Gå til innhold

pille

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått sånn melkestopp tabellett av legen? og virket de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan dessverre ikke svare på annet enn at jg fikk de av legen- men tok de aldri...men kan fortelle det jeg vet om temaet:

1. ikke alle leger skriver ut denne pillen, noen mener man ska slite med å pumpe seg ned.. men jeg fikk ihvertfall

2. finnes visst flere typer. noen der man tar 2-4 tabletter med noen dagers mellomrom, andre der man følger mer som er antibiotikakur.

3. man kan risikere at melka ikke forsvinner etter 14 dagers pillekur, og at man må fortsette på ny runde tabletter

4. kjnner kune en person som har tatt en slik kur, hun tok visstnok den kjappeste. der forsvant melka uten videre problemer.

tror hvis man legger det fram til legen som et STORT problem å ha melk enda, utslitt og blir verre med pumping osv., svartmale litt- så kan man få en slik kur;). som sagt ikke alle leger som er like ok på dette, men jeg fikk ihvertfall sutra meg til det!;)

lykke til

Skrevet

jeg har fått det og det virket raskt! Det var en lettelse, for jeg klarte ikke å trappe ned selv.

Skrevet

Hvordan var kuren? en pille hver dag? hvor lang tid tok det? merket du noe til alle bivirkningene som det har vært snakk om? Ble du hlet tom for melk?

Mye spørsmål på en gang, men hadde satt pris på om du/dere som har prøvd kunne svare.. skal til legen i morgen og be om en slik pille.

Skrevet

Fikk noe som heter Dostinex, det var 2 små piller, jeg skulle ta en halv hver 12 time, kuren tok altså bare 2 dager. Legen snakket om mulige bivirkninger men jeg fikk ingen, så jeg tror ikke det er så veldig vanlig. Måtte pumpe meg de to dagene og passe på å masere bort eventuelle kuler. Tredje dagen var det nesten ingen melk igjen og jeg sluttet å pumpe men masserte og badet i varmt vann så det som var igjen skulle komme ut av seg selv uten stimulering. Senere dryppet det litt, nå er det gått tre uker og jeg glemte nesten at jeg noen gang hadde hatt melk. Er veldig oppgitt over at ingen hadde fortalt meg om denne muligheten før for jeg måtte gjennom skikkelig melkehelvete... Hvis du har det på samme måte må du ikke ha noen betenkeligheter med å ta denne kuren:) Lykke til!

PS:Still gjerne spm hvis det er mer du lurer på.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Kjenner jeg ble litt mer optimistisk nå!! Har vært i et ammehelvete og betenelses helvete de siste ukene. Har bare ikke fått det til med ammingen og har slitt veldig. Først søg hun for hardt, så begynte jeg å blø, så ville hun ikke ta den, så ble jeg kjempe sår igjen. Etter der fikk jeg betennelse to ganger. forsøkte å trappe ned men da fikk jeg tette melkeganger. Har vært meget langt nede og følt meg mislykket. Mye tårer. Er møkka lei alt som har med amming og morsmelk å gjøre. Kan du ta denne kuren selv om en har klumper i puppen? jeg har en stor en som jeg ikke blir kvitt. Har så lyst til å være fri fra melkegreiene før julen kommer. Hvor gammel var ditt barn da du fikk kuren? MItt er snart 7 uker , det er ikke for sent vel?

Skrevet

Jeg kjenner igjen alt du skriver om, med noen går det bare slik selv om man har all verdens godvilje ovenfor amminga! Nei, det er ikke for sent med kuren! Man kan ta den når som helst. Mitt barn var 2 mnd. gammelt og jeg hadde masse melk og trodde aldri jeg skulle bli kvitt den. Men det fungerte med pillen. Spør legen om de klumpene for sikkerhets skyld. Kanskje legen/noen kan hjelpe deg med å massere dem bort? Eller er det kanskje bare store melkekjertler ?(hvis de ikke er vonde) Er ikke sikker, legen sa til meg at jeg skulle være flink til å pumpe og massere bort klumper mens jeg tok pillene, vet ikke noe mer om hvor farlig det er.

Samtidig kan du prøve:

Mot klumper:

-massere med babyolje + i varm dusj eller aller helst i varmt badekar, varmen gjør at de løser seg opp

-legge på et tjukt lag med kesam i 20 min (ta plastfolie over så du kan ha klær på)

-et blad hodekål i bh-en (høres merkelig ut men det hjelper! Saften virker mot betennelse.)

For å redusere melkeproduksjon:

-drikk mye salviete og myntete, de virker sterkt hemmende på mekeproduksjonen

Var selv svært kritisk til kjerringråd på forhånd men prøvde disse i desperasjonen og syntes disse hjalp.

Ikke pump for masse slik du ikke stimulerer til ny produksjon.

Legen sa det ikke var noen mirakelkur men i mitt tilfelle var det det :-) Masse lykke til!

Skrevet

hei igjen:)

spør enda mer jeg...

hadde legen noen betenkeligheter med å skrive ut pillene til deg? hørt at noen leger er litt motvillige til å skrive dem ut. Og er de like dyre som alle skal ha det til? ( ikke det at penger betyr noe, nå er jeg villig til å betale hva det skal være for å bli ferdig med den melken) Var du helt klumpe fri når du tok dem? Er tette melke kjertler jeg har. Siden jeg pumper og håndmelker blir puppen liksom aldri tom. Får liksom bare litt ut og innen neste gang jeg skal pumpe har den fylt seg opp igjen:(

Tusen takk nok en gang for at orker å hjelpe meg:)

Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe deg! Legen spurte bare om mannen min støttet meg i min beslutning og om jeg hadde tenkte nøye gjennom det. Var veldig forståelsesfull men sa det måtte være min avgjørelse. Hun poengterte at babyen ville lide dersom jeg skulle angre etterpå og at det ville gå ut over babyen om jeg følte meg som dårlig mor pga dette. Men hun sa at om jeg var bestemt så var det nok det beste for babyen også. Ellers ville hun høre om jeg hadde hatt noen psykiske lidelser for da kunne den visst fremkalle hallusinasjoner etc.

Pillene var ikke dyre i det hele tatt, i Felleskatalogen var prisen 200kr men jeg betalte bare noen kr over 100.

Ja, det er sånn det blir, de fyller seg opp når man stimulerer dem ved å pumpe. Dess mer du pumper dess mer blir det produsert. Jeg prøvde å trappe ned ved å minske pumpetiden etter hvert men som sagt hadde jeg masse melk og det ble aldri mindre og jeg ble bare syk igjen. Jeg fikk en klump mens jeg tok de pillene men jeg var så heldig at det var en veldig grei ammeveileder på hs her som hjalp meg å massere den bort, klarte det ikke selv jeg heller.

Slik jeg har forstått det så er de klumpene man får, tette melkeganger, du føler at de gjør vondt ganske fort. Melkekjertler føles også som klumper men der blir melka produsert så de er nesten alltid litt harde, men gjør ikke vondt hvis du ikke presser mye på dem ( de gjorde det til slutt for jeg trodde det var melkeklumper og masserte og presset i det uendelige... derfor tenkte jeg at det kunne være slik i ditt tilfelle også).

Ikke få panikk, de forsvinner sikkert. Ikke massèr for hardt for da kan det også tette seg til. Prøv å varme og massere forsiktig mot brystvorten etter at du har pumpet, noen ganger om dagen, det kan ta flere dager. (Håper jeg ikke virker belærende men dette var noe jeg selv brukte tid på å skjønne skikkelig så tenkte andre kanskje også har dette problemet).

Det har nå gått 3 uker siden jeg tok pillene og jeg føler meg kjempebra nå, har endelig krefter til å bli kjent med babyen. Hvis du har flere spørsmål må du bare spørre:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen! Lurte på hvordan det har gått med deg? Fikk du tabletten og fungerte den som den skulle?

Skrevet

Hei!!

Jeg fikk nok desverre ikke den pillen. Fikk istedenfor en lang overhaling på at jeg ikke hadde prøvd hardt nok å amme. Jeg burde kontakte amme hjelpen og amme poliklinikken igjen. Denne pillen var bergenet på dem som aboterte eller mistet barnet sitt, ikke på slike som meg.

Jeg på min side gav meg ikke og fikk til slutt snakket meg til p- piller. Har hørt at slike piller kan minske melken betraktelig. så nå bruker jeg p-piller og drikker pepper mynte te til den store gull medaljen. Merker at melken begynner å minke og det er en befrielse. Kan ikke vente til den er helt vekke. Men det kommer til å ta en god del lengre tid en vist jeg hadde fått pillen.

