Gå til innhold

Da var vi ferdige på HS. noen som vet om en bra eksemkrem (ikke kortison)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Martin har lært seg å kravle og dra seg fremover nå. Han er bare såååå utrolig flink liten gutt :)

Fikk ikke vaksine denne gangen heller da...

Nå er han 64 cm og 7535 gram. litt komprimert baby ;)

Er så deilig å være på hs og få høre hvor flink babyen din er til alt, kjenner det varmer et mammahjerte :)

Skrevet

Prøv A-creme uparfymert. Får den på apoteket. Den er litt dyr, men veldig god og drøy i bruk, bruker den på lillepia vår, hun har atopisk eksem.

Ja, det er deilig når andre skryter av babyen din, det gjør deg bare enda mer sikker på at du har den gjeveste babyen i verden.. hihi.. :o)

Skrevet

Så flink pjokk da! Vi skal på helsestasjonen 3. januar, blir spennende å se hvor stor "mini" her har blitt :)

En krem jeg bruker MYE er locobase repair. Bruker den på både meg selv (jeg har psoriassis) og Marcus hvis han blir prikkete og tørr, og får supermyk hud av den. Den er ganske feit.

Ellers så er Deucobal bra, den bruker de på hudavdelingen på sykehuset vet jeg.

Skrevet

ceridal lipogel fra apoteket er det eneste som har hjulpet på eksemen her i huset. Den kan brukes som kuldekrem og - inneholder kun tre stoffer . ikke vann, ikke parfyme, ikke konserveringsmidler eller parabener.

Lipolotion i samme merke er fin til tørr hud ellers.

lykke til

Skrevet

A-derma, A-creme og Locobase er gode kremer... Og ta et oljebad ofte, helst hver dag, med masse olje i vannet, ikke tørk av, bare klapp vekk fuktigheten...

Skrevet

Han har eksem på hele ryggen og skuldrene pluss litt på brystet så det blir litt store områder å smøre lipogel på.

Skrevet

Jenta mi hadde atopisk eksem da hun var liten. Vi prøvde alle de kremene som er nevnt over, men ingenting hjalp særlig. Så kom vi over Agrosan (på helsekost). Og endelig fant vi noe som funka. Men hvis du prøver denne, så vær obs på at det mest sannsynlig blir verre før det blir bedre.

Alle reagerer jo ulikt, men denne kan i alle fall jeg anbefale på det sterkeste :)

Lykke til!

Skrevet

Så flink han er! Jeg har en bollebaby hun er veier ca 8.2 kg og er nok 63 cm (4mnd). Jeg vil gjerne foreslå Decubal som man kjøper på apoteket. Den er veldig drøy og er super på tørr/atopisk hud for store og små:=)

Skrevet

hehe skikkelig bollebaby - så deilig da ;)

Takk for tips alle sammen, da skal jeg ut og handle etterpå. Er det noen oljer som er bedre enn andre forresten? Har brukt natusan sin men vet ikke om det kanskje er noen som er bedre?

Skrevet

lipolotion er en olje faktisk, men er ikke så klissete som vanlig babyolje.

Skrevet

Aderma exomega!!!! dEN ER FANTASTISK RETT OG SLETT! oi hehe, caps lock..

Skrevet

Signerer Mami 87..! :-) Aderma exomega er kjempeflott, og lukter nydelig også... Ellers bruker vi Babyline sin olje også, for aderma sin er forholdsvis dyr, så den bruker vi ikke hver dag..! :-)

Skrevet

Dersom han har kraftig eksemutbrudd, vil du neppe klare å få det bort uten å bruke kortison. Kremene som er anbefalt i denne tråden er kjempefine for å forebygge, og evnt til å behandle svakt begynnende eksemutbrudd.

Vi bruker Aderma Ex-omega til smøring av hele kroppen da denne trekker raskt inn i huden. Locobase Repair til smøring av ansikt og hender. Ceridal Lipogel til kuldekrem og smøring i ansiktet før mating for å forhindre irritasjon/kontakteksem ved matberøring.

Ved kraftig eksemutbrudd (minsten får det i ansiktet av og til og eldstejenta på hendene og flekkvis på kroppen) behandler jeg med mild Kortison og "vedlikeholder" med de ovenfornevnte kremene.

I tillegg til oljebad, er kli-bad kjempefint for atopisk hud (hvetekli).

Blir full fart fremover nå da! Min aker seg av gårde i full fart og har akkurat begynt å sette seg opp selv. Kjempemorro å følge utviklinga som går i rasende fart :o) Deiser i gulvet så det smeller av og til, stakkar. Han er 1mnd eldre enn Martin.

Skrevet

ceridal lipogel, A-derma serien ( grønn tror jeg) og Zona (kjøpes på helsekost) Har brukt alle 3 på frøkna og alle funker litt avhengig av hvor ille eksemen har blitt.

Men vi må til med apolar innimellom når det blir for ille. Middels sterk steroid krem. men den inneholder ikke kortison tror jeg, hvis ikke det er det samme som steroidene.

