Gå til innhold

Er det litt "merkelig" aa gi ultralydbilde som ekstra-julegave?


NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Vi var og tok ultralyd i dag (8+2) og har handlet inn soete ultralydrammer paa internett som vi hadde tenkt aa pakke inn til jul som en ekstra-julegave til de vorende besteforeldrene. Vi tenkte at det kunne vaere slik vi forteller dem den store nyheten.

 

Men naa naar jeg ser paa bildet begynner jeg aa stusse litt. Det er jo egentlig ikke saa mye som synes paa bildet, og naar man tenker over det er det kanskje litt rart aa gi foreldre/svigerforeldre et bilde av livmora mi? Man ser jo fostersekken og en liten "peanoett" paa 1.93 cm, men det er liksom det hele.

 

Er det egentlig litt merkelig aa gi dem bilde av livmora mi som julegave? Blir nesten litt flau jeg... he he. Hva mener dere. Flere som viser fram bildet til jul?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, det er ikke teit i det hele tatt, jeg ble helt rørt !! snufs.. tenk for en nyhet og få på selveste juleaften, nette syntes jeg var en super ide' lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde et bilde å gi til jul hadde vi gjort det!

Vi kommer nok til å fortelle det til jul vi også, selv om jeg bare er ca 8 uker på julaften =)

 

Hvis denne kvalmen holder seg (og sannsynligvis øker) fremover de neste to ukene klarer jeg nok ikke holde det skjult for svigermor når vi besøker dem til jul =)

Så de finner det ut likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi skal gjøre akkurat det samme... ;o)

Finnes det rammer til ultralydbilder altså...?

 

Hvilken nettside fant du disse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tenkt å gjøre det samme :o) Hvis jeg får bilder før jul da - det vet jeg ikke ennå. Får se hva legen sier på første kontroll på tirsdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i verden gitt en sånn gave! Tenk om du mister? Og tenk hvor privat et sånt bilde er...?! Nei, gi dem heller en bok av typen "Verdens beste bestefar" - det er hyggelig, men ikke påtrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen var fin den men jeg ville ikke gjort sååå mye ut av den. Jeg ville kanskje ha laget et kort og limt inn UL bildene inni. Hvem er det som har slike bilder hengende på veggen liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

Sender et par linker til steder som selger billedrammer. Men hvis dere skal bestille fra Norge, har jeg et par forslag, da jeg har bestilt fra nettbutikker i utlandet tidligere:

1. Pass paa at maalene er riktige. Det kan hende norske ultralydbilder har litt forskjellige maal. "Vinduet" i amerikanske rammer pleier aa maale 3x4 tommer. (7.6 x 10.2 cm.)

2. Dette er bare min erfaring, men de gangene jeg bare har bestilt en liten ting fra utlandet er det skjeldnere at det blir stoppet i tollen. (Tror det er en slags beloepsgrense.) Tenkte bare at for de som vil ha rammer til jul kan det kanskje vaere lurt aa unngaa de store kjoepene samtidig--da kan den bli stoppet i norsk toll og det kan ta sin tid det... (Kanskje lurt aa bestille rammene i hver sin pakke? Eller...)

 

Det er mange steder man kan bestille rammer. Bare ta et soek paa Sonogram Frames, saa dukker det opp masse nettbutikker. Men de har f.eks et stort utvalg paa amazon.com. Kanskje greit aa bestille derfra saa vet man at det er en paalitelig butikk.

 

Her er en mulig link. (Men det er mange flere rammer andre steder ogsaa.) Fungerer ikke den, saa gaa inn paa amazon.com og ta et soek paa Sonogram Frames. Lykke til!

 

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/002-6760721-4662455?url=search-alias%3Daps&field-keywords=Sonogram+frame

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym:

 

Ja, risikoen for at jeg mister er jo der. Det er litt av grunnen til at jeg stusset litt... Men, vi har tross alt sett hjertet slaa (da er risikoen bare 3%--og i vaart tilfelle enda mindre enn det fordi jeg ikke roeyker.) og jeg er godt over 10 uker paa vei paa julaften. Alt har sett helt normalt ut fra starten av dette svangerskapet--masse symptomer, ingen kramper, hoey HCG, normale maal paa barnet. Risikoen er liten.

 

Vi har mistet en gang foer, og for aa si som sant er tror jeg at hvis jeg kom til aa miste ville det ikke gjoere noe om vi hadde gitt besteforeldre et bilde. Det hadde vaert like faelt uansett--og faktisk litt godt at vi hadde et bilde aa minnes barnet...

