kruta78 Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 har lyst å begynne, hun er 4 mnd.. Fint hvis noen med erfaring også kan gi meg noen gode tips ang å få det i jenta mi! Liker ikke helsesøs, og gidd ikke ta d m henne...
Mamman til Eline & Fredrik Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 maisgrøt kan du vel gi? Tror den er fra 4 mnd. eline er bare tre mnd ennå Hadde hun ikke sovet hele natta, hadde jeg prøvd litt allerede (som velling). De sier jo at barn som får mme har tarmene utviklet seg mer, og at man derfor kan begynne med grøt tidligere enn mm barn. Lykke til!
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Hei. Jeg gav mm år til gutten min var 5 mnd. Han begynte å våkne så mye på natten, så jeg begynte med grøt 1 uke før han var 4 mnd. Gikk heilt greit det. Det er så lite de får i begynnelsen. Starter med 1 t-skje første dag, 2 neste så 3 osv.... Det gjorde iallefall jeg, for det er viktig at de vennes til sakte. Jeg ble anbefalt å begynne med grøt som ikke inneholdt gluten, ris eller mais grøt. Jeg valgte maisgrøt, den har han vert kjempeglad i. Nå er han snart 6 mnd, og jeg gir ris/hvete grøt en gang til dagen, og en med maisgrøt. Bare begynn med grøt du! Det er kjempekos å gi!
LivetErEnLek Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Hvis den eneste grunnen til å gi grøt, er at du har lyst til det, hadde jeg ventet. Dersom det ikke er spesielle grunner til å begynne, skal man vente til de er 6 mnd enten de får mm eller mme. Snuppa mi er 5 mnd og vi har så vidt begynt med smaksprøver nå. Grunnen er at hun fra 4 til 5 mnd ikke la på seg mer enn 250 gram, noe som er alt for lite. Hun er blid og førnøyd og sover hele natten, men får tydligvis i seg litt for lite.
Gjest Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Hei. Fikk bare lyst å si at det ikke alltid er lurt å vente til babyen er 6 mnd heller. Både jeg og min søster vet om så mange som veneter til babyene er 6 mnd før de starter med grøt, og får problemer. Dette fordi de da ikke vil ha. Ser bare utviklingen på min gutt siden han var 4 mnd. Nå har han fått stålvilje, og kan virkelig gi beskjed om han ikke vil! Tror dette er et poeng, for når vi da starter tidlig blir de vant før de har for mye egen vilje. De som begynner tidlig begynner ofte sakte og forsiktig, for det er iingen spesiel "haste" grunn, som i tilfellet over der babyen la på seg for lite. Da er det ikke sikkert at det er så lett å venne til babyen like rolig. Hadde du i inlegget over begynnt sakte når hun var 4 mnd, kunne d kanskje unngått lave oppgang i vekt, og vert oppe i et godt måltid grøt, men likevell brukt god tid på økning. Sier ikke dette for å få fiender, men vil bare belyse at det er flere sider av en sak! Føler det er så stort fokus på dette med fullamming til 6 mnd og det å vente med mat. Når babyene blir 5-6 mnd er det et utrolig mye større aktivitetsnivå de har, og da er det greit at de allerede har fått den rolige tilvenningen! Håper ingen tar dette ille opp, for det er ikke ment for å tråkke noen på tærne
2prinsesser Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 jeg begynte med maisgrøt til datteren min en uke før hun var 4mnd fordi hun var vanskelig å få til å drikke melken da...... virket litt lei egentlig..... hun elsket grøten og nå spiser hun to grøtmåltider for dagen og mme to ganger for dagen (altså 4 måltider tilsammen) og er strålende fornøyd med det. HS sa at det gikk fint å begynne med grøt da jeg gjorde det. forresten så er alle grøttypene for 4mnd gluten fri:) lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Jeg begynte med grøt til gutten da han var nesten 3 mnd. Fikk ikke "lov" av hs, men han var jo konstant sulten stakkar. Han ble mye mer blid og fornøyd. Sov hele natta og aldri noe mer sutring.
*Marie82* Skrevet 8. mars 2007 #8 Skrevet 8. mars 2007 Jeg begynte når hun var litt over 4 mnd gammel. Da hadde hun vært superurolig i laaaang tid, og det ble lite søvn på oss begge. Tydelig mer sulten. Jeg er veldig glad for at jeg startet så tidlig, for det tok 6 uker før hun hadde vent seg til grøten. Angående det å vente til 6 mnd alder. De anbefaler faktisk at de som gir mme å begynne med grøt mellom 4-6 mnd, og de som gir mm til å begynne ved 6 mnd alder.
Mamma-K Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 Begynte med maisgrøt ved 4 mnd. Nå er han 5 mnd. og spiser en posjon pr. dag med grøt og 1/3 posjon med grønnsaker blandet med mme. Helsesøster sa det ikke var noe i veien for å introdusere noe av den maten vi voksne spiser da jeg var på 5 mnd kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå