april 06;) + mai 09* Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 tassen har vært snørrete/ tett i nesen i 1 1/2 uke, og med surkling i brystet av og til + litt tørrhoste den siste uka. Jeg synes det virker som helt vanlig forkjølelse (vi begynte i åpen barnehage rett før det begynte, så er jo ikke så rart han er forkjøla tenker jeg), men barnelegen vi var hos forrige uke mente surklingen hørtes litt ut som atsma og skrev ut resept på medisin. Men jeg er da veldig usikker på om det er det, og blir ikke klok på om vi skal gi medisin og evnt når. Jeg har syntes han var litt tungpustet og pipete et par ganger før, men det var muligens og helt greie saker, fastlegen hørte på han og mente det var ingenting. Synes denne verdenen av forkjølelse/ bronkitt/ astma/ vanlige luftveisplager/ influensa osv er en skog det er vanskelig å orientere seg i. Så lurer på: 1. Er det normalt at de er forkjøla i over 1 1/2 uke? 2. Langtids-snørr-i-nesen med litt hoste er vel ikke et tegn på astma? 3. Astma-medisin: skal en gi det når de bare er litt tette, eller "vet" en når en skal gi det? Følger jo med på pusten til tassen, magen går opp og ned kanskje mer enn på meg selv, og han kan puste litt tungt spes i søvne. Men har ca 35 pust i timen, og vet ikke jeg, ikke en gang hysteriske meg er så bekymra.....
april 06;) + mai 09* Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 11. desember 2006 hehehehe, 35 pust i timen var vel litt lite. Tror vi retter til minuttet;-D
maisnupp+snuppa Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Gutten min har også vært forkjøla lenge nå, fikk høre at pga refluksen sliter det på slimhinnene med sure oppstøt. Så vi har hatt noen runder med forkjølelse. Veldig slitsomt når de blir så tette og tungpustet, jeg måtte sitte og sove med han på brystet. Jeg trodde ikke de antok at det er astma på så små barn. Hvilken medisin fikk du? Jeg fikk bricanyl hostesaft til min, 2 venninner av meg reagerte på det for det er det samme de bruker til sin egen astma. God bedring
april 06;) + mai 09* Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2006 Hei du! Vi fikk ventoline inhalator med maske til beibi. Som jeg har skrevet her inne skal jo vår og utredes for refluks, men jeg vil jo selvsagt så gjerne han hverken skal ha det eller astma:)
maisnupp+snuppa Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 nei. det er så kjipt når det er noe i veien med de små, alt blir litt gjetting fordi de ikke kan utrykke seg noe særlig. Men hvis gutten din har astma burde du jo få mer veiledning av legen på når du skal ta medisinen. Jobber i barnehage og har hatt flere barn med astma. foreldrene der kommer omtrent med bruksanvisning!! Beklager men jeg er litt irritert på leger for tiden, noen av de er så forbaska arrogante..
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Kan nok være forkjølet i over 1,5 uker ja...Det som er spesielt med astma er at barnet har problemer med å puste ut,ikke inn...Detfor merker du at barnet ditt på en måte "presser" når det skal puste ut,gi medisin-det vil gjøre det lettere.Du kan høre at det er utpusten det sliter med om du samtidig observerer barnet og lytter. Men du burde ha fått god opplæring hos legen,slik at du føler deg trygg på astmaen til barnet.Det kan være skremmende om det blir veldig tungpustet.. Og ja,helt enig...mange leger er arrogante-men ikke alle:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå