dem på mail for over ei uke siden, og har enda ikke fått svar (litt skuffa, kan du si). Og for det andre har ikke legen på Riksen noen tro på at eggene mine vil klare langtidsodlingen. Hun mente at eggene har det best der de hører hjemme - i min livmor... Men hvem bryr seg vel om Riksen, ti - hi....

:-)

Annonse

Hei gøril:-)

Mannen og jeg har pratet om dette med å satse (og betale!) så mye for bare et egg, men vi kommer til å se på det mer som en del av utredningen enn som et reelt forsøk. Jeg tror også vi kanskje kan få til en avtale med Omnia om å ikke betale full pris for forsøket om egget ikke blir befrukta eller overlever fram til innsetting.

Økonomien er selvfølgelig et poeng her, men på den andre siden blir jeg snart gaaaaaaaaaaal av å ikke vite om eggene mine er i stand til å bli en baby. Jeg er nesten villig til å betale hva som helst bare for å få et endelig svar. Er det ikke liv laga med mine egg er både eggdonasjon og adopsjon gode alternativer, men det koster også penger - og tar laaaaaang tid, så jeg er utålmodig og vil gjerne komme videre i prosessen NÅ.

Lykke til med mirakelet ditt:-)

Klem

Heisann!

Riksen har foreslått at vi bytter medisiner fra Menopur til Puregon (eller Gonal-F) ved neste forsøk. Men den kvinnelige legen som sa dette virket ikke særlig overbevist om at resultatet kom til å bli bedre om vi byttet hormoner, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro... Men vi har ingen ting å tape på å bytte, så blir det ordinært forsøk kommer vi til å gjøre det:-)

Klem

Hei vennen :o)

Skjønner tankegangen. Men er sannelig ikke sikker på det om at det er det ene egget som "ville kommet uansett". Er det ikke sånn at vi blir helt nedregulert da? Og at alle eggene er kunstige...? Mulig jeg ikke har helt fagkompetansen her, men har skjønt at ingenting er "naturlig" med et vanlig IVF forsøk..... :o)

Men jeg forstår godt at du har lyst å forsøke, i tilfelle det er et "naturlig" egg. Men jeg tror jeg ville sjekket dette med fagfolk først, slik at dere ikke "bruker opp" et forsøk og bare får 1 egg, når dere som gøril sier kan få det egget i et annet forsøk (mend andre medisiner og kanskje mange flere (gode??) egg?)på Riksen uansett?

Skal du skifte medisiner denne gangen forresten? Det kan jo være at sprøytene ikke fungerer optimalt på DIN kropp? Det ser vi jo bare på bivirkningene her inne...noen har sterke hodesmerter, svetter og har hetetokter, mens andre igjen merker ikke at de går på medisin. Og likevel produserer egg i bøtter og spann......

Nei det er ikke enkelt, vennen.

Er HELT enig i at man må ta sjanser i dette gamet, så det støtter jeg det helt og holdent på. Støtter deg forresten uansett hva dere gjør, jeg ønsker bare at du skal bli gravid ;o)

Den som intet våger - intet vinner!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ble dette rotete.....? He he. I såfall ikke forste gangen.......

Syns du er en handlekraftig jente snøfilla, og jeg VET at stå-på-motet og holdningen din vil gi resultater til slutt. Det som er så synd er at du må gå den kronglete veien først.....Og det er jeg lei meg for........

Du vet....2007 skal bli det store LYKKE-ÅRET!!!!!!

Stor klem fra

Takk Lenn - godt å ha deg:-)

Ja, vi bytter garantert medisiner ved neste ordinære forsøk. Dette med "naturlig sykluss" vil ikke være et av de 3 offentlige forsøkene uansett, så det komme til tillegg - enten før eller etter 3. forsøk m/hormoner. Er usikker på hvilken rekkefølge vi ska ha de neste forsøkene, men akkurat nå holder jeg en knapp på å bytte både sykehus (langtidsodling i Tromsø) og medisiner (droppe Menopur).

Noen ganger er jeg kanskje litt for handlekraftig, kanskje jeg bruker for mye energi på det her? Men i dag kunne moren min fortelle at den ene kusina mi venter barn nr. 3 og samboeren til fetteren min er gravid med nr. 2, så jeg vet VELDIG godt hvem jeg ikke skal treffe i jula!

Egoistisk jeg? Yes! Men da kommer handlekraften og stå-på-humøret godt med:-)

Klemmmer fra

Omnia er jo privat- er det ikke? Om det er mulig så hadde jeg tatt en liten pause å kjøpt ett forsøk på privaten. Fått ut egget i naturig syklus å befruktet det med icsi, du sier det ikke gikk hjemme i sengen. Men det blir jo liii anderledes når de stikker sædcellen inn i egget - det er jo ikke siikert egget ble befruktet hjemme. Nå blir det med stor sannsynighet befruktet og da kan jo mirakler skje....

Min mening er at alt bør prøves :o)

Ønsket om eget barn er så sterkt, så vi er villige til å prøve alt for å se om vi kan oppnå det vi ønsker!

Har prøvd i mange år på egenhånd og har kviet oss for å ta steget videre. I dag venter vi på dato for 2. IVF. I løpet av denne tiden har jeg blitt åpen for å prøve alt, mens mannen min bestandig har vært villig.

Før helgen kom han hjem og fortalte at han ville at vi skulle kjøpe ny sportsbil - to seter selvsagt. Disse pengene vil jeg bruke på å forsøke å få barn, noe han selvsagt er enig i. Så det blir flere forsøk på oss!

Helt siden vi fikk Puregon på Riksen har jeg tenkt at med tre forsøk bør det være mulig å bytte merke minst en gang. Synes derfor ikke at dine tanker er et halmstrå!

Synd at du ikke har fått svar fra det private ennå, men du kan jo purre på dem og spørre om de er interessert i å hjelpe dere. Så lenge det er liv er det håp :o)

Klem fra

Hei snøfilla! Jeg har tenkt litt på om det at du bruker både akupunktur og medisiner i eggmodningsfasen kan ha effekt? Det blir jo nesten dobbelt opp hvis effekten av akupunkturen er god, og det kan bli litt voldsomt? Jeg har stor tro på akupunktur etter innsetting, men hvis du ikke alt har gjort det, kunne du evt ha hørt med legene om de tror det kan ha noe å si (hvis du ikke alt har gjort det?). Lykke til, er sikker på at du lykkes!

Annonse

Takk for interssant innspill komma:-)

Jeg har faktisk tenkte på det - om akupunktur + hormoner kan bli "for mye". Men Klinikk Fjeld behandler jo mange som driver med hormoner og prøverør, så jeg har liksom regnet med at det har pos. effekt. Men da jeg spurte Riksen om akupunktur sa legen at dette hadde de ingen tro på fordi dokumentasjonen er for liten og tilfeldig. Som hun sa: "Hadde vi visst at akupunktur hjeper, ville vi gitt alle våre pasienter behandling med nåler!" Men det gjør de altså ikke - bare ved fødsel (som smertelindring) fordi det har dokumentert effekt.

I og med at sjansen er stor for genetiske feil med mine egg vil jo ikke akupunktur hjelpe meg uansett, og etter å ha kastet over 10 000,- "ut av vinduet" tror jeg at vi dropper nålene ved neste hormonstimulerte forsøk. Men går vi for forsøk i naturlig sykluss vil jeg nok gi akupunktur en ny sjanse:-)

Takk for at du tror på meg - det varmer!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...