Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Hei. Jeg er nå i min 13 svangerskapsuke. Har slitt med depresjoner og angst i mange år. Har brukt seroxat med veldig god effekt. Sluttet med det da jeg ble gravid. Går nå til psykiater som anbefaler meg å bruke fontex pga at det ikke går så bra med meg. Er det noen som har erfaring med dette medikamnetet i svangerskapet? Er engstelig for å skade fosteret.. Håper på tilbakemeldinger... Klem
ønsker_meg Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Hei du. Jeg gikk på Seroxat i flere år,tunge og langvarige depresjoner og masse angst gjorde at dette var nødvendig for meg . Etter en stund begynte jeg på Fluoxetin istedet, og etter 2 år på de , sluttet jeg helt av meg selv- og det kunne ikke gått bedre;) Fontex inneholder virkestoffet floxetinhydroklorid og risikoen for inntak av dette stoffet er ikke klarlagt og bør derfor ikke brukes under graviditet. Ved at mor brukte Fontex i svangerskapet er det rapportert om følgende tilstander hos nyfødte:Irritabilitet, tremor, hypotoni, vedvarende gråting, vanskeligheter med å suge eller å sove. Fontex går også over i morsmelk og lignende bivirkninger er blitt rapportert om her. Det er iallefall det jeg vet om Fontex og graviditet og amming.Jeg foreslåt at du snakker litt mer med psykiateren din om dette. Kjipt å være usikker på sånne ting! Håper dette var litt til hjelp (det er ikke meningen å skremme deg altså..) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #3 Skrevet 6. januar 2007 snakket med en som har tatt doktorgrad i fontex og graviditet. Han mente man trygt kunne benytte fontex under svangerskapet. Han mente man kunne benytte samme dosering som før. for min del ble den 10 mg lavere enn før da jeg ble så utrolig trett. Jeg sluttet brått på fontex da jeg fikk positiv graviditets test og gikk inn i en grusom depressiv periode. Bare gråt og gråt . visste ikke hva jeg skulle gjøre. Ble tipset om forskning gjort på det området og fikk kontakt med en lege med dr.grad i nettopp dette. Begynte igjen i 12 uke og siden det har livet og svangerskapet blitt mye bedre. Nesten skremmende men allerede etter to dager virket livet lysere. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #4 Skrevet 9. januar 2007 Så godt å høre det=). Jeg har nå begynt med fontex. Etter masse grubling. Fastlegen min kontaktet gyn avd på sykehuset og fikk også beskjed om at jeg kunne bruke denne medisinen. Nå har jeg snakket med både fastlege, psykiater og 2 gynekologer og alle sier det samme. Det var med et tungt hjerte jeg begynte med medisinene. Men jeg hadde egentlig ikke noe valg. Det gikk bare nedover og nedover med meg. Nå tar jeg 10 mg daglig. Er nå i uke 17, så den kritiske fasen er iallefall over. Håper jeg har gjort et riktig valg. Takk for ditt svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå