Gå til innhold

Tvillinger..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om arveligheten i forhold til det å få tvillinger?

Min far er tvilling. Hvor stor er da sjansen for at jeg som jente kan føre det videre?

Er jo jenta som har eggene.. Hadde sjansen vært større for meg å få tvillinger dersom det var min mor som hadde vært tvilling?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

 

Jeg har selv tvillinger :) og har arvet anlegget via min morfar. Tror derfor det er fullt mulig for deg å arve det av din far såvel som din mor. Det viktigste er jo at du evt har arvet et anlegg for å slippe to egg.

Og i ditt tilfellet gjorde jo din mormor akuratt det :)

 

Jeg tror mao du er godt arvelig belastet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må også huske på at hvis slekningen din er ENEGGET tvilling er det ikke arvelig, men tilfeldigheter som avgjør, er kun TOEGGET som er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hyggelig med svar!

 

I min familie så er det to-egget som råder:-)

Har et spm til; skal tro hvor ofte man slipper to egg ved en el? Man skal jo ha litt flaks da?

Hilsen en som har litt lyst på tvillinger...tror jeg:-)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg har hørt så "hopper" denne arveligheten over en generasjon... min mormor mistet to tvillingpar (vet ikke om de er enegget eller toegget), men ingen av mammas søsken har fått tvillinger.... Til nå har heller ingen av oss søskenbarna fått tvillinger... Jeg er imidlertid litt smånervøs for ultralyden, for jeg er 11 uker på vei, og har allerede STOR mage.... Nå tror jeg ikke at jeg bærer på tvillinger, MEN med min munnrapphet som har sagt at "jeg får nok ikke tvillinger heldigvis for det blir så dyrt med bolig og ny bil....." - ja, da skal dere se at det viser seg to på UL!! Dere som skal ha tvillinger, fant legen ut dette eller så dere det først på UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hoppe inn og si at eneggede tvillinger er arvelig, det er en kjemisk reaksjon som skjer når egg og sæd møtes. Forskere vet ikke hvorfor. Toeggede er ikke arvelig. Dette står i Lennart Nilsson sin bok "Et barn blir til".

 

Jeg har alltid trodd at det var omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har da alltid hørt og lest at det er toeggede tvillinger som er arvelig. At det er "evnen" til å slippe to egg som går i arv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke tro på alt man leser heller!!!

 

Eneggede tvillinger tror de også kan være arvelig det er sant det, men der vet en mindre om hvem som fører arven. Men her som også ved toeggede tvillinger kan man få det også uten å være noe som helst arvelig belastet.

 

Og si at toeggede ikke er arvelig i det hele tatt synes jeg er helt bak mål. Jeg skulle likt å sett de forskningresultatene. For det er jo påfallene å se at de som får toeggede ofte har flere tilfeller innen sin familie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror nok det uansett er vanskelig å planlegge å få tvillinger dessverre :)

 

Jeg vet fremdeles ikke om noen som har fått det til ved å planlegge for det. De fleste blir nok heller overrasket på et stadium i graviditeten. Selv fikk jeg først vite at jeg bar to på ordinær UL. Og jeg aner ikke om jeg har flere eggløsninger noen ganger og andre ikke.

 

Lykke til likevel. Du kan jo krysse fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg venter tvillinger. Fant det ut på ul i uke 9. Nå er jo mine laget ved prøverør, men vi visste likevel ikke om det var ett eller to egg som hadde "klort seg fast"=) Nå i uke 12 er magen bra stor - spesielt på kveldene. Tror man blir tidligere stor, og mulig har større "symptomer" enn med en, men ikke nødvendigvis.

 

Krepsemor -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si noe jeg å..litt motsatt av endeliiiig gravid...jeg fikk ikke tidlig mage,men sikkert større enn de med en..jeg fikk vel magen rundt uke 15..nå er jeg 17+4..jeg har vært frisk og rask hele tiden..ikke kastet opp,ikke kvalm,ikke svimmel, ingenting..bedre form nå enn før..har hatt blødninger..men ingen smerter likevel..så det er veildig forskjellig dette med mer symptomer..kan hende jeg bare er heldig da..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien spøker med at jeg skal ha tvillinger... farfar er toegget tvilling... jeg er kun 8 uker på veg.. har ekstrem kvalme og fått litt mage allerede.. spurte legen i dag .. han sa det var en mulighet.. men vi fikk vente å se =) hehe tenk viss jeg skal ha to da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte veldig paa om jeg skulle ha tvillinger--fordi testen viste sterkt positivt dagen foer mensen skulle komme, og senere da legen maalte HCG var den hoey. Pluss at jeg har hatt masse symptomer.

 

Hadde UL for noen dager siden (8+2), og der var det bare en. Helt greit--tvillinger hadde vaert hjertelig velkommen, men mye jobb! Legen livmoren grundig og lette etter tvillinger, men fant ikke noe tegn paa det. Saa naa gleder vi oss til den ene lille som lager saa masse hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter tvillinger.fant det ut på ul i uke 5.. jeg ble kjempe dårlig i uke 4.. fortsatt kjempe dårlig, men kaster ikke like mye opp.. godt å virke litt hvertfall :)

 

Men det jeg skulle si var at på mannen min sin side er mormoren enegget tvilling.. på min side har bestefaren min (pappa sin side) tre sett med tvillinger.. ikke han har men bestemoren hans igjen fikk 3 sett... vet overhode ikke om det har noe å gjøre med at jeg bærer tvillinger.. hele slekta tror selvfølgelig de er fra den slekta det kommer fra ;) hehe.. men jeg tror det kommer av at vi prøvde i 2 år uten noe resultat.. fikk tilslutt pergotime av legen.. der satt spirene på første forsøk.. men ikke godt å vite :)

 

Uansett veldig koselig å tenke på at jeg skal ha 2 mirakler ;) 10 uker på vei nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...