Gå til innhold

sovne i egen seng

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 4 mnd, som ikke sovner i sin egen seng. Hun skal bæres eller hvertfall være inntil oss til hun sovner. Og hun sovner som regel ikke før 23-24 om kvelden. Er det noen som har noen tips her? Og hva syntes dere om ferber-metoden? Vet ikke selv om jeg takler det, men må vel prøve hvis ikke noen har noen andre tips:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror av erfaring at dette med søvn går seg til etter hvert. Jenta deres er jo bare 4 mnd og veldig ny i verden og det er jo ikke så rart at hun ønsker trygghet hos mamma eller pappa når hun skal sovne. Jeg for min del synes Ferber metoden er helt naturstridig og har i alle fall ingenting med å skape nærhet og trygghet mellom foreldre og barn å gjøre. Jeg tror søvn er en modningsprosess og det beste man kan gjøre er å gjøre sovesituasjoen så trygg som mulig for barnet, bysse, bære ol. Barnet kan ikke bli bortskjemt!! Og vi hjelper jo barna med alt annet så hvorfor ikke med søvn? Jeg hadde hvis jeg var dere anskaffet en bæresele feks: Ergo, patapum, Mei Tai, event et sjal. Da kan jenta deres være inntil dere og dere har armene frie. Jeg må si at bæresele og sjal har vært helt uvurdelig for oss i forbindelse med søvn!

I tilegg kan mye kroppskontakt resten av døgnet gjøre nattesøvnen bedre, rolig musikk, dager uten stress og kanskje babymassasje. Dersom dere også om en god stund synes det er fryktelig slitsomt så kan jeg anbefale en bok som heter "No cry sleep solution" som er fin og som jeg vet mange har hatt hjelp av, uten gråt!

Lykke til til dere alle 3!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/#findComment-7425300
Del på andre sider

Hvis dere ønsker å bære i sjal, slynge, ergo, patapum, MeiTai eller lignende, finnes det et eget forum for dette på: www.tettinntil.com. Der finnes det linker til nett-butikker som selger bære-dingser. F.eks:

www.dotedot.com, www.krusedull.net, www.babyslynga.no, www.lotusbarn.com

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/#findComment-7431974
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ville bare fortelle hvordan ting løste seg for oss, siden jeg som du ikke ville ha noen "skrikekur" for jenta vår.

Vår jente, som er 6 måneder nå, måtte ammes i søvn (men kunne også vugges i vogna si). Og jeg ammet og ammet, for jeg ville IKKE at hun skulle måtte skrike seg i søvn. Samboeren min var uenig (disse pappaene...) så vi prøvde faktisk når hun var ca 4 måneder å la ham legge henne med litt skriking. Men dette funket veldig dårlig syntes vår lille frøken, som slett ikke ville være uten den kjære puppen sin ;-). Så etter noen dager ga vi opp det, og jeg fortsatte å amme henne i søvn. Helt greit, bare det at hun våknet så ofte om natten, og siden eneste måten hun kjente til å bli roet var ved puppen, måtte jeg amme henne x antall ganger (selv om hun ofte ikke var sulten).

Til slutt ble det ikke til å holde ut. Samboer og jeg kranglet, jeg var trøtt og fikk ikke sympati...hihi. Jenta vår trengte å få sove på natten, og ikke bli tatt opp hver gang hun våknet. Jeg leste "the no-cry sleep solution" og fant gode tips der, med leggerutiner etc, uten at det hadde noe å si for det å ikke måtte amme i søvn.

For en uke siden bestemte jeg meg for å prøve å la henne skrike litt uten å gi pupp når hun våknet opp på natten. Og jeg er virkelig IKKE tilhenger til å la babyer skrike, spesielt ikke når de skal føle seg trygge i sin egen seng. Ville ikke følge denne Ferber-metoden, men jeg holdt meg rett og slett helt inntil jenta mi, holdt armene mine rundt henne når hun skrek, og klappet og strøk og trøstet omtrent hele tiden. Dette pågikk i 20 min (de verste 20 minuttene i mitt liv, jeg gråt virkelig etterpå og følte meg som en banditt, jeg som alltid hadde følt at jeg ikke skulle utsette jenta mi for dette!) og tilslutt la jeg henne over i vogna og vugget henne til hun sovnet, tok noen få minutt, stakkaren! Hun våknet som vanlig hver time de første timene den natten, men roet seg på et lite minutt av å bli vugget i vogna. Neste natt grudde jeg meg skikkelig til å legge henne, men gjett hva? - hun skrek et lite minutt, ropte mest egentlig, og så ga hun opp et_stort_sukk, som om hun sa: OK, det blir ikke noe pupp her tydeligvis. Så la hun seg til å sove, helt rolig. Virket ikke engang lei seg. Og der lå mamma og pappa og fniste i sengen inntil...Etter det sukket har hun sovnet av seg selv uten skriking både til duppene sine og for natten, og virker både harmonisk og fornøyd.

Oops, ble en lang historie det her - men vil egentlig frem til at jeg tror, som Fru Yirdaki her, at det med søvn er en modningssak - og vår jente var IKKE klar for å finne søvnen selv når hun var 4 måneder. Men ved 6 måneders alder var hun det. Så gi det litt tid, prøv alle ting du kan komme på hvis du som meg ikke takler skrikekurer. Prøv musikk, bæring, synging, vugging i vogna, bad og massasje. Etterhvert er jeg sikker på at jenta deres er moden for å finne søvnen på egen hånd. Det er jo egentlig ikke så rart at hun vil være inntil dere nå som hun er så liten.

Men når det er sagt, tror jeg nok at babyer kan bli "bortskjemte" - dvs få (u)vaner som de selvsagt ikke forstår funker dårlig for hele familien. For det er jo faktisk sånn at selv om babyens forskjellige behov må bli ivaretatt, er det født inn i en familie som fortsatt må fungere. Jeg ammet jenta mi i søvn fordi det funket for henne, men til slutt måtte jeg ta en avgjørelse fordi jeg ikke orket å amme henne hele nettene.

Dessuten er det jo mamma som er sjefen og som skal styre skuta...Eller? ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/#findComment-7502804
Del på andre sider

Hei marlene82!

Forumet på ap-norge har hatt litt problemer med spam i de siste dagene. Derfor har de stengt for nye medlemmer innimellom. Hvis du prøver igjen på et annet tidspunkt, så tror jeg det skal gå bra! Skriv nytt innlegg her hvis det ikke går, da!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/#findComment-7504478
Del på andre sider

Å tusen takk for et fint svar:)

De siste nettene har Nicoline våknet hele tida og jeg har ammet henne i søvn igjen, er jo så trøtt at jeg stuper snart, og det er sikkert hun også. Det hjalp litt å lese at hun ikke er den eneste:)

Men da vet jeg hvertfall at det er mulig å få det til uten den dumme skrike-metoden:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7424755-sovne-i-egen-seng/#findComment-7505304
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...