Gå til innhold

Har jeg grunn til å være misfornøyd med legen?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er i dag 9 uker på vei. Var hos legen for 2 uker siden og fikk liksom ikke vite noe jeg ikke allerede visste. Jeg gikk på p-piller når jeg ble gravid og er derfor egentlig litt usikker på hvor langt jeg er på vei - har lest symptomene som står under uke 13 osv. og de stemmer ganske godt med meg også. Var ferdig hos legen etter fem minutter, fikk ikke noen bok (har hørt av andre at de har fått det) eller noen annen informasjon enn at jeg hadde første svangerskapskontroll 5. januar. da er jeg 12+4 eller 16+4, jeg vet jo ikke sikkert! Dessuten drakk jeg tidlig i svangerskapet - visste jo ikke at jeg var gravid. Åh, er så skuffa :( Går liksom og bekymrer meg hele tiden (tok dette opp med legen, men hun sa bare at det ikke var noe å bekymre seg for). Bør jeg bytte fastlege? Var første gang jeg var hos hun nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!! i mine tidligere svangerskap har jeg erfart at jeg føler mer trygg og hørt av en jordmor enn en lege.Ville anbefalle deg å prøve å gå til en jordmor,tror du får svar på dine spørsmål som du lurer på.En jordmor har som regel bedre tid enn en lege.

 

Lykke til videre i svangerskapet.

 

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ å e misfornøyd m legen æ va t... testa positivt en søndag, og fikk mæ legetime onsdagen etter...Første gang æ e gravid å va jo veldi spent da, og hadd en del spørsmål æ gjerne villa ha svar på...fastlegen min hadd slutta, så æ fikk en turnuslege. ...en som snakka dansk..æ sjønnt nestn ingen ting ka ho sa.. eneste ho spurt mæ om va om korr langt æ trudd æ va på vei, om æ villa behold ongen... Æ spurt om ho kunna hjelp mæ å rekne ut termindato..Ho va itj helt sikker på om ho kun hjelp mæ m d, for ho va itj helt sikker på koss ho gjor d... Æ sa at æ VIL vit d no, å da gikk ho inn t en anna dokter og kom tbake m e dato. Så fikk æ en brosjyre om graviditet og det var det....Kom tbake i uke 8-10 sa ho. Der gikk æ ut m en del ubesvarte spm. og følt at det va en bortkasta legetime. Så no har æ skifta både lege og legekontor....

 

Så æ forstår dæ fullt ut at du e skuffa! D e itj sån en forvente å bli behandla t legen.....

Lykke t vidre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også masse mer fornøyd med jordmor enn med lege sist jeg var gravid på det info området helt i begynnelsen. De er nok bedre på det der med å ta seg av oss og informere. Det er jo det som er deres område, mens legen er mer generell og vet sikker ikke hva han eller hun skal si om sånt. vil nok bare overlate det til jordmor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal skje hos legen første timen er at du blir registrert og han/hun fyller ut dette svangerskapsskjemaet. I tillegg tas det blodprøver, blodtrykk, urinprøve osv. Legen regner ut termin ut fra samme formel som her inne, og dersom man ikke husker sikkert hvilken dato man hadde siste menstruasjon eller ikke er sikker på om man har hatt menstruasjon innimellom er man like langt. Når det er så tidlig er det heller ikke mulig å kjenne på livmoren hvor stor den er, og man kan da ikke bestemme hvor langt man er på vei. Terminen vil jo mest sannsynlig forskyves ved ultralyd i uke 18, og det er det som blir den mest sikre terminen deretter. Når det gjelder jordmor er jo hun spesialist på området, hun snakker dessuten med mange flere gravide kvinner per dag enn en vanlig lege gjør, derfor vet hun mer om hva som er vanlig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var med fastlegen første gangen (uke 5)så prata vi litt, men fekk beskjed om at utfylling av papir, prøver og søknad om UL og alt det der skulle takes ca i uke 10-12.....men vist jeg ville snakke mer med noen i mellomtiden så kunne jeg kontakte jordmor og avtale time med henne, det gjorde jeg uken etterpå og der fikk jeg bok og annen informasjon, å så sa hun at vi like godt kunne fylle ut litt av papirene, så gjorde vi det, jeg steg på vekten og målte blodtrykk, noe mer enn det var det ikke vanlig å gjøre så tidlig sa hun.....

så nå skulle jeg bare leve vanlig fram til uke 11 da jeg har time med fastlegen min igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...