Gå til innhold

Hvordan få barn til å sovne av seg selv?

Anbefalte innlegg

Hva gjør man med et barn som kveld etter kveld etter kveld etter kveld ikke vil sove????

Har nå prøvd i ukesvis å få Nussa til å sovne av seg selv. (Tidligere sovnet hun ved puppen.) Hadde et par kvelder hvor det gikk greit i begynnelsen, men etter det har det vært mye skrik. Og vi har gått opp og ned og opp og ned (soverommet ligger i 2. etasje.) Når vi kommer opp står hun i sengen og blir som regel blid som en sol når hun ser oss. Så prøver vi å legge henne ned. (Det synes hun er kjempemorsomt!) Av og til blir hun liggende, men ofte vil hun opp igjen og når vi så går ned, er det opp på to og skriking for full musikk igjen. I det siste har vi prøvd å sitte inne hos henne fra vi legger henne til hun sovner. De to første kveldene gikk det ikke så verst. Det to 20 og 15 minutter før hun sovnet. Men deretter har det tatt over en time.

Hva gjør man? Vi begynner å bli ganske slitne, men har ikke lyst til å bruke Ferber-metoden.

Fortsetter under...

Er du sikker på at hun er trett når du forsøker å legge henne? Det er jo like umulig for barn å klare å sovne når de ikke er trette som det er for oss voksne...

Hvis hun sikkert er trett: Kan det være at hun ikke føler seg helt trygg når hun er i en annen etasje (og et annet rom) enn dere? Kan det være derfor hun ikke ønsker å sove? Er det noe dere evt kan gjøre for at hun skal føle seg tryggere? (her har boken "No-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley mange gode råd).

På den alderen likte jenta mi å bli sunget natta-sang for. Når jeg "innførte" sangen, pleide jeg å synge den akkurat idet hun sovnet (mens jeg ammet henne i søvn). Etter noen uker virket det som hun ble søvnig av å høre den sangen. Dermed kunne jeg bruke den hvis jeg ønsket at hun skulle sovne fort en dag.

Hvorfor ønsker du forresten at hun skal sovne av seg selv?

(Jeg synes det er veldig koselig å dele innsovings-stunden med jenta mi - en koselig og fredelig slutt på dagen.)

Har prøvd å pusle rundt i den etasjen hun sover slik at hun kan høre oss uten at det det hjelper noe særlig. Med "sovne av seg selv" mener jeg å sovne uten å bli puppet i søvn. (Det er vel også målet i Pantleys bok.) Hva mener du når du sier at du deler innsovningasstunden med jenta di?

Elisabeth Pantley har skrevet to "No-cry sleep solution"-bøker: en for babyer og en for "toddlers and preschoolers". Jeg har kun lest den siste, så jeg vet dessverre ikke hva hun skriver i den første. Men den boka jeg leste hadde så mange bra tips, og jeg regner med den første boka er like bra (har du lest den, forresten)?

Med å "dele innsovningsstunden" mener jeg å være hos henne (kose eller synge eller amme e.l.) til hun sovner. Å ha en liten stund sammen der vi koser litt og roer mer og mer ned til hun sovner. Det synes både hun og jeg er veldig koselig. Faktisk pleier hun å leie meg inn på soverommet når hun blir trett om kvelden - så jeg tror hun ser frem til denne innsovnings-kosestunden. Men hun liker ikke at jeg går ut av rommet før hun sovner. Derfor pleier jeg å være hos henne til hun sovner.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...