Én til Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Er så fortvilet nå.. er fryktelig plaget med migrene om dagen. Har fått flere kraftige anfall de siste par ukene, og nå som jeg er gravid, kan jeg jo ikke ta noen andre medisiner enn paracet (og det stopper jo ikke et anfall). Er 50% sykemeldt fra jobben, men har måttet være hjemme flere dager i strekk nå. Nettopp avsluttet et anfall som varte i 3 døgn.. blir så sliten i kroppen og det tærer enormt på psykisk også. Noen som har noen tips å komme med? Noe som kan hjelpe/forebygge? Takknemlig for svar og trøst.. *snufs*. Er 13+2 på vei.
Coline har født Josefin Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Stakkars deg.. Vet akkurat hvordan du har det.. Jeg var kjempeplaget før graviditeten. I uke 11 og 12 hadde jeg de første og eneste anfallene under graviditeten. Da var det så ille, og tok en ringerunde til Migreneklinikken i Oslo, og Nevrokirurgisk avd på Ullevåll. Jeg ble henvist til legevakten, der jeg fikk resept på kvalmestillende tabletter og paralgin forte. De tok i hvertfall bort toppen av anfallet slik at jg fikk sove. Ble bedre dagen etter, og hr heldigvis ikke hatt nye anfall. Men, som legen min sier, er at nå har blodtrykket mitt gått mye ned, og holdt seg nede, og dette kan være en grunn til at jeg ikke har fått nye anfall. Er i uke 30 nå, og håper at jeg slipper nye anfall i hvertfall.. Kan bare råde deg til evt ved nytt anfall å dra på legevakten. Ellers prøv å få nok søvn, slappe av å godt du kan og spise sunt og regelmessig. Dette har i hvertfall vært til hjelp for meg:) Håper du slipper flere anfall fremover, og lykke til videre:) Stor klem fra meg
Én til Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2006 Takk for varme og støttende ord! Jeg var også veldig plaget FØR graviditeten, og legen min kommenterte at heldigvis ble de fleste bedre når de gikk gravide. Det var også tilfelle med meg, jeg var praktisk talt migrene-fri inntil de første 10-11 ukene var gått. Da begynte anfallene å komme :-( Jeg har lest at hormonene løper løpsk i kroppen nå, og sannsynligvis er det vel derfor. Men jeg spiser sunt og ofte, drikker masse vann og sover mye, så føler liksom at jeg gjør det jeg kan. Og blodtrykket er stabilt på 110/75, hvilket visstnok er helt normalt. Gikk på blodtrykkssenkende tabletter før graviditeten som virket forebyggende mot anfall, men legen ville ikke at jeg skulle fortsette på disse nå som jeg er gravid. Har vurdert å kontakte Migreneklinikken og snakke med Tine Poole, har hatt god hjelp av henne tidligere. Samtidig føler jeg at jeg går litt "bak ryggen" på fastlegen min da... uff, så full av dårlig samvittighet og skam jeg nå :-( Så du fikk paralgin forte selv om du var gravid altså? Det skal jeg ha i bakhodet og nevne for legen min! Takk for tipset. Stor klem tilbake
Fallerifallera Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Er også plaget med migrene, og er 100 pst sykemeldt mye pga det. Hadde det før jeg ble gravid og, men da kunne jeg jo ta medisiner. Har en stressende jobb som trigger migrenen så legen har konkludert m at jeg bare må holde meg hjemme og slappe av. Skjønner jo at du ikke vil være sykemeldt sikkert (liker det ikke jeg heller..), men kan jo hende at legen din også syns at 100 pst hadde vært ok en periode, slik at du får kommet deg litt ovenpå igjen? Lykke til! Er forresten 20+2.
Gjest Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Jeg slet med migrene tidligere, det var en annerledes migrene enn den du har (fikk anfall ved plutselig fall i hormonnivået ved mens), men jeg brukte aldri medisiner for det. Derimot hadde jeg et "triks" om du har lyst å prøve. Jeg kunne kjenne når et anfall var i emming og da laget jeg meg en stor kopp kruttsterk kaffe, hadde i litt melk og en bråte med sukker. Denne slukte jeg - og tok gjerne en kopp nr. 2 (burde fremdeles være ok som gravid). Så gikk jeg meg en lang tur - ikke noe stress, bare stille og rolig, og satte meg på benker om jeg trengte en pause. Etter turen klarte jeg som regel å få i meg litt lett mat. Suksessraten var ganske variabel, men en gang i blant klarte jeg å begrense anfallet på denne måten. Dagen gikk fremdeles til å være ør og svimmel og vond i hodet, men det var overlevelig sammenliknet med et 8-10 timers anfall. (Utrolig nok hjalp sex også, men det er jo veldig begrenset hvor lyst man har da - jeg testet det bare når det verste av anfallet var over og jeg "bare" hadde skikkelig vondt i hodet.) Kanskje dette kan hjelpe, eller kanskje ikke - jeg håper ihvertfall du finner noe som passer for deg! Og til trøst - av de jeg kjenner som har fått migrene i graviditeten har den gått over etter noen månender.
Nonesin Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Jeg har hatt noen anfall som gravid. Det legen min har funnet ut...og som også står på oppslags verket dems er at ibux kan brukes de første 6 mnd av svangerskapet.For meg er dette den eneste formen for smertestillende som noen gang har hjulpet. Når jeg kjenner anfallet kommer tar jeg en tablett også legger jeg meg under dynen i et mørk kaldt rom. Syns ingen skal forske på dette uten sammråd med lege, men for meg var dette det rette. Tror ikke det er bra for fosteret at mor ligger med migrene i flere dager heller. Da er det vel bedre med litt smertestillende. Jeg har ibux 600 ml på resept. Ellers har jeg stor medlidenhet for alle med migrene, da jeg vet hvor dårlig og medtatt man kan bli av det.
Coline har født Josefin Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Erykah:) Ikke tenk på at du går bak ryggen på legen din, om du tar kontakt med Poole:) Her må man få den hjelpen man trenger! Paralgin forte fikk jeg, og med beskjed også at det ikke er sukkertøy:) Kun ved kraftige anfall.. Paralgin forte har heller ikke hjulpet meg tidligere, da de ikke er migrenetabletter. Men som sagt, det tok toppen av anfallet. Ellers har jeg for det meste før graviditeten tatt Maxalt som har vært supre for meg. Høres ut som om du er flink å gjøre det du kan for å forebygge.. Får bare krysse fingrene for at du bare er gjennom en kort periode nå, og at det stabiliserer seg med hormonene i kroppen og at det ikke trigger flere anfall. Håper også du kan få deg et par uker hjemme med 100% sykemelding, og komme deg til hektene igjen:) God bedring:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå