Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 Min gutt er vannvittig treg,har masse ord, men han uttaler jo de ikke riktig..F.eks er er lastebil "abe" og sutten "atton". Uttaler masse riktig altså, så det er ikke bare elendigheta, hehe..Men så er det det at han setter ikke orda sammen heller, maks to ord hvis vi er heldige..det meste han har sagt på en gang er "ha det bra". Er det grunn til bekymring mener dere?? Må legge til at han vært treg med alt-han gikk b.l.a ikke før han var 18 mnd!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 høres veldig ut som min gutt det der:) Gutten min er 2 år og 4 mnd. Sier mange ord, men de fleste er veldig utydelig uttalt, og ikke mange utover oss foreldre forstår hva han mener. Lager som regel ikke setninger. De siste par mnd har han blitt mye mer interessert i å prøve seg hvertfall, så jeg er egentlig ikke så bekymret. Han hermer mye mer enn før, og stråååler når han klarer å gjøre seg forstått... Men.. Han ligger langt bak de fleste gjevngamle ungene. Det er jo litt trist med tanke på lek som krever språk... Heldigvis er han ganske aktiv og finner på mye tøys, så stort sett vil andre barn leke med ham. Vel. En annen trøst jeg har er at min bror nesten ikke pratet før han var 3. Nå er han en språkmektig mann som snakker flytende 3 fremmedspråk:) Vi skal få inkalling til en språklabb gjennom helsestasjonen, så får vi se hva de kan hjelpe med der. Håper han får oppfølging tidlig, for det er nå som de er så små at de er mest formbare.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 ja, min er veldig sein med språket, men nå etter at han begynte i bhg merker jeg utviklingen. han er mer intressert i å snakke nå, men det er veldig uforståelige ord... Han ble 2 i oktober. Vi får håpe språkutviklingen eksploderer snart )
kvirrevirrevitt Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Samme med jenta var, hun gikk heller ikke før hun var 18 mnd, men vi fikk beskjed om at det språkelige og motoriske henger sammen, så det var naturlig hun kom til å være "treg" m språket også. Har masse ord, men bruker dem liksom ikke... men merklig nok er det lettere å få henne til å si ting som f.eks. "mer kake" og "is nam-nam" en mye annet... )) Mon bror snakket foressten heller ikke før han var tre -til slutt måtte foreldrene mine late som om de ikke forsto hva han mente for å "tvinge" han til å prate. Mange unger som er innmari gode på å kommunisere uten ord, og derfor ikke utvikler et så stort behov for å snakke (kanskje vi foreldre forstår dem litt for godt.. ) Så lenge de viser at de forstår hva som blir sagt så er det visst ikke noe å bekymre seg for.
thricane Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 har en gutt som ligger et stykke etter her og. vi har snakket litt med pedagogen i barnehagen om dette, og hun sier han er helt normal, bare bruker litt lengre tid. så det kommer nok:) her går det også i mange utydelige ord og korte setninger. han babler veldig, jeg skjønner i grunn lite av hva han sier mange ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå