Gå til innhold

Tips for å unngå å revne???

Anbefalte innlegg

Jeg venter nr 3 og tenker med gru på fødselen...Jeg har hatt kjempefine fødsler, men revnet veldig mye med nr 1, og blødde nokså mye pga dette. Med nr 2 klippet de meg UTEN noen som helst form for bedøvelse, både for å unngå ukontrollert revning og for å få ungen fort ut fordi han hadde navlestrengen rundt halsen. I tillegg har jeg begge gangene vært så plaget i flere uker etter fødslene med smerter i underlivet, stingene har gått opp, de har ikke løsnet når de skulle og sist gang hadde jeg en begynnende betennelse pga at stingene ikke løsnet av seg selv. Jeg har så innmari lyst til å unngå alt dette nå igjen!! Er det noen som har erfaring/har prøvd noe som har hjulpet mot revning? Har hørt at det skal hjelpe å føde i vann??? Noen som har gjort det?

Fortsetter under...

Jeg fødte i vann sist og smurte meg med olje (mellomkjøttet). Revnet ikke mye (sydde 2 små sting), hadde igen plager med dette i etterkant

Men vet jo ikke om dette var årsaken da. Tror det viktigste er å la være å presse når jordmor sier du ikke skal presse. Må legge til at presse tiden min tok 50 min! Og det sier seg selv at huden ble bra tøyet før ungen skulle helt gjennom..

• 2 uker senere...

dra på apoteket å kjøp JORDNØTTOLJE! kjenner jenter som har fler enn en fødsel bak seg, og de har alle prøvd jordnøttolje etter at de revnet første gangen. De har smurt inn underlivet hver dag (selvfølgelig..) en måned før fødsel og passet på å tøye/strekke huden samtidig, blir visst nesten som gummistrikk nedi der hehe. Hva som helst for å slippe det denne gangen!! jeg har kjøpt!!

• 2 uker senere...

Jeg revnet nesten ikke og slapp klipping (sydde 2 sting)...og her er mitt tips: SKRIK når du presser! Jeg kom med et skikkelig primalskrik da hodet kom ut. Jordmoren sa i etterkant at hun hadde hørt om en teori om at skrik forebygger revning. Jeg presset før de sa noe som helst om at jeg skulle begynne med det... har en personlig teori om at du selv kjenner når du skal presse jeg;-) Og forresten: jeg smurte meg aldri med noen oljer....

Annonse

Jeg revnet hele veien bak i endetarmen under fødsel nr 2 etter at jm insisterte på å ikke episiotomere tiltross for at jeg ville det, men heller ha på de fordømrade varme klutene som hun kan stappe en viss plass på seg selv. Måtte opereres etterpå fordi hun hadde feilvurdert det hele... Har hatt ødelagt smertefullt underliv i snart 5 år nå.

Mitt råd er EPISIOTOMI.Hadde det med førstemann og hadde ikke et eneste problem i etterkant. Alt gikk helt strålende den gangen.

Jeg tenker også på en del med det å revne....å ser helst jeg slipper det.Er du heldig kan du få en jordmor som har vært på kurs med en finsk jordmor.Her på sykehuset, som mange andre steder i landet har det vært finske jordmødrer å hatt kurs for de norske.Dette fordi de har en spesiell metode å ta imot barn på å det er derfor mye mindre revne prosent i finland en i norge.Prosenten i norge er visst veeldig høy...men de ser allerede forskjell etter at de finske har vært her.En venninde av meg fødte en på 4500g å revnet ikke.Så alt er mulig:)

En anne ting jeg ha hørt er å gå på modningsakupunktur.Står en del om det i denne utgaven av Gravid.

Lykke til!

Leser for tiden "Aktiv fødsel" av Janet Balaskas (tror det skrives slik?) og hun mener at fødestillinger av typen stå, sitte på huk, på alle fire osv minsker revning betraktelig.

Må tilføye at boka anbefales på det varmeste! Jeg er blitt veldig motivert for fødsel etter å ha lest i den!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...