Anonym bruker Skrevet 12. desember 2006 #1 Del Skrevet 12. desember 2006 Helt siden før jeg ble gravid har jeg gruet meg til å skulle føde igjen. Jeg hadde mange opplevelser rundt første fødsel og opphold på barsel som har gjort tanken på en ny runde veldig skremmende. Men endelig klarer jeg å tenke litt mer positivt! Tenkte jeg kunne si litt om hva jeg har gjort for å bearbeide angsten - vi er alle forskjellige, men det kan jo funke for andre også... Jeg tok tidlig opp det med fødeangst med jordmor. Sammen med samboeren min har jeg "snakket igjennom" forrige fødsel med henne. Hun har også prøvd å berolige meg med at andre fødsel som regel er lettere enn første osv. Tross disse samtalene følte jeg ikke at angsten ble noe mindre, så jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe annet. Her jeg bor er det mulig å velge mellom flere fødesteder, selv om det blir lengre å kjøre (20-30 min ekstra) til noen av dem. Jeg prøvde å finne ut mest mulig om hvert av de på nett (andres erfaringer, tilbud på fødestue/barsel osv), og ringte til det jeg fikk mest tiltro til. Der forklarte jeg situasjonen og de inviterte meg til å komme på besøk for omvisning og samtale. På forhånd skrev jeg ned alle tankene jeg hadde rundt forrige fødsel (det ble laaangt ), og en egen liste med tanker rundt kommende fødsel og hva som er viktig for meg i forhold til den. Dette tok jeg med. Siden jeg var ganske sikker på at tårene ville komme når jeg skulle snakke om dette, avtale jeg med kjæresten min at han skulle snakke for meg hvis jeg ikke klarte det selv. Det var veldig tøft å være tilbake på en fødeavdeling, og tårene kom så fort jordmor begynte å spørre om hvordan jeg hadde det. Hun tok seg god tid sammen med oss, syntes det var flott at jeg hadde skrevet ned så mye som jeg hadde gjort og vi snakket mye rundt både forrige fødsel og kommende. Samtalen tok vi inne på en av fødestuene. Jeg var ganske utslitt etterpå, men også veldig lettet. Jeg har tilbud om å komme tilbake for flere samtaler, men akkurat nå synes jeg at jeg har fått litt mer kontroll på angsten og tro på at dette skal gå bra, så jeg ser det an litt. Mine råd er altså: Finn en jordmor (helst på sykehuset der du skal føde) som du føler du har tiltro til og snakk så mye som mulig om det som er vanskelig. Hvis du har hatt dårlige opplevelser under forrige fødsel og har mulighet til å velge et annet fødested: Vurder det! Gjør så klare avtaler som mulig om kommende fødsel. Hvis du har en kjæreste: Prøv å snakk med han om hva du er redd for, og la han være din "talsperson" hvis du ikke klarer å snakke med andre selv. Skriv deg igjennom alt du er redd for og hva som er viktig for kommende fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7433521-dette-hjalp-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 11. juni 2007 #2 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg gjorde mye av det samme. Det hjalp meg også. Vi gikk igjennom partogram også fra første fødsel, da jeg venta nr 2. Det er mye forskjellig man kan iverksette. Nå er nr 3 på vbei og jeg flyter på den gode oppfølginga fra forrige svangerskap ennå. Ikke la angsten få bestemme over livet... hvordan er det med deg nå da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7433521-dette-hjalp-meg/#findComment-9551342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå