Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #1 Skrevet 11. desember 2006 lillegullet vårs på 3mnd har vært supertett i nesa igår og idag, nyser og hoster litt. så ser jeg i avisa idag at en 3åring som gikk i en barnehage her i nærheten har dødd av det de tror er hjernehinnebet... det er vel verre enn en forkjølelse symptomene på det? bekymra hønemor, huff.. hun har fått første vaksine mot hjernehinnebet for 2 uker siden forresten.
mai mammaen til to Skrevet 11. desember 2006 #2 Skrevet 11. desember 2006 mener at de spyr..og er veldig slapp..husker nabo jenten vår fikk det.. det gikk heldigvis bra med henne... datteren min har vært forskjølet endel og den siste mnd.kommer noj av været..kalldt og guffent ute og varmt og godt inne..bekymrer du deg veldig kan du jo ta deg en tur til legen
Fraggelhysa! Skrevet 11. desember 2006 #3 Skrevet 11. desember 2006 Symptomer er: Høy feber Slapphet, kan virke litt "fraværende" Nakkestivhet, det er vanskelig å se hos en baby, men nakken blir stiv som følge av økt press på hjernen. Se derfor heller etter om fontanellen buler ut. Det skal den ikke gjøre. Røde/lilla flekker i huden (sent i forløpet!) Når en baby har feber bør den vekkes et par ganger i løpet av natten, hvis den ikke våkner av seg selv. (trenger ikke vekke helt, bare få en reaksjon)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Hun sover litt mer enn vanlig, men når hun er våken er hun smilende og fornøyd.. hadde ikke feber i går, tror ikke hun har idag heller (kjennes ikke varm ut, men jeg har ikke målt) Da kan jeg vel ta det med ro.... takk for svar
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Du kan nok ta det helt med ro:)Hun har nok bare en liten forkjølelse.. Hvor trist med den 3 åringen!!!!Gråter bare jeg tenker på sånne triste ting-det er så ufattelig at barn kan dø!!!! Meningitt hos barn under 2 mnd.er svært alvorlig-død eller alvorlige nevrologiske sekveler hos over 30 %,så det er livsviktig at man kontrakter lege,sykehus ved mistanke så snart som mulig!! God bedring:)
Gjest_1001 Skrevet 11. desember 2006 #6 Skrevet 11. desember 2006 Så lenge allmentilstanden er god er det ikke så mye å bekymre seg over. Vi var på legevakten fordi småen var syk med feber, slapp, og fontanellen bulte litt ut. Da var han 4 mnd (er 4 mnd siden snart). Og da hadde han bare litt trykk i hodet, og noen små røde prikker på huden som ikke gikk vekk når man la ett glass oppå de. Men prikkene kom nok av hostingen, da kommer det ofte litt blodutredelser (tror jeg det heter). Han var ikke nakkestiv (du merker det om de begynner å grine om du bøyer beina bakover på de, opp mot magen altså, hehehe). Men er baby under 6 mnd bør man helst gå til legen om de har feber, fordi så små barn ikke skal ha feber egentlig. Og det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite
2nj♥ Skrevet 11. desember 2006 #7 Skrevet 11. desember 2006 Gullet ditt er nok bare forkjølet. Eldste gutten vår fikk hjernehinnebetennelse da han var baby (2 uker). Symptomer er: høy feber (han hadde nesten 40), slapphet, irritabel og skvetten (reagerer negativt på berøring), lyssky, nakkestiv, økt trykk i hodet (fontanellen buler ut).... -petekkier (små blodutredelser i huden) og oppkast er sene tegn. Det er viktig å komme til sykehus raskt for hvert minutt teller! Vi bor heldigvis nærme sykehuset og tok kontakt med en gang vi oppdaget at babyen hadde feber (babyer som er så små skal jo ikke ha feber), så vi kom inn og behandling ble startet raskt. Vi måtte være 3 uker på sykehuset, men heldigvis gikk det bra og vi har en sunn og frisk gutt idag som ikke har fått noen senskader.
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #8 Skrevet 11. desember 2006 Oii,hadde dere mistanke om det da eller var det feber alene som gjorde at dere kontaktet sykehuset??Det måtte være utolig skummelt da.....!Kor flott at det gikk så bra:))
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. desember 2006 #9 Skrevet 11. desember 2006 Huff, var jo helt grusomt med hun 3 åringen som døde ((( Oda har vært tett i nesa i et par dager hun også nå, er vel mye sånnt som går... men nå blir jeg iallefall å følge ekstra med, er så skummelt med hjernehinnebetennelse. Så bra det gikk bra med lillegullet deres, bare 2 uker gammel å få en så alvorlig sykdom... uff!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå