Gå til innhold

Hvordan blir man satt igang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Overtid og igangsetting av fødselMonica Moland

Et svangerskap varer i 40 uker +/– 2 uker. Alt fra 38 til 42 uker er derfor normalt. Begrepet overtid brukes av de fleste gravide som har passert termindato. Innenfor faget fødselsomsorg regnes det som overtid først når det er gått 14 dager over termindato.

Går det 14 dager over termindato fastsatt ved ultralyd, er det vanlig at gravide får en kontrolltime ved fødeavdelingen, eventuelt time til innleggelse. Foruten en vanlig sjekk, vurderes også livmorhalsens modenhet. Det er modenhetsgraden som avgjør hvordan og eventuelt når fødselen skal settes i gang. p class="MsoNormal">Moden livmorhals

Moden livmorhals betyr at den er åpen og myk. Da kan det settes hormoninfusjon, eller “drypp”, for å få i gang rier. Hormonet oxytocin, som blir tilsatt infusjonsvæsken, er det samme hormonet som produseres naturlig i kroppen din (i hypofysen), og som fremkaller rier.

Umoden livmorhals

Umoden livmorhals (lukket og fast) kan modnes ved hjelp av et hormon som kalles prostaglandin. Prostaglandin-geleen settes inn i skjeden, rundt livmortappen. Av og til kan dette resultere i rier og fødsel. Andre ganger må behandlingen gjentas for å modne livmorhalsen ytterligere.

Jeg ble satt i gang med nummer en. Og det var en ganske hard fødsel...:-( Jeg fikk en modnings tabelett inn i skjeden om morgenen, og hadde det ikke skjedd noe innen 6 timer, skulle jeg få en ny. Men det startet opp akkurat etter 6 timer, så det slapp jeg. Da startet riene, og de kom tett som hagl. Fikk nesten ikke tid til å puste mellom...

Det som de sier med igang setting kontra at det starter selv, er at det går mye fortere, og er mye hardere. Det stemte med meg. Nummer to startet selv, og det var en annen opplevelse:-/ Håper du slipper det. Og at det starter snart...

Sender deg masse fødestøv. *********************************************************************************

*********************************************************************************

Så håper jeg at det skjer i natt:-)))

ble satt igang med drypp selv med nr 2 jeg og fødte han på 1 t og 25 min, så det var en kjapp og intens fødsel...

med nr 1 begynte jeg forsiktig selv men måtte ha drypp etterhvert men ble en annen opplevelse uansett...

ser ut som jeg skal settes igang på fredag igjen så har en kropp som ikke vil sette igang selv også gitt, kjedelig å gå så langt over terminen ihvertfall:-(

jeg ble sett igang med nummer 1. det begynte med at de dro litt der nede og satte akupunktur ca klokken 10. Det hadde ikke så stor effekt ca klokken to fikk jeg tablett i skjeden ( var ikke noe modning på gang fra før). Klokken 10 på kvelden begynte riene og klokken 10 om morgenen ble barnet født. Var en tøff fødsel barnet satte seg fast på skuldrene (3900g).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...