Skrevet

Uff, nå ble jeg skikkelig lei meg.. Helt utrolig at de ikke gav deg pillen og det er tull at denne bare er beregnet for de som har abortert.

Medbestemmelsesrett er et viktig begrep i dagens helsevesen men det virker som om ikke alle har fått dette med seg:/ Du kunne kanskje prøve en annen lege? Leger er veldig forskjellige og en fastlege som ikke kjenner medikamentet og bare flyktig slår opp i Felleskatalogen for å lese to setninger om det kan ha en helt annen holdning enn en barnelege på helsestasjonen (fikk mine piller der) som har litt mer kjennskap og erfaring. Vet hvordan det er å slite med amminga og det hadde vært hyggelig å treffes,- kanskje vi kunne trille sammen hvis du bor i nærheten? Jeg bor i Oslo (men vet at ikke alle i Norge gjør det:)

Uansett krysser jeg fingre for deg!

Skrevet

Hei.

Nå ble jeg virkelig irritert på helsevesenet! Går det virkelig an å være slik i et så opplyst samfunn!

Jeg hadde en gutt som nektet å ta pupp når han var 5 mnd. Jeg prøvde med pumping, men melkeproduksjonen føk i taket, og orket ikke holde på å pumpe hele tiden.

Jeg gikk til legen og ba om slike piller, og fikk det uten å si noe som hels annet! Jeg forklarte frivillig årsaken, og han sa han var enig med meg at pumping lett kunne by på mye problemer!

Jeg fikk den "lange" kuren, tok 2 tabl 2 ganger for dagen i 2 dager, og deretter 1 tab daglig i 2 uker. Hadde ingen bivirkninger eller problemer. Pumpet ut litt melk de første dagen når sprengen ble for vond, og maserte ellers ut melk i badekaret og i dusjen noen dager. Så hadde jeg ikke mer problemer etter dette!

Det som er lurt dersom du skal pumpe deg ned til å ikke få melk er:

- Aldri pump tomt, ta kun ut den verste sprengen

- Gå lenger å lenger mellom hver gang du pumper

Til mer du pumper, til mer produserer kjertlene. Så det er viktig å pumpe ut minst mulig hele tiden!

Vil anbefale deg å gå til en annen lege!

Håper det ordner seg! Lykke til videre!

Skrevet

Hei igjen:)

Hadde vært kjekt å kunne trille og snakke med en som vet hva det vil si å ha ammeproblemer, men jeg bor nok andre siden av landet

(Bergen). Ellers er jeg enno ikke kvitt melken. Tror jeg begynner å få klumper igjen i brystet og blir sikkelig deppa vist jeg må pumpe meg opp igjen for å bli kvitt dem. Merker jeg begynner å bli irritert på alt som har med mm å gjøre.Skal iallefall i baresel gruppe neste uke og da skal jeg spørre barnelegen om hjelp. Går heldigvis til en helsesøster som forstår meg. Hun er ikke av den typen som setter amming foran alt.

Er forresten morsomt at du skrev det med felles kataogen for det var nettopp det legen min gjorde. Leste høyt for meg det som stod der. Det virket som han aldri hadde hørt om disse pillene før.

Skrevet

Hei!

Synd du bor i Bergen, flott by; mannen min kommer opprinnelig derfra:) Bra at du har helsesøstra som alliert:) Håper du tilslutt får hjelp av barnelegen! Om du ikke får hjelp og fremdeles er like desperat er det en liten mulighet at jeg kan hjelpe deg; jeg er opprinnelig fra Polen og der er mange slike legemidler reseptfrie. Jeg kunne evt finne det ut og prøve å skaffe deg dem. Men jeg forstår godt om du er kritisk og ikke ønsker det, jeg er jo tross alt en totalt fremmed så jeg blir absolutt ikke fornærmet om du takker nei, tenkte bare jeg kanskje kunne hjelpe om ingen andre kan og du er helt desperat (for det var jeg!!). Må si jeg ser tilbake på de to første månedene som på et febermareritt. Ønsker ingen å oppleve det samme. Hvis du har lyst så kan vi skrives privat, det går an å sende melding til meg hvis du trykker på nicket mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...