Skrevet

kan jeg spørre hvorfor du ikke vil bruke kortison? det er jo ikke farlig og hudlegene sier selve at folk er ALTFOR redde for å bruke disse salvnene når behovet er der. foreldre er av en eller annen grunn veldig redde for kortisonkremer. det finnes en salve som heter Mildison, er også kortisonholdig, men litt snakere og mildere enn hydrokortisonen. eksem skal i aktive perioder behandles meg kortison, og i roligere perioder forebygges med andre kremer.

vår sønn er atopiker, og vi er nødt å smøre han et par uker i strekk med kortison, og så hvile et par uker, for så å begynne igjen. i ansiktet smører vi han med en krem som heter Elidel, veldig bra rundt øyner og munn der man helst ikke skal bruke kortison. det er en krem som er immunsuprimerende, alltså styrkende.den er veldig bra, og kan anbefales.

Skrevet

hei mumitroll

problemet med kortison er nettopp det du sier! dere smører med kortison, så hviler og så kommer det tilbake igjen.. poenget til alle som har svart her er å finne en krem der eksemen kan holdes i sjakk og bli bedre, ikke en krem man blir helt fin i huden for så å komme tilbake når man slutter med den. alle disse kremene nevnt over her kan brukes hele tiden, mange år i strekk - det kan ikke kortison. kortison gjør dessuten huden tynnere og jeg lover deg at det ikke er kult. jeg er selv atopiker og har alltid vært det. har brukt kortison både som liten og stor og kommet fram til at dette bare hjelper i stunden og ikke på lang sikt.

selvfølgelig, om man ikke kan ty til annet i en periode, men på lang sikt bør man holde seg unna kortison, uansett hva helsepersonell sier.

Jeg bruker selv decubal etter dusj/bad, smører med zona hissige områder og i ansiktet bruker jeg bodøsalven. sistnevnte er en fet, veldig bra salve som kan bestilles per telefon. den svir litt om man har klødd på huden, men er veldig effektiv.

Lykke til mamman til Martin!

Skrevet

vi brukte kortison i 10 dager morgen og kveld så 10 dager bare kveld, så hadde vi pause med bare aderma xomega. Legen sa det var viktig å bruke kortison over tid, for så å trappe ned og så ta pause. Gjøres dette riktig er det nok ikke noe fare å bruke kortison! Men Aderma xomega er også kjempebra. Vi har funnet ut hva eksemet kommer av (fisk, nøtter og egg som jeg spiser ...) så han er utrolig fin i huden nå, bruker bare aderma i kinna om kvelden nå da han fort blir tørr der.

Skrevet

Både Legemiddelverket og amerikanske myndigheter har gått ut med advarsel mot å bruke legemidlene Elidel og Protopic til barn under 2 år pga en mulig risiko for utvikling av hudkreft og lymfekreft! Sammenhengen er bekreftet i dyrestudier. Det er også meldt om en del tilfeller hos hvor det mistenkes at pasienter har utviklet kreft som følge av disse legemidlene. Med tanke på at legemidlene ble tatt i

bruk først i 2002 (tror jeg det var) er dette etter min oppfatning ALARMERENDE! Og at enkelte leger fortsatt trosser anbefalingen

fra produsenten og skriver ut til barn under 2 år, er rett og slett hårreisende. Det er heller ikke kun kreftfaren det er snakk om, også økt risiko for lungebetennelse, samt innvirkning på utvikling av immunforsvaret når det er snakk om så små barn.

Sjekk linkene under og ta selv stilling til om det er verdt å ta sjansen. Vi fikk skrevet ut Protopic til eldstemann vår da han var 3 måneder. Jeg leste advarselen fra FDA og varslet legen vår umiddelbart (han var litt flau over å ikke ha fått det med seg). Noen dager etter kom advarselen fra det norske legemiddelverket.

Advarsel fra Legemiddelverket 18.03.05:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____17396.aspx

Oppdatert advarsel 30.03.2006:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____19663.aspx

Her finner du advarslene fra FDA (amerikanske food and drug administration):

http://www.fda.gov/cder/drug/infopage/elidel/default.htm

http://www.fda.gov/cder/drug/InfoSheets/patient/ElidelPIS.pdf

Skrevet

det er ikke den yngste vår som har eksem, men storebroren hans på snart 2 1/2 år.. ifg hudleger på sykehuset her i stavanger er larmet rundt elidel tatt litt tilbake, og man mener nå at det skal være ufarlig å brule den kremen.. men jeg kjenner jeg blir veldig usikker på hva jeg skal tro og ikke tro på..

som du sier desperate housewife, kortison skal jo ideellt sett ikke brukes over lange tidsperioder, men farfaren til barna våre er kraftig atopiker, og han har nå brukt kortisonholdige kremer hver dag i over 40 år. pga han er nødt til å gjøre det. jeg håper vi slipper det til vår sønn, og jeg kan godt tenke meg å bruke noen av kremene i denne tråden for å se om vi får sjakk på eksemene hans.. men vi slilter veldig med å finne en som egner seg å bruke rundt øyner og munn. det blir han veldig rød og tørr med en gang vi stopper med elidel..

Skrevet

Eksemsalve ja! Jeg ble ikke så klok! på min står det bare eksemsalve også at det er fra jony med as i lørenskog ( en rund hvit boks med blå etikette)

Skrevet

Aderma som en får kjøpt på apoteket er kjempebra, dyr, men verdt det! Inneholder ikke parabener eller parfyme

Skrevet

eg har hatt eksem siden eg var liten. har prøvd alle mulige kremer.tok opp til flere mnd før eksemen nestem var vekke med kremene., helt til eg prøvde a-creme. da forsvant den etter noen dager.

absolutt til og anbefale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...