Gå til innhold

Uff, når skal han sove lenger om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei nå..var urolig om natta helt fra han ble født og sov ikke gjennom før han var 9-10 mnd. Nå er han 14 mnd og våkner fortsatt tidlig (har alltid våkna tidlig). Han er tidsinnstilt inni seg virker det som. Kl.05.15 (med kun et minutts slingringsmonn) våkner han hver eneste dag. Tar han ikke opp med en gang i håp om at han skal sovne, men det nytter ikke. Noen ganger hyler han i ett, andre ganger stopper han og begynner igjen etter 5-10 min. Etter en halvtimes tid tar jeg han opp for det er ikke snakk om at han skal sove..Før vi stilte klokka var det en bedre periode som han hvertfall sov til kl.6 og noen få ganger til litt over halv sju..men etter vi stilte klokka har han sovet til kvart på sju to ganger, og noen få ganger til kl.6 men nesten alltid er det 5.15..

Når skal det ta slutt?

Aner ikke hva jeg skal gjøre..Prøvd både å legge han tidligere og seinere men ingen ting hjelper..Jeg legger han halv sju, gjort det siden i sommer. Da er han stuptrøtt. Sover to ganger om dagen på ca en time hver gang. Ikke alltid han vil sove andre gangen..Er så slitsomt..ja, vi legger oss tidlig vi, halv ti mange ganger, men er så liten tid på kvelden til å ordne ting da..og får liksom ikke slappe av sammen på kveldstid fordi vi må legg eoss så tidlig..

Skrevet

Hvis han sover fra 18:30-05:15 har han faktisk sovet 10 timer og det er ikke så ille. Hvis han sover 2 timer om dagen i tillegg. Det blir 12 timer tilsammen.

Ifølge:http://www.babyverden.no/templates/Article____4358.aspx

er gutten din helt midt på treet når det gjelder søvnbehov.

(sitat)

De fleste barn sover mellom åtte og tolv timer om natten, og sover én gang om dagen (1–3 timer).

(sitat slutt)

Hvis han ikke har behov for mer søvn er det to alternativer

- juster hans døgnrytme

- juster deres døgnrytme

Vi har også en gutt som sover 12 timer i døgnet. Vi tar han med på det meste av husarbeidet, så når han legger seg har vi 2 timer "fri" før vi må legge oss. (han sover også 10 timer om natta).

Skrevet

Ehhh..... Ikke for å være ekkel, men sett pris på at gutten din sover natta gjennom! Min er 18 mnd. og sover hele natta kanskje 2-3 ganger i uka, (omsider). Da han var 10 mnd. hadde dette skjedd 4 ganger.

Skrevet

Jeg har også en morgenfugl! Her er det morgen klokka seks stort sett. I tillegg sover hun ikke hele natta..... Vesla mi sover fra 19-06, så hun sover jo 11 timer om natta pluss 2-3 timer på dagtid.

Vi har vel også prøvd alt med å legge tidligere og seinere, men vesla er helt innstilt på å sovne klokka sju, så vi har lagt opp vårt døgn deretter. Her er det stort sett kvelden klokka ti for oss voksne.

Forresten vaskehjelp er en fin ting, det frigjør en del tid som kan brukes på forholdet:-)

Skrevet

Sånn har vi det her og at det er morgon i 5-tida, noko som er forferdeleg tidleg!! Har eit råd men har ikkje prøvd det ut enno. Det er å vekke dei forsiktig før dei vakner av seg sjølv, 15-30 min før. Då vekkes dei midt i søvnsyklusen og vil forhåpentleg fullføre den nye syklusen.

Elles er det vel berre å innstille seg på at ein må legge seg i 10 ti-tida

Skrevet

Vi har også en morgenfugl som er oppe kl 6 hver morgen. Han legger seg kl 8 så han sover også 10 timer. Min erfaring med han er at for å forskyve når han våkner så tar det ca ei uke med å legge han senere. Da har jeg en helt forferdelig trøtt og sliten gutt hele den uka. Han kan heller ikke sove mer enn en gang pr dag og da sover han mellom en og to timer. For å få han til å sove lengst mulig på dagen så må han være skikkelig trøtt og helst litt sliten også når han sovner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...