Gå til innhold

når det gjelder sterilisering av brystpumpe.. trenger tips fra dere som vet:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en avent håndpumpe og det hele fungere bra. steriliserer den ved å koke den i en panne i 10 min. Det jeg lurer på er: hva om jeg skal være borte fra gullet en amming og må pumpe meg og er på et sted det ikke lar seg gjøre å sterilisere pumpen, la oss si resturant, jobb eller en fest.(Gryte med dampende nussepumpe blandt festkledde venner, jeg ser det for meg;)Hva gjør jeg da? Jeg mener jeg kan sterilisere den før jeg går, putte den i en rein plastpose (sånn liten gjennomsiktig...) eller evt i en boks som jeg også kan sterilisere. Mannen derimot er uenig, han mener den må steriliseres rett før bruk visst ikke mister den effekten.. Ikke vet jeg. Så hva sier dere mine damer? Trenger kjappe svar da den snart skal brukes..

Takk takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på www.ammehjelpen.no og se om de sier noe om dette. Den må jo bare steriliseres hvis du skal ta vare på melka. Må du ta vare på den melka du pumper ut denne ene gangen eller de gangene du må pumpe borte, da?

Skrevet

Hei! Kan kanskje hjelp litt...jeg leverer melk på kuvøsen der er de veldig opptatt av at alt skal være rent og ordentlig streilisert etc noe som selvfølgelig er kjempeviktig. Det jeg har fått beskjed om å gjøre fre dem er å sterillisere og deretter bruke det uansett når jeg skal pumpe. Enten det er med det samme eller 7 timer senere. De tar bakterieprøve av all melka å der har alt vært perfekt så jeg tror ikke det spiller noen rolle om du tar det rene i en ren pose. Det har jeg gjort og kommer til å gjøre. Håper dette hjalp litt.

Skrevet

Jeg gjorde som du sier, puttet den i en plastikkpose rett etter at jeg steriliserte den. Da kunne den ligge til dagen etter. Når jeg brukte den tok jeg vare på melken og frøys ned eller satte i kjøleskapet. Jenta vår har overlevd hvertfall... ;)

Skrevet

Du kan sterilisere pumpa på forhånd etter min mening, god ide å legge den i en sterilisert boks f.eks.

Jeg har aldri kokt pumpa rett før bruk, men etter så den er klar til neste utpumping. Det ble også gjort slik på sykehuset, så det kan da ikke være skadelig. Viktigere å tenke på håndhygienen når du skal pumpe.

Skrevet

Helsesøster fortalte meg nå sist vi var hos henne at så lenge utstyret blir vasket skikkelig, f.eks i maskin, var det ikke nødvendig å sterilisere. Datteren min er nå 4 mnd, så jeg har sluttet å sterilisere nå jeg da...

Men tror jeg ville gjort det viss barnet er under 3 mnd.

Men som noen andre her sa; sterilisering gjelder jo bare hvis du skal ta bare på melken, og er du på fest/restaurant så tror jeg nok det blir mer bakterier i melken ved at den må stå i romtemp. i flere timer evt., enn om pumpen er usterilisert.... Jeg har bare pumpet meg og helt det ut jeg, så da spiller det ikke noe rolle om det er sterilt eller ei (for du steriliserer vel ikke klærne dine...? ;-) )

Skrevet

Trodde greia med å sterilisere var å drepe melkesyrebakteriene, ikke gjøre den steril for andre bakterier.. Andre bakterier vil babyen få i seg uansett via andre ting. Jeg koker aldri pumpeutstyret før jeg bruker den, men rett etter bruk. Er nøye med håndhygienen når jeg pumper, det er alt.

Skrevet

Men i følge det jeg forstår, så skal du pumpe for å lette på ditt eget trykk? hvis ikke melken skal drikkes en gang, er det jo ikke vits å ha sterilisert pumpe

Skrevet

joda, jeg skal bruke melken, selvfølgelig ikke dersom jeg har drukket alkohol, men ellers. tror dette skal gå bra jeg:)

takker for fine svar, bare kom med flere tips!

Skrevet

gjør jeg helt feil slik ejg gjør det da ? helpumper meg og koker pumpen hver morgen, bruker den så hele dagen og fryser ned melk i poser. Den melken som er til overs altså. Slik holder jeg på, pumper meg 6-7 ganger daglig, går jo ikke an å drive på å sterilisere den så mange ganger, da får man ikke tid til annet. Vasker meg godt på hendene, det er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...