 

Og er ultralydbilder saa veldig private egentlig? Det er det jeg ogsaa stusser litt paa. Paa en side er det kanskje det, og paa en annen tror jeg ikke vi kunne latt vaere aa vise frem bildet uansett. Rammene vi har kjoept var veldig billige--ca 10 dollar stk, og vi regner ikke med at de vil henges opp--i hvert fall ikke i lengden. Bruker dem heller som en maate aa faa gavene pakket inn paa, og det kommer vi ogsaa til aa si. Litt morsom maate aa vise fram bildet liksom. Men et kort hadde ogsaa fungert bra, Enitsirk79. Det var en god ide-men tror vi satser paa rammene siden vi likevel har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg veit ikke jeg, men jeg tenker at dere bør være ganske sikre på at det bare er mennesker til stede som bli superglade for nyheten. jeg føler det er å presse litt på altså...skjønner jo at det er stort for dere..og det er det nok for besteforeldrene også, men selvfølgelig ANNERLEDES.

er det søsken/svigersøsken tilstede på julaften? hvordan vil de reagere? kanskje dere heller kan gi disse spesielle gavene et annet tidspunkt enn fellesgaveopning på julaften?

 

min far blie glad da vi fortlate om vårt første barn, men han er alltid avventende også, han reagerte ikke sånn jeg hadde tridd, men sa sånn som om at "dersom alt går bra, så blir det koslig" etc. dere veit jo ikke hvordan foreldre vil reagerer, kanskje de ikke klarer å glede seg 100% før svangerskapet er komt litt lenger - der er jo ofte mer erfarne og har gjerne opplevd aborter som ikke er blitt snakket om i uker som er mye seinre enn uke 12....

 

dere vil ta en oppmerksomhet på julafta som er rettet mot dere, på en dag som gjerne bør være litt mer felles...??

 

lykke til. og dere kjenner jo deres familie best. men det er ikke alltid folk reagerer sånn en regner med. men det går nok sikker bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt sagt Lisa!

 

Selv er jeg ufrivillig barnløs og hadde siste mislykka prøverørforsøk for bare noen uker siden. Gruer meg masse til jul fordi det ikke er noen spire i magen min. Så om det dukker opp et så tidlig UL bilde under treet på juleaften vet jeg med 100% sikkehet at det vil ødelegge kvelden for meg totalt. Jeg vil bryte sammen i gråt, og det er ikke koselig for noen.

 

Det finnes så mange måter å fortelle at man er gravid på, og da må det vel være mulig å finne en måte som ikke er så voldsom som et UL bilde av ei lita "reke"..?

 

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god respons paa spoersmaalet. Setter pris paa alle innspill--baade positive og negative. Som jeg nevnte i den foerste posten er vi litt usikre vi ogsaa...og som Lisa sa tror jeg nok at det vil variere fra familie til familie hva som er passende. I vaare familier/situasjoner tror jeg ikke vi har saa mye aa bekymre oss over--og vi kommer nok helt sikkert til aa fortelle nyheten paa julaften, men om det skjer med bilde eller ikke vet jeg ikke helt. Vi skal til min manns foreldre her i USA, og blir alene med dem paa julaften. Det blir da vi forteller nyheten--ikke foran hele slekta. Soesken/svigersoesken kommer 1. juledag, og vi ville ikke si det til alle paa en gang fordi det er ganske mange smaa barn i slekta og vi mener det boer vaere opp til foreldrene deres naar de faar vite om den nye fetteren/kusinen.

 

Naar det gjelder min familie i Norge tror jeg det er ganske trygt. Dette blir deres foerste barnebarn, og ingen av soesknene mine er gift/samboere/proever paa aa faa barn. Det er en liten sjanse for at bestemora mi er til stede, men ellers blir det bare foreldre og soesken (som vi vet kommer til aa bli kjempeglade.) Det kommer nok ellers til aa bli en litt trist jul for dem, siden faren min nettop har gjennomgaatt en kreftbehandling. Saa vi tror nyheten om barnebarnet vil lyse opp i tilvaerelsen...

 

MEN--om vi sender bilde eller kort eller bok eller hva vi gjoer har vi ikke helt bestemt. Vi tror et bilde i vaart tilfelle er ganske saa trygt, men setter som sagt pris paa innspill.

 

Og til Snoefilla--takk for innspillet ditt ogsaa. Jeg skjoenner at i din situasjon ville det vaert grusomt aa faa en slik "overraskele" paa julaften. Hadde noen i min familie vaert i lignende situasjon hadde vi aldri vurdert det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...