Gå til innhold

Ang. alkohol i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Hvordan beskjed har dere fått av lege/jordmor ang. alkohol i svangerskapet? Selv har jeg fått beskjed om at et glass vin til biffen ikke skader, det har også flere bekjente, mens andre igjen har fått beskjed om å være totalt avhold (samme som står i bøkene). Hvordan beskjed har dere andre fått? Og er dere totalt avhold eller tar dere et glass vin e.l. i spesielle situasjoner?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7421583-ang-alkohol-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått beskjed om total avhold. Jeg tenker som så at jeg vet fakta at alkohol er svært ødeleggende kroppslig (faktisk mer skadelig fysisk enn heroin ). Når jeg da tenker at jeg selv kan kjenne det litt etter et glass vin av og til og jeg veier over 70 kg. Hvordan vil en liten kropp som er nå ca 400-500 gram (el 3 kg som den er helt mot slutten) reagere på samme mengde alkohol i kroppen?? Det er jo slik at blodstrømmen over til babyen er ganske stor nå, så jeg kjenner at jeg ikke vil ta sjansen på dette. For meg er logikken da at små mengder for meg = store mengder for babyen, noe som gir økt sjanse for skade på forsteret. Noen kan kalle dette hysterisk, men har selv jobbet i avrusning for alkohol og vet skdevirkningene alkohol kan ha på voksne, så ser derfor ikke poenget i å utsette den lille for dette. Ser heller ikke noe problem i å holde meg borte fra alkohol den lille perioden det er snakk om.

jeg har måttet love at jeg ikke skal myte noe alkohol under svangerskapet. jeg fikk et sjema der jeg skulle krysse av for at jeg ikke nøt alkohol den tiden jeg gikk gravid....

jeg tør ikke ta en liten slurk alkohol en gang jeg da... er sååå grusomt redd for å angre når babyn blir født......................

har også litt dårlig samvittighet fordi jeg drakk to kopper med kafffe og bailys i et bryllup noen dager før jeg fikk posetiv test... ( testet den lørdagen for å være sikker, og den var da negativ, men ble posetiv på tirsdag etter.....)

men tror dette med alkohol i svangerskapet har mange ulike meninger... jeg har ei vennine som har litt familie i danmark og der anbefaler de et glass rødvin om dagen....

uansett velger jeg å holde meg unna nå mens jeg går gravid... er ikke veldig glad i alkohol til vanlig heller, drikker mest på fest for å få det ekstra moro.... hehe:)

Jordmora mi sa at alkohol er svært skadelig... Held mej til clausthaler ej... =o) He nippa en liten sup viss typen min he drukke vin, kun for å få smaken på tunga, men det he blitt med det... =o) Men min lille va på fotballtur til sogndal da Ålesund spelte på bortebane der i sommer, da va den lille bærre 14 daga gammel. Blei en 4-5halvlitere der... Trur ikkje han he tatt noke skade av det, men alikavel, tenkte litt på det dagane ettapå når ej fann det ut... Monge som ikkje veit at en e gravid før ette tre mnd eller meir, og da he det nok blitt en del byatura, og ungen kan være helt frisk fore om.. Men så lenge en veit en e gravid, so bør en halde seg unda... Men det er mi mening, og det samme meiner ej om røyk... Men så klart det er opp til hver enkelte ka dei vil risikere og ikke... =o)

Juleklem

Har fått beskjed om å være totalt avholdende til alkohol under svangerskapet, og det har jeg tenkt å være! Er ingen problem synes jeg:) Sjøl om jeg til vanlig er glad i både øl, vin og en real fest ;-) Er ikke så mange måneder det er snakk om, og tør ikke ta sjansen på at noe skal skje med det lille gullet vårt!!

Annonse

Jeg har totalt avhold fra både røyk og alkohol og det hadde jeg i forrige svangerskap også...

Er enig i at det er jo ikke lange tiden det er snakk om, også vil man jo gjøre alt for at man skal få et velskapt barn....

Jeg la fra meg røyken da jeg fant ut at jeg var gravid med nr 1 og siden har jeg ikke tatt den opp igjen:)

Legen sa at det ikke skadet med ett glass en gang i blant. Jordmor viste til helt ny forskning hvor det kom fram at bare litt alkohol kan være skadelig for fosteret.

Leste da annen forskning samme uke med ulikt resultat, der hade de kommet frem til at det ikke var skadelig med ett glass vin en gang i blandt..

Men jeg har ikke rørt en dråpe alkohol etter at to streker lyste mot meg:o)

Synes det er rart hvordan vi får forskjellige beskjeder her i Norge, men det er vel slik med det meste. Jeg har også fått beskjed om at jeg fint kan ta ett glass vin innimellom, men har heller ikke rørt en dråpe siden jeg fant ut at jeg er gravid :)

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...