Gå til innhold

Er jeg helt hysterisk? (ang. lus)

Anbefalte innlegg

Fikk i dag høre at det var lus i barnehagen. Ingen hyggelig melding å få, og ikke særlig hyggeligere når jeg titter meg rund i den bitte lille gangen og ser klærne til ungene henger nærmest oppå hverandre. Jeg spurte om man ikke da bør putte yttertøyet i poser, og om det ikke var noen retningslinjer en barnehage skulle følge. Da fikk jeg bare et surt spørsmål tilbake om jeg hadde poser, for de hadde ikke. Jeg syntes ikke det var en særlig beroligende kommentar, med tanke på barnehagens håndtering av dette, og tok med ungen hjem igjen. Nok en tapt arbeidsdag, på grunn av den barnehagen. Lillegutt stilte selvfølgelig mange spørsmål rundt dette. Stakkars unge.

Vi har ikke fått noe skriv om dette, og jeg var tydeligvis den siste som fikk beskjed. Jeg aner ikke hvor mange barn som har hatt lus, og heller ikke når dette ble oppdaget.

På veien hjem gikk jeg innom apoteket og fikk høre følgende:

På grunn av en enorm oppblomstring av luse-epedemier de siste årene, og dessverre utvikling av lus som er resistente mot lusemidler (hvilket betyr at de kan være vanskelige å bli kvitt), anbefaler nå apoteket følgende:

- Også yttertøyet til alle barna bør holdes atskilt (egne poser, kurver el.) Altså ikke lengre bare luer, skjerf og lignende. Dette fordi man rett og slett ikke kan forebygge smitt nok.

- Alle barna i en barnehage/skoleklasse hvor det har vært et lusetilfelle, skal helst resten av vinteren ukentlig sjekkes for lus med lusekam (grees i vått hår, under sterkt lys, og med hvitt håndkle på skuldrende).

- Det er viktig at det ved lusetilfeller deles ut informasjonsskriv til foreldrene.

Som dere kan se er anbefalingene mye strengere nå enn tidligere.

Fant en småsur melding på telefonsvareren i fra bestyreren i barnehagen. Hun ville tydeligvis prate med meg. Har ikke ringt ennå. Jeg føler det ikke noe all right å på en måte måtte fortelle barnehagen hva de skal gjøre i slike tilfeller, og jeg skulle da virkelig ønske at man kunne stole på barnehagen. Tidligere har vi måttet stille spørsmål ved om bruk av fastsåpe var så veldig lurt med tanke på smitte, og vi har kritisert eventyrvalgene (for skumle og negative for de minste). På grunn av dette har vi fått en direkte kommentar i fra bestyreren at vi er ’vanskelige foreldre’. Det er derfor ikke særlig hyggelig å nå måtte ta opp deres håndtering av lus også.

Vet neimen ikke helt hva vi skal gjøre. Har jo ikke lyst til å sende ungen i barnehagen før jeg er forsikret om at barnehagen tar de nødvendige forholdsregler for å unngå lusesmitte.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7426423-er-jeg-helt-hysterisk-ang-lus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lus er noe herk å få, så jeg skjønner deg godt.

Det du kan gjøre er å passe godt på klærne til ditt eget barn. La de ligge i sekken og legg frem kun det barnet skal ha på seg den dagen. De tar somregel det første de ser og dermed roter de ikke utover de andre klærne, så fremt det ikke er nødvendig.

Gre håret til gutten din hver dag. Luskur skal ikke taes så fremt du ikke ser en lus.

Så får du bare krysse fingrene får at dere ikke får det.

Jeg har sagt til meg selv at om vi får lus 2 ganger etter hverandre (altså tatt en kur får så å få det tilbake like etterpå), så kommer jeg til å få barnehagen stengt til den er borte.

For å være ærlig synes jeg du er hysterisk ja. Du tar hjem barnet i dag. Men han har da vært der lenge med en evt lusesmitte likevel.

Dessverre er det en kjennsgjerning at lus smitter fort, og særlig blant de minste barna. Dvs. barnehage og første tre årene på skolen.

Det er ikke lett for de ansatte å ha alt i poser, om du er livredd får du heller ordne egen pose. Vet ikke hvor mange barn det er på avdelingen til din gutt, men tenk deg hvordan det er med 18 unger som skal kles av og på.

En annen sak er jo at unger er nær hverandre hele tiden, de deler på puter og madrasser inne på avdelingen også. Smittekilde nr. 1 i barnehager.

Så ja, du er hysterisk og bør nok roe ned et par hakk. Ta dine forhåndsregler og sjekk avkommet med lusekam en gang i uka. Om du er nøye er ikke jobben så stor om det skulle skje smiite.

Disse retningslinjene fra apoteket som du ramser opp er helt ukjente for meg, og jeg jobber i barnehage...! Hvis det er blitt strengere nå, så er det slettes ikke sikkert barnehagene har fått det med seg. Kommunelegen skal sende ut skriv til barnehagene når slikt blir endret, men jeg har opplevd at dette ikke har blitt gjort.

Synes nok du er hysterisk ja. Skjønner ikke helt hvorfor du reagerer sånn. Jeg har jobbet 11år i bhg, og har ikke vært borti mange lusetilfeller. De tilfellene vi har hatt har vært enkelttilfeller, så det MÅ ikke nødvendigvis smitte til de andre. Kommer an på hvor fort det blir oppdaget og behandlet selvfølgelig.

Å ha yttertøyet til 20 barn i poser, ville faktisk være helt umulig der jeg jobber. Får ikke plass til det rett og slett, og etter vi har vært ute vil det jo faktisk ALDRI komme til å tørke. Ikke mange som tar med hjem og vasker daglig nei!

Ro deg ned, send gutten i bhg, og sørg for å sjekke han og vaske hans tøy. Det er nok det beste du kan gjøre.

Annonse

Lus er ekkelt og det er klart man er redd for å få det. Synes allikevel du er litt hysterisk. Det å ta ungen med deg hjem var neppe nødvendig. Sønnen din har sannsynligvis vært eksponert for smitte lenge. Da min eldste gikk i barnehagen var det også noen som hadde lus, et søskenpar. Ingen andre på avdelingen ble smittet. Nå går han på skolen og der har de vært hardt plaget med lus hele dette skoleåret. Vi snakker om å ikke bruke andres lue, sjekker regelmessig og nøye. Har ikke sett noen lus hjemme ennå.

Hvis du har opparbeidet deg et "rykte" som vanskelig mor, bør du tenke på hvordan du kommuniserer med barnehagen. Ingen liker å få mange negative tilbakemeldinger. Jeg synes skrekk for fastsåpe også er litt hysterisk. Du må også stole på at barnehagen kan vurdere hvilke eventyr som passer til den aldersgruppen. Hvis din sønn blir redd, må du selvfølgelig kunne si fra om det. Det behøver ikke å gjøres ved å si at de ikke vet hva som skremmer små barn. Det å ha barna i barnehagen innebærer å overlate ansvaret til andre og å miste kontroll. Hvis man vil ta alle valg selv, må man faktisk finne andre alternativer enn et som innebærer at det er mange barn som skal passes på sammen. Prøv å gi masse positive tilbakemeldinger også, da er det lettere å bli hørt når man må si i fra om noe man ønsker endringer på. Det er dessuten viktig å ikke si fra om alt man er misfornøyd med, da får man bare personalet mot seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...