lille-my *mor til Agnes* Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Jeg er lykkelig mor til en jente på åtte uker. Etter råd fra jordmødre og helsesøstre har jeg latt den lille styre samvær til nå; noe som har ført til at jeg har hatt henne hos meg natten igjennom fra første stund og frem til i dag. Etter to måneder føler jeg nå at det hadde vært deilig og fått henne over i egen seng. Har gjort noen spinkle forsøk, men hun begynner å grynte nesten med en gang vi legger henne over i sengen hennes (les: bagen; håpet at en liten, trang soveplass skulle gjøre det mer attraktivt for henne...men nei...), og etter noen minutter gråter hun sårt... De siste kveldene har jeg lagt henne til kvelds i 22:30-tiden. Hun har sovnet og sovet en times tid, så har hun våknet og grått. Har latt henne gråte en stund, men etterhvert har jeg forstått at hun ikke har villet sovne igjen og har måttet ta henne opp og over i foreldresengen. Igjen. 1-0 til vesla ;o) Har noen gode råd å komme med til oss? Erfaringer? Blir veldig takknemlig om noen tar seg tid til å svare!
Murmeline Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Har du prøvd å legge en t-skjorte med deilig mamma-lukt oppi bagen? Sove-skinn? Det er lunt og godt, føles nok trygt, tenker jeg... Men hun er også bare 8 uker, og det kan bli ganske ensomt å ligge heeelt alene. De er jo små bare en gang.. Fortsett å prøve, men ikke la henne ligge å gråte, sengen skal jo være et trygt sted. Det er min mening da:)
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2006 Har forsøkt å legge et ammeinnlegg fra meg i bagen hennes, samt at jeg har ligget på lammeskinnet hun har i vognen for at det skulle lukte av meg, men det hjalp ikke... Ellers er jeg enig i at disse små skal få kjenne trygghet og nærhet; sånn sett har jeg lyst til å fortsette å ha henne i sengen, men noen timer de en kan snu seg som man vil hadde gjort underverker ) Takk for tips; en stund siden jeg forsøkte de tingene du nevner, Endelig mamma, så kan jo prøve på nytt!
Murmeline Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Vi får holde innlegget oppe,så kanskje noen andre har bedre råd til deg:) Her løste det seg selv, etter en stund syntes hun det var greit å sove alene (i vognbagen, der var hun jo vant til å ligge, så der var det trygt nok). Jeg har kalesjen oppe og på forresten, lunt og godt:) Ja, man trenger litt bedre plass i sengen, og deilig å kunne snu og vri seg som det passer når man sover. Har du forresten prøvd å skyve sprinkelsengen inntil din seng, senke/ta av den ene langsiden, og la henne sove på skinnet, og skli henne forsiktig over når hun sovner? Da er du jo i nærheten, men får sengen din for deg selv. (Står om dette i en av bøkene til Gro Nylander.)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Etter 5 mnd samsoving og mange mislykkede forsøk på å få henne til å sove i egen seng, gjorde vi som det ble nevnt her. Vi tok bort ene siden av sengen hennes og festet den inntil vår. Det funket bra. Tror hun også synes det var deilig for nå sover hun bedre.
prinsemamman Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Hei! Vi ligger en varmeflaske i sengen til vår lille en stund før vi skal til sengs. Fjerner den og putter han forsiktig oppi. Da er det varmt og godt der når han puttes oppi. Litt som kropsvarme. Flytter rundt på denne flasken jeg. tilbake når jeg ammer osv. Fungere bra her. Men min lille er bare 5 uker da.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Er ikke før nå vi har fått til det og hun er 4,5 mnd nå. Plutselig bare prøvde jeg å leggge henne i senga si en natt hun tullet fælt, bare sovnet av seg selv der. Nå har hun ligget i egen seng over en uke, er ennå i sjokk jeg! Hun ville aldri ligge i senga si før den tid, tross alle tips. Birker nesten som hun ikke var klar før. Må bare prøve.
lille-my *mor til Agnes* Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2006 Tusen takk til dere som har svart! Godt tips, det med sengen inntil osv, men sprinkelsengen til veslemor har ikke nedfellbar side, så det går ikke, dessverre. Har forøvrig lagt henne nå og sitter og hører på gråten hennes.... Er nok ikke så interessert i å sove alene i kveld, heller...
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 Jeg som skrev om sengen inntil. Den sengen vi hadde i utgangspunketet kunne vi heller ikke gjøre det med men endet opp med å kjøpe en brukt billig ikea seng, 200 kr. Var definitivt det lureste vi har gjort på lenge. Kunne fortsatt bruke den nye madrassen vi hadde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå