Gå til innhold

dilla på coca - hvor mye kan jeg drikke???

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Jeg drakk endel kaffe før jeg ble gravid - men nå orker jeg ikke lukten av kaffen........

Desverre har jeg dilla på coca nå ----- vet noen hvor mye jeg kan drikke av det?

Jeg holder meg til 1 - 2 1/2litere om dagen, er det for mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge matportalen.no som har en liste med hva man advarer gravide mot å spise, så står det ihht. koffein pr. dag: 1-2 kopper kaffe, 3-4 kopper te eller inntil 1 liter cola. Men da er det å forstå slik at dersom du drikker te eller kaffe må du redusere mengden cola etc.

Skrevet

Det er når det gjelder koffein, du må sjekke sukkerforbruket også når du er i gang. En vanlig cola inneholder jo massssse sukker i tillegg til koffeinet..

Skrevet

Det at gravide ikke skal ha i seg store mengdre koffeinholdig drikke er en ting, men vi gravide skal ikke innta større mengder sukker. Legen og jordmora mi fortalte meg at en ikke bør innta mer enn 50 gr sukker daglig. I en halvliter bruke (ikke lightbrus) er det ca 50 gr sukker. Høyt sukkerinntak kan føre til unødvendig vektøkning i sv.skapet og det øker også faren for å utvikle sv.skapsforgiftning. Med 50 gr sukker daglig menes alt av sukkerholdige matvarer, drikke og snop.

Skrevet

Det beste rådet er vel å ikke drikke det i det hele tatt hehe..men noe godt må en vel få unne seg.

Jeg for min del var en skikkelig "colaman" i mitt forrige svangerskap..drakk mye cola hver dag....og andre sukkerblandinger hehe....den dagen jeg skulle føde var jeg over 90 kg.....den dagen jeg jeg fant ut jeg var gravid med gutten var jeg 64 kg.....så det var mye å bære på til slutt. Og morkaka bar sitt preg på sukkerinntaket mitt..bare den var på 0ver kiloet. hehe

kos deg med colaen av og til, men ikke hver dag..og med måte det er mitt råd. :-)

Skrevet

Lk venter nr3:

må bare spørre, var babyen din stor og eller?

Må nok inrømme at jeg drikker en del cola selv. Prøver å holde meg innemfor 1 liter per dag, men et glass med kald cola på kvelden så jeg klarer å holde meg oppe er nesten nødvendig;)

Holder meg derimot unda annet snop og søte ting da.. Så langt som d er mulig;) Håper d hjelper litt;)

Skrevet

hehe ja det var han 4320/54

Drikker cola nå og jeg..men ikke i så stor grad som da. Prøver å holde meg til helgene. som og gjelder snop. Orker ikke å slite med å ta av så mye etter fødselen denne gangen.

Men iskald cola med isbiter namnam